Børn og pædagoger i en digital verden Efter i-Pad´en? Klaus Thestrup, Aarhus Universitet, 28.10.2014, kthestrup@tdm.au.dk
Udfordring nr. 1: teknologien Fra bog med apps til produktions- og kommunikationsværktøj Fra ét medie til mange kombinationer af medier, materialer og situationer Fra afstand mellem os til forskellige kommunikations former mellem os og verden
UDFORDRING nr. 2: PÆDAGOGIKKEN Børns kompetencer fra selvorganiseret medieleg: Eksperiment & transformation Pædagogers viden om uformelle pædagogiske rum: krop og værksted, inde og ude, eksperiment og leg, individ og fællesskab Børn og pædagogers erfaringer hjemme og blandt venner
UDFORDRING NR. 3: LÆREPLANERNE Hvor er jeg i verden? Hvem er jeg i mødet med den? Hvad vil vi undersøge sammen med andre? Hvordan bruger vi egne og andres udtryk og måder at leve i verden på? Hvordan kan teknologi og natur mødes? Hvordan kommunikerer vi med billede, krop, tale, fortælling og leg? Hvordan er vi tilstede med kroppen i et digitalt samfund?
Det eksperimenterende fællesskab on-line Dagtilbuddet midt i verden, der kommunikerer på mange måder med andre lokalt, nationalt og globalt Dagtilbuddetsom det eksperimenterende fællesskab, hvor børn og pædagoger i fællesskab undersøger og producerer brændpunkter Dagtilbuddet som åbent laboratorium, hvor børn transformerer enhver fortælling, enhver teknologi og enhver værdi Dagtilbuddet som mødet om fælles interesser - og ikke udstillingg af svaghed
DIGITALE VERDENSBORGER KOMPETENCER Kunne transformere fortælling og teknologi Kunne fortælle til sig selv, hinanden og til andre Kunne konstruere kulturelle processer Kunne overskride kontekster Kunne reflektere over at være verdensborger Kunne lege som metakompetence