Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Præsentation af materialer på personalemøde
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Lærerprofessionen.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Specialundervisningens rammer
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Inkluderende pædagogik – intentioner og virkelighedens verden
Folkeskolereformen - generel information
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Præsentation af materialer på personalemøde
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Den inkluderende skole
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Inklusion – Hvad skal der til for at det lykkes?
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
 Andelen af elever i den almindelige undervisning skal i 2015 være 96% af det samlede elevtal i FSK – mod 94,4% i dag.  Det svarer til ca elever,
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Specialundervisningens rammer
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?” Næstved Lærerkreds den 23. februar 2012

Salamanca-Erklæringen Det grundlæggende princip i den inkluderende skole er, at alle så vidt det er muligt skal gennemgå læreprocessen sammen, uanset hvor forskellige de er.

Salamanca-Erklæringen Inklusive skoler skal leve op til deres elevers forskellige behov, de skal kunne klare forskellige måder at lære på og forskellige indlæringstakter Der skal være en række former for støttetjenester for at kunne klare de forskellige behov, man møder på alle skoler.

Fakta 14,3 % af alle 6-16 årige elever modtog i skoleåret 2008/2009 specialundervisning. Heraf modtog 51.000 elever – svarende til 8,7 % specialundervisning i tilknytning til normalundervisningen, hvor ca. 44.840 elever får mellem 0-6 timer støtte, 4.111 elever mellem 7-11 timers støtte og 2.373 får 12 timer eller mere 33.000 elever - svarende til 5,6 % i segregerede tilbud, dvs. 13. 383 i specialklasser og 19.371 i specialskoler

Øget inklusion VK - Regeringen Afgrænsning af specialundervisning til over 12 timer Tildeling af specialundervisning ikke alene kan ske på baggrund af en diagnose

Øget inklusion Kommunerne har lovet: At begrænse henvisningen til specialklasser og specialundervisning de kommende år Via: Inklusionsfremmende styringsmodeller Efterspørgselsstyret PPR Kompetenceudvikling

(VK) - Regeringens målsætning 96 % af eleverne inkluderet i 2015 97% af eleverne inkluderet i 2020

Ny regering Sikre, at alle børn senest ved afslutningen af 2. klasse har lært at læse, skrive og regne og at elever, der har problemer med at lære, får hjælp hurtigst muligt Sikre, at flere elever inkluderes i den almindelige undervisning og ikke udskilles til specialundervisning

Folkeskoleloven §18. Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af undervisnings- og arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler og stofudvælgelse, skal i alle fag leve op til folkeskolens formål, mål for fag samt emner og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.

Undervisningsdifferentiering Undervisningsdifferentiering er et princip for tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen i en klasse eller en gruppe, hvor den enkelte elev tilgodeses - samtidig med - at man bevarer fællesskabets muligheder (Fælles Mål i dansk om undervisningsdifferentiering)

Undervisningsdifferentiering ”Fælles emne, mål og oplæg for undervisningen, men forskellige fordybelsesgrader, forskellige tidsanvendelse, forskellige materialer og større eller mindre behov for lærerstøtte”

Bekendtgørelsen Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand gives til elever, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisnings- differentiering og holddannelse inden for rammerne af den almindelige undervisning

Lovforslag som fremsat § 3.Stk. 2. Til børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives der specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt

Lovforslag som fremsat § 3 a. Til børn, der har brug for støtte, som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, tilbydes der supplerende undervisning eller anden faglig støtte i henhold til § 5, stk. 6, og personlig assistance, der kan hjælpe barnet til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen.

§ 5 stk. 6 Der gives i fornødent omfang supplerende undervisning eller anden faglig støtte til elever, der har skiftet skole eller været uden undervisning i længere tid. De kan gives supplerende undervisning eller anden særligt tilrettelagt undervisning til elever, som af anden grund har behov for midlertidig faglig støtte.

Inklusion – hvorfor? Børn lærer, når de deltager i sociale sammenhænge inddrages i fælles aktiviteter bidrager til fællesskabet og har indflydelse på det

Fokuspunkter Økonomiske incitamenter til inklusion må aldrig må aldrig gå forud for en løsning, der er til gavn for eleven Inklusion kræver en styrkelse af almenundervisningen

Inklusion Inklusion lykkes, når alle elever er til stede og deltager aktivt i den almene undervisning betyder noget for klassens fællesskab og har stort udbytte af læringen

Indsats på 2 niveauer Det politiske/ forvaltningsmæssige Skole

Forvaltningsniveau Skolevæsnets og skolernes organisering Hvilke elever forventer vi at kunne inkludere? Har vi de rette tilbud i kommunen? Er der centrale videnspersoner til at støtte skolerne? PPR´s opgave og rolle Generel kompetenceudvikling Resurser

Skolen Betydningen af etablering af fælles værdier og målsætninger, som er udarbejdet, kendt og accepteret Skoleledelsens samarbejde med medarbejderne Lærernes samarbejde i team

Inkluderende strategier Det er de fælles værdier, som er fundamentet for udviklingen af strategier for, hvordan en praksis skal udformes. Strategier, som baseres på skoleledelsens holdninger, vil ikke altid afspejles i skolens daglige praksis

Etablering af fælles værdier på en skole kræver en demokratisk proces, som bygger på fælles formål fælles ansvar for beslutninger og konsekvenserne af disse, og inddragelse af de stærke sider hos alle skolens brugere, det være sig elever, lærere, andre medarbejdere på skolen, forældre og lokalsamfundet.(Camilla Dyssegård)

Forandringselementer Resultat MANGLER Strategier Praksis Operationelle første skridt. Evaluering. En hurtig start som ebber ud. Fælles værdier Nervøsitet, frustrationer. Lav prioritet. Tilfældige forsøg, falsk start. Godt på vej! 24 24

Skolen - fokus Hvad forstår vi ved begrebet inklusion? Hvem skal/kan vi inkludere? Hvornår anses mulighederne for inklusion udtømte? Hvordan er procedurerne, når hjælp er nødvendig? Hvordan skal rammerne for inklusion være på skolen?

Vigtige fokuspunkter Kompetenceudvikling Teamsamarbejdet Resursepersoner/Kompetencecenter Tilrettelæggelsen af støtten til eleverne Læringsmiljøet Undervisningsmidler Skole-hjemsamarbejdet

Kompetencecenter Knyttet til centeret som minimum: lærere med speciallæreruddannelse/PD i specialpædagogik lærere med uddannelse og erfaring inden for AKT /PD i AKT en læsevejleder en psykolog fra PPR skolelederen

Der er behov for kompetence- udvikling i: Undervisningsdifferentiering Løbende intern evaluering Klasseledelse Anerkendende pædagogik Konflikthåndtering Specialpædagogiske principper Brugen af ”nr. to”. (Niels Egelund)

Undersøgelser viser, at der er en sammenhæng mellem positiv effekt af indsatserne og: Højt kvalificerede specialundervisningslærere God klasseledelse Et undervisningsmiljø præget af systematik, undervisningsdifferentiering, fleksibilitet og inklusion Godt teamsamarbejde Løbende systematisk evaluering Elevinddragelse Kvalificeret supervision En tydelig skoleledelse med klare visioner Godt skole/hjem-samarbejde.