Regeringens globaliseringsudspil

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyt fra Undervisningsministeriet
Advertisements

Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
VEJLEDNING PÅ GYMNASIERNE
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
En øget polarisering fordi.. •Udviklingen mod voksendom stadig mere kompleks – mange arenaer kræver identitetsarbejde – ”hvem vil jeg være” •”Det hele.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
FLERE IGENNEM UDDANNELSES- SYSTEMET MARTSTRÆF 2011.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Mentorgruppen Baggrund for mentorgruppens arbejde
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Lokalt samarbejde omkring uddannelse til unge VIA Erhvervsuddannelser Horsens.
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
”Vi når målet – men hvordan?”
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
- Overgangsfrekvenser
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Hvad er uddannelsesparathed, og hvordan kan man vurdere paratheden?
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
1 De fornyede erhvervsuddannelser Praktikkonference den 23. april oplæg v. Finn Togo, UVM.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet.
Uddannelsesplan II - fokus på vejledning Centerledermøde; Sisimiut april 2014.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Præsentationens transcript:

Regeringens globaliseringsudspil ”Fremgang, Fornyelse og Tryghed” april 2006

Globaliseringen og beskæftigelsen Skøn over udflytningen af arbejdspladser: ca. 5.000 jobs pr. år (usikkert) Udflytningen udgør kun ca. 2 pct. af de årlige jobnedlæggelser på ca. 260.000 jobs pr. år Der oprettes hvert år et nogenlunde tilsvarende antal arbejdspladser (ca. 270.000) – flere (færre) under gode (dårlige) konjunkturer Samlet skaber eksporten flere arbejdspladser end importen fortrænger Beskæftigelsen trukket af eksporten er forøget og udgør nu 25 pct. (35 pct. af den private beskæftigelse) Høj genbeskæftigelse (80 pct. får job til minimum samme løn) Efterspørgslen efter kortuddannet arbejdskraft falder

Globalisering – omstilling og uddannelse - Globalisering og ny teknologi medfører stadige behov for omstilling: nogle arbejdssteder nedlægges, andre opstår - Globalisering og ny teknologi mindsker efterspørgslen efter lavt kvalificeret arbejdskraft og øger efterspørgslen efter højtkvalificeret arbejdskraft (”skill-bias”). Indtil videre er udbuddet af ufaglært arbejdskraft faldet i takt med efterspørgslen. Uligheden i løn og ledighed er indsnævret. Flere med lange uddannelser efterspørges.

Øget uddannelsesniveau og livslang læring er vejen frem Flere skal have en ungdomsuddannelse – mindst 85% i 2010 og 95% i 2015 Flere skal have en videregående uddannelse – mindst 45% i 2010 og 50% i 2015 Mere målrettet satsning på VEU - markant løft i voksen- og efteruddannelse

Globaliseringsstrategien 14 kapitler, hvert med Mål Strategier Konkrete initiativer I alt 350 initiativer, hvoraf 182 på Undervisningsministeriets område og 24 på vejledningsområdet

Kapitler 1 - 7 Verdens bedste folkeskole Alle unge skal have en ungdomsuddannelse Sammenhæng i uddannelsessystemet og god vejledning Mindst halvdelen af alle unge skal have en videregående uddannelse Uddannelser med globalt perspektiv Korte og mellemlange videregående uddannelser i verdensklasse Universiteter i verdensklasse

Sammenhæng i uddannelsessystemet og god vejledning Regeringens mål Vejledningen skal give de unge et kvalificeret grundlag for at vælge en uddannelse, der stemmer overens med egne ønsker og evner og med samfundets behov for kvalificeret arbejdskraft. Der skal være god sammenhæng i uddannelserne fra folkeskole til ungdomsuddannelser og fra ungdomsuddannelser til videregående uddannelser. Vejledningen skal bidrage til smidige overgange. Baggrund: 95 % og 50 % målsætningerne Målene skal kunne måles.

Sammenhæng i uddannelsessystemet og god vejledning Regeringens strategier Vejledningen skal være professionel. De unge skal kunne se uddannelsernes jobmuligheder. God overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelser. God overgang fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelser.

Vejledningen skal være professionel Mere præcist regelgrundlag Sammenhæng mellem overgangs- og gennemførelsesvejledning Sammenhængende indsats – set fra eleven Vejlederuddannelse Grunduddannelse: professionsbacheloruddannelse Videreuddannelse: Fuld diplomuddannelse Efteruddannelsesmuligheder

Vejledningen skal være professionel Krav til vejledere Gennemført professionsbachelor- eller diplomuddannelsen eller Realkompetencevurderes Mål for resultater Kvantitative krav for gennemførelse og overgang Systematisk benchmarking

De unge skal kunne se uddannelsernes jobmuligheder Kvalificeret valg af uddannelse www.ug.dk skal indeholde oplysninger om gennemførelse, beskæftigelse, lønniveau, karriereveje m.v. for uddannelser og institutioner Karrierevejledning på universiteter

God overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelser Tidlig og differentieret indsats i folkeskolen Særlig indsats fra 6. klasse for elever i risiko for ikke at gennemføre en ungdomsuddannelse Tidlig introduktion af ungdomsuddannelserne (Individuelle og praksisnære undervisningsforløb for skoletrætte) Brug af uddannelsesplaner Præcise krav til indholdet Skal bruges i indledende fase af ungdomsuddannelserne

God overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelser Mentorordning for særligt udsatte Fra 9. klasse og ind i erhvervsuddannelserne Kommunalt ansvar for, at alle unge får en ungdomsuddannelse Præcisere lovgrundlaget Kommunal handlingsplan Økonomisk incitament Systematisk opsøgende indsats efter folkeskolen Overfor unge, der ikke har påbegyndt eller har afbrudt en ungdomsuddannelse

God overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelser Bedre vejledning om kravene i ungdomsuddannelserne Større viden om uddannelserne, faglige krav og jobmuligheder Tilbagemelding fra ungdomsuddannelserne Til folkeskolerne og UU om elevernes standpunkt i det første år Ny ungdomsklasse Uddannelsesplanen skal indeholde en begrundelse for elevens behov for faglig opkvalificering og modenhed