Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen."— Præsentationens transcript:

1 Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen

2 Jeg starter med konklusionen om kommunernes indsats vedr. internationalisering Dialog om internationalisering – et bredere men også mere målrettet fokus – indsatsen i dag er for adhoc-iseret Inddrage den internationale profil i alle fag, hvor det er relevant Projekter med internationalt fokus Projekter der har fokus på praksis En konkret formidling af initiativerne på tværs af kommunerne Efter - og videreuddannelse af medarbejdere Samspil med professionshøjskolerne At blive udfordret på kommunal vanetænkning Konkrete mål og evaluering af indsatsen

3 Hvorfor internationalisering? Viden er global Global økonomi – nye vækstområder Hastige samfundsændringer Tid og geografi betyder ikke længere så meget Stor vækst i uddannelsesområdet Styrkelse af befolkningens kompetencer set i et internationalt perspektiv Ny viden til Danmark på velfærdsområderne

4 Hvilket udgangspunkt Lissabon - erklæringen 2000 i EU Globaliseringsrådet 2006 Nationale mål og EU-mål for uddannelsespolitikken Velfærdsaftalen 2006 Regeringens fremskridtsrapport 2007 Internationale strategier i kommunerne

5 Hvilke ydelser skal vi leve af – hvad skal de unge forholde sig til i en international sammenhæng? Ydelser til de relativt velstillede – der kan vælge anderledes Identitet, oplevelse og udødelighed Lokalt konkurrenceudsat værdiproduktion Globalt konkurrenceudsat værdiproduktion De enkelte forretningsprocesser bliver lagt der, hvor konkurrencekraften er størst

6 Hvilke kompetencer er vigtige i en international kontekst – fokus på kommunen og skolen Fokus på faglighed – kulturteknikker - herunder viden om ny teknologi Sprog – engelsk og gerne et sprog mere Fleksibilitet Omstillingsevne – den internationale arbejdsdeling Kulturel kompetence Samarbejdsevne Mellemfolkelig forståelse – viden om mellemfolkelige organer Fokus på iværksætteri En uddannelse man bliver glad, stolt og kan leve af!

7 Indsatsområder i hele uddannelsessystemet Flere unge i uddannelse – 2010 og 2015 Realkompetencevurdering og efteruddannelse Forøgelse og sikring af tiltrækningskraft Åbenhed Kvalitetsnormer for uddannelse Fleksible læringsforløb Registrering af nøglekompetencer og erhvervsmæssige behov

8 Folkeskolens internationale dimension EVA - rapport 2003 – hvad sagde den om skolens internationale dimension? Behov for klare meldinger fra Undervisningsministeriet Kommunale mål for den internationale dimension Skolen skal arbejde sammenhængende med den internationale dimension Læreren og klassen skal arbejde sammenhængende – samarbejder, kulturforståelse, sproglige kompetencer, internationale strategier. Lokale strategier for internationalisering

9 Udviklingsfelter i kommunerne Behov for en international profil i kommunerne. Hvad skal den indeholde: Hvad vil vi med en international profil ? Internationale afdelinger i kommunerne Partnerskabsaftaler Partnerskabsskoler Udvekslingsaftaler Systemeksport Internationale klasser og skoler – evaluering og perspektivering Ny viden til skole og børn med et internationalt perspektiv Behov for praktikaftaler i udlandet Fokus på de sproglige kompetencer

10 Kommunale parter der skal involveres i den internationale strategi Kommunalbestyrelsen Børne- og skoleudvalget Forvaltningen Konsulentkorps Skolelederne og skolebestyrelsen Lærerteam Eleverne Forældrene

11 Praksis UddannelserForskning Videncenter- funktionen

12 Konklusion: Hvad har vi behov for i kommunerne? Dialog om internationalisering – et bredere men også mere målrettet fokus – indsatsen i dag er for adhoc-iseret Inddrage den internationale profil i alle fag, hvor det er relevant Projekter med internationalt fokus Projekter der har fokus på praksis En konkret formidling af initiativerne på tværs af kommunerne Efter - og videreuddannelse af medarbejdere Samspil med professionshøjskolerne At blive udfordret på kommunal vanetænkning Konkrete mål og evaluering af indsatsen

13 Næstved Kommunes internationale strategi – primært fokus på de ansatte Har defineret en strategi Har etableret en særlig afdeling Videndeling, systemeksport, kompetenceudvikling og personaleudvikling Er formuleret i målrettede partnerskabsaftaler Elevprogrammer Vi er åbne overfor hvad der sker på den internationale pædagogiske scene f.eks. storyline, læringsstile, high scope Vi arbejder med det og igangsætter jævnligt projekter desangående, ligesom det indgår i den almindelige udvikling i form af oplæg Mange samarbejdsrelationer på kulturområdet – teater, musik, kunst.

14 Næstved Kommunes internationale strategi fortsat…. Vi samarbejder med både Skotland og Pistoia (særligt i forbindelse med dokumentation og barneperspektiver) Vi holder oplæg på internationale konferencer omkring pædagogisk udvikling i Danmark Vi arrangerer studieture vores ansatte i på børneområdet Vi kunne såmænd også finde på at arrangere konferencer i Danmark med udenlandsk deltagelse

15 Udfordringer ved praktikpladser i udlandet –der efterspørges stort set kun engelsktalende lande –ved udstationering i ikke engelsktalende lande kan den teoretiske del ofte tages på engelsk, men praktikken er på modtagelandets sprog –vi fokuserer ofte på, at vi ønsker at sende studerende ud, men er vi også selv gearede til at modtage –ledere og medarbejdere skal have stærkere sproglige færdigheder for at kunne modtage praktikanter –programmer er ofte EU - finansierede og med tilvæksten af de nye østlande er tysk blevet et vigtigt sprog –da vore nabolande har længere og større erfaringer med integrering af to - sprogede børn i daginstitution og skoler, vil det være en rigtig god ide ikke blot at tænke internationale praktikpladser, men også international efteruddannelse.

16 Hvilke kompetencer skal de internationale medarbejdere i kommunerne have ?  Viden om sprog og kultur  Evne til at se nye trends og tendenser  Evne til at lede under foranderlige vilkår  Evne til igangsætning, innovation og udvikling  Evne til at formulere vision og strategier  Evne til at udvikle sig selv  Evne til at træffe beslutninger  Evne til at formidle organisationens værdier og holdninger  Evne til at være resultatorienteret Evne til at etablere netværk Evne til at kommunikere


Download ppt "Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google