Regeringens globaliseringsudspil ”Fremgang, Fornyelse og Tryghed” april 2006
Globaliseringen og beskæftigelsen Skøn over udflytningen af arbejdspladser: ca. 5.000 jobs pr. år (usikkert) Udflytningen udgør kun ca. 2 pct. af de årlige jobnedlæggelser på ca. 260.000 jobs pr. år Der oprettes hvert år et nogenlunde tilsvarende antal arbejdspladser (ca. 270.000) – flere (færre) under gode (dårlige) konjunkturer Samlet skaber eksporten flere arbejdspladser end importen fortrænger Beskæftigelsen trukket af eksporten er forøget og udgør nu 25 pct. (35 pct. af den private beskæftigelse) Høj genbeskæftigelse (80 pct. får job til minimum samme løn) Efterspørgslen efter kortuddannet arbejdskraft falder
Globalisering – omstilling og uddannelse - Globalisering og ny teknologi medfører stadige behov for omstilling: nogle arbejdssteder nedlægges, andre opstår - Globalisering og ny teknologi mindsker efterspørgslen efter lavt kvalificeret arbejdskraft og øger efterspørgslen efter højtkvalificeret arbejdskraft (”skill-bias”). Indtil videre er udbuddet af ufaglært arbejdskraft faldet i takt med efterspørgslen. Uligheden i løn og ledighed er indsnævret. Flere med lange uddannelser efterspørges.
Øget uddannelsesniveau og livslang læring er vejen frem Flere skal have en ungdomsuddannelse – mindst 85% i 2010 og 95% i 2015 Flere skal have en videregående uddannelse – mindst 45% i 2010 og 50% i 2015 Mere målrettet satsning på VEU - markant løft i voksen- og efteruddannelse
Globaliseringsstrategien 14 kapitler, hvert med Mål Strategier Konkrete initiativer I alt 350 initiativer, hvoraf 182 på Undervisningsministeriets område og 24 på vejledningsområdet
Kapitler 1 - 7 Verdens bedste folkeskole Alle unge skal have en ungdomsuddannelse Sammenhæng i uddannelsessystemet og god vejledning Mindst halvdelen af alle unge skal have en videregående uddannelse Uddannelser med globalt perspektiv Korte og mellemlange videregående uddannelser i verdensklasse Universiteter i verdensklasse
Sammenhæng i uddannelsessystemet og god vejledning Regeringens mål Vejledningen skal give de unge et kvalificeret grundlag for at vælge en uddannelse, der stemmer overens med egne ønsker og evner og med samfundets behov for kvalificeret arbejdskraft. Der skal være god sammenhæng i uddannelserne fra folkeskole til ungdomsuddannelser og fra ungdomsuddannelser til videregående uddannelser. Vejledningen skal bidrage til smidige overgange. Baggrund: 95 % og 50 % målsætningerne Målene skal kunne måles.
Sammenhæng i uddannelsessystemet og god vejledning Regeringens strategier Vejledningen skal være professionel. De unge skal kunne se uddannelsernes jobmuligheder. God overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelser. God overgang fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelser.
Vejledningen skal være professionel Mere præcist regelgrundlag Sammenhæng mellem overgangs- og gennemførelsesvejledning Sammenhængende indsats – set fra eleven Vejlederuddannelse Grunduddannelse: professionsbacheloruddannelse Videreuddannelse: Fuld diplomuddannelse Efteruddannelsesmuligheder
Vejledningen skal være professionel Krav til vejledere Gennemført professionsbachelor- eller diplomuddannelsen eller Realkompetencevurderes Mål for resultater Kvantitative krav for gennemførelse og overgang Systematisk benchmarking
De unge skal kunne se uddannelsernes jobmuligheder Kvalificeret valg af uddannelse www.ug.dk skal indeholde oplysninger om gennemførelse, beskæftigelse, lønniveau, karriereveje m.v. for uddannelser og institutioner Karrierevejledning på universiteter
God overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelser Tidlig og differentieret indsats i folkeskolen Særlig indsats fra 6. klasse for elever i risiko for ikke at gennemføre en ungdomsuddannelse Tidlig introduktion af ungdomsuddannelserne (Individuelle og praksisnære undervisningsforløb for skoletrætte) Brug af uddannelsesplaner Præcise krav til indholdet Skal bruges i indledende fase af ungdomsuddannelserne
God overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelser Mentorordning for særligt udsatte Fra 9. klasse og ind i erhvervsuddannelserne Kommunalt ansvar for, at alle unge får en ungdomsuddannelse Præcisere lovgrundlaget Kommunal handlingsplan Økonomisk incitament Systematisk opsøgende indsats efter folkeskolen Overfor unge, der ikke har påbegyndt eller har afbrudt en ungdomsuddannelse
God overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelser Bedre vejledning om kravene i ungdomsuddannelserne Større viden om uddannelserne, faglige krav og jobmuligheder Tilbagemelding fra ungdomsuddannelserne Til folkeskolerne og UU om elevernes standpunkt i det første år Ny ungdomsklasse Uddannelsesplanen skal indeholde en begrundelse for elevens behov for faglig opkvalificering og modenhed