Børn og pædagoger i en digital verden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Danehofskolens værdigrundlag
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Kompetenceafklaring af børnene
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Udvikling af digital kultur
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Højdevangens Skole Her er godt at lære
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
½.
Hvad render vi rundt og laver?
SFO Den enkelte oplever sig som en værdifuld del af en større helhed Firkløverskolen Give.
Mad, Måltider og Pædagogik
Mellem forandringer og trægheder - hvor er daginstitutionen på vej hen? Peter Østergaard Andersen 28. Februar 2014.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Eksperimenterende undervisning
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
DIGITAL DANNELSE I BØRNEHØJDE HELLE SKOVBJERG KAROFF, ADJUNKT, PH.D. AALBORG UNIVERSITET/KØBENHAVN.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Digital kommunikation og forældresamarbejde
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Pædagogens univers.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Relations kompetencer
Mærk dig selv.
BALTORPSKOLEN Skoleåret 2015/2016.
Vision mission værdier handleplaner
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Den pædagogiske læreplan
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Digital dannelse i dagtilbuddet
Præsentationens transcript:

Børn og pædagoger i en digital verden Efter i-Pad´en? Klaus Thestrup, Aarhus Universitet, 28.10.2014, kthestrup@tdm.au.dk

Udfordring nr. 1: teknologien Fra bog med apps til produktions- og kommunikationsværktøj Fra ét medie til mange kombinationer af medier, materialer og situationer Fra afstand mellem os til forskellige kommunikations former mellem os og verden

UDFORDRING nr. 2: PÆDAGOGIKKEN Børns kompetencer fra selvorganiseret medieleg: Eksperiment & transformation Pædagogers viden om uformelle pædagogiske rum: krop og værksted, inde og ude, eksperiment og leg, individ og fællesskab Børn og pædagogers erfaringer hjemme og blandt venner

UDFORDRING NR. 3: LÆREPLANERNE Hvor er jeg i verden? Hvem er jeg i mødet med den? Hvad vil vi undersøge sammen med andre? Hvordan bruger vi egne og andres udtryk og måder at leve i verden på? Hvordan kan teknologi og natur mødes? Hvordan kommunikerer vi med billede, krop, tale, fortælling og leg? Hvordan er vi tilstede med kroppen i et digitalt samfund?

Det eksperimenterende fællesskab on-line Dagtilbuddet midt i verden, der kommunikerer på mange måder med andre lokalt, nationalt og globalt Dagtilbuddetsom det eksperimenterende fællesskab, hvor børn og pædagoger i fællesskab undersøger og producerer brændpunkter Dagtilbuddet som åbent laboratorium, hvor børn transformerer enhver fortælling, enhver teknologi og enhver værdi Dagtilbuddet som mødet om fælles interesser - og ikke udstillingg af svaghed

DIGITALE VERDENSBORGER KOMPETENCER Kunne transformere fortælling og teknologi Kunne fortælle til sig selv, hinanden og til andre Kunne konstruere kulturelle processer Kunne overskride kontekster Kunne reflektere over at være verdensborger Kunne lege som metakompetence