Dansk Evalueringsselskabs Årskonference 12.09.08 Dilemmaer og overvejelser i den kliniske praksis’ møde med projektarbejdets evalueringspraksisser Dea.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Advertisements

Finsenscentret den 25. marts 2014
Forskning i og med praksis
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Metode i AT Religion.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Undervisningsplanlægning

Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Medborgerskab – på sporet
Det udvidede klasserum
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Heroinbehandling i Danmark - en undersøgelse af brugere og behandlere v. Katrine Schepelern Johansen.
At udforske sin egen praksis
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.

Side 1 Workshop. Flygtninge med traumer I frivilligarbejdet 28.sept Frivillig årsmødet.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Producere og formidle viden Vingstedcenteret, 22/10-14.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Vejlederens kommunikation
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
Refleksioner og opsamling ift. i går
Digitale biblioteker og web 2.0
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
AKT på Dybbøl Skolen.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Humanistisk sundhedsforskning
SKABELON.
Sorg og krise Blå Kors Danmark Torsdag d. 30/ Psykolog Johannes Birkild.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,

Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Velkommen til fagligt samspil
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Psykoedukation Workshop 4:
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Dilemmaer og overvejelser i den kliniske praksis’ møde med projektarbejdets evalueringspraksisser Dea Seidenfaden Psykolog Dansk Røde Kors

Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Indhold i dag - Evalueringer af psykoedukationsforløb - Resultaternes betydning for videreudviklingen af praksis - Udvidelse af diskussionen

Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Psykoedukation i Dansk Røde Kors - Udviklet som metode siden starten af 1990erne - Altid intern evaluering (erfaringsopsamling), flere store eksterne evalueringer (se fx Berliner og Ianev: ”Evidens, praksis og forandring” i: Nordiske Udkast nr 1: 2006). - Desuden virket som evaluatorer for andre institutioner der benytter psykoedukation som metode i arbejdet med traumatiserede mennesker

Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Brugergruppen På individniveau - PTSD (intrusion, avoidance, følelsesmæssig lammelse og øget arousal) - Klientliggørelse - passivitet - Ringe danskkundskaber og skolekundskaber Udgangspunkt for interaktion (med bla evaluator) - Manglende overblik - Dårlig koncentrationsevne, meget dårlig korttidshukommelse - Mistænksomhed - Indlæringsvanskeligheder - Søvnbesvær –træthed - Følelse af at være ligeglad (forandring føles ikke mulig)

Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Psykoedukation (oprindelig definition) - undervisning om psykiske problemstillinger (fx i forbindelse med traumer, flugt, eksil og usikker livssituation) kombineret med gruppesamtaler om hvorledes man kan mestre disse vanskelige livsvilkår.

Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Evalueringer af psykoedukationsforløb Metode - Deltagerobservation og kvalitative interviews med deltagere og personale. - Fx HTQ, SDQ eller SF-31, IES-R før og efter forløb. Resultater - Ingen formindskelse af traumesymptomer, ingen tydelig funktionsevneforbedring. - De personlige relationer, medmenneskeligheden, forståelsen for deres situation bliver fremdraget som væsentligst i de kvalitative interviews

Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Eksempler fra evalueringer Eksempel med SF-31 Eksempel med HTQ Eksempler på svært evaluerbare formål Eksempler fra kvalitative interviews

Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Psykoedukation i Dansk Røde Kors – udviklet på baggrund af evalueringer - Undervisningsdelen suppleres - Gruppeprocesserne med fokus på - Empowerment - Ejerskab og deltagelse - Ligeværd og samvær -Samspil mellem gruppeforløb og individuelle forløb -Stor grad af metodefrihed og fleksibilitet i den konkrete planlægning.

Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Sammenfatning: Mulige problemer i at evaluere interventioner i denne gruppe - Dårlige målsætninger med intervention - Objektliggørelse af deltager - Manglende fælles forståelse for behov for evaluering - Upræcise data - Tolkning - Komplekse livssituationer - Mange andre interesser på spil end at ”få det bedre” eks socialsag, asylsag. - Sporadisk fremmøde

Dansk Evalueringsselskabs Årskonference ”DER SKER ALTID NOGET” Imødekommelse - Positionsskift: ”Hvilken effekt har interventionen haft?” frem for ”Har interventionen virket?” - Ny position til evaluator = ny position til den evaluerede - Forskning og intervention som parallelle processer

Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Gode evalueringer med traumatiserede mennesker: -Tager højde for deltagernes forudsætninger for at ”lade sig evaluere” -Evalueringens præmisser skrives ind i projektbeskrivelsen -Evalueringen følger samme principper som interventionen (fx ligeværdig deltagelse) -Evalueringen lader forskellige metoder supplere hinanden (også selvom de er metateoretisk uforenelige).

Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Mål : en stringent og velargumenteret lokalt udviklet evalueringspraksis, der understøtter interventionens formål og dokumenterer projektets effekt fra både subjektive og objektive perspektiver.