Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Diætbehandling af type 2 diabetes i Region Midt
Advertisements

Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Det gode samarbejde København Syd Samarbejde
Strategisk uddannelse Patientoplevet kvalitet:
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Tværregional konference 30. april 2014 Opgaveflytning i almen praksis – projekt fra Region Sjælland.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Sygeplejeruddannelsen
”Vigtige værktøjer i kronikerbehandlingen - Lægemidler”
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Regional strategi og kompetenceudvikling
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
”Innovativ kompetenceudvikling” - fra patientskole til formidling i hverdagen FS 30 Landsmøde d. 9/ Lektor Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet,
Bedre behandling af rygpatienter i primærsektoren
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Kompetent til at støtte livet med kræft
Tværsektorielt samarbejde omkring dele af KOL-Forløbsprogrammet
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Historik Tilsammen borgere (1. jan 2013) Strukturreformen 2007: Birkerød og Søllerød kommuner Rudersdal Kommune Opgaveglidning til sekundær.
Lone Tonsgaard, Projektleder
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Status for sundhedsaftalerne og et kig fremad på 2. generations sundhedsaftaler – Et regionalt perspektiv Christian Blaase Johansen, enheden for kommunesamarbejde.
1 Resultater og perspektiver – Samordningsudvalg Syd
At arbejde som repræsentant for DASYS
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Teori, pædagogik og underviserkompetencer & Diskussion af fremtidig forskning Marie Henriette Madsen, Projektleder, Dansk Sundhedsinstitut & Lea Aasberg,
Gruppeundervisning Tanker, erfaringer og udvikling Kontinenssygeplejerske Hanne M. Gravgaard, AUH, Urogynækologisk Klinik.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Ortopædkirurgisk afdeling Slagelse Sygehus Overlæge Anders Kunov.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Længdegående integrerede klinikophold
DMCG-PAL Dansk Multidisciplinær Cancer Gruppe for palliativ indsats
Arbejdsgruppen vedr. patientrettet forebyggelse
Sundhedscentret, Stockflethsvej 4, 1 sal
Vidensbaseret praksis i botilbud
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Nationale puljeprojekter efter Servicetjekket Status pr
Ældre i et sundhedsvæsen - set fra almen praksis
Præsentationens transcript:

Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor

Om at inddrage patienter og pårørende

Disposition 1. Baggrund og arbejdsproces for projekt 12 2. Sundhedspædagogisk kompetenceudvikling Kursets organisering og målgruppe Indhold i Kurset Teoretiske oplæg, øvelser, refleksionsopgave Pædagogisk metode og overvejelser Eksemplarisk undervisning

Baggrund Sygdomsspecifik patientuddannelse – del af det regionale program for kronisk sygdom (projekt 12) Der blev søgt midler til: At udvikle program/standard for sygdomsspecifik patientuddannelse for Diabetes, KOL, Hjerte - kar og muskel/skeletsygdomme At udvikle plan for kompetenceudvikling af undervisere i sygdomsspecifik patientuddannelse

Fordi……….. Amtslig og regional kortlægning af sygdomsspecifik patientuddannelser viste: Stor variation i indhold, undervisningsmåde og organisering af sygdomsspecifik patientuddannelse Manglende fokus på sundhedspædagogik

Projekt 12 er organiseret med Styregruppe hvor der er repræsentanter fra: almen praksis, kommuner og hospitaler Arbejdsgrupper for: KOL, Diabetes og Hjerte - kar Sundhedspædagogik

Indhold i sygdomsspecifikke rapporter Indhold i rapporter: Formål og mål med sygdomsspecifik patientuddannelse Teoretisk grundlag for sundhedspædagogik Sygdomsspecifikke elementer Undervisningsmateriale Organisering Effekt, kvalitet og evaluering Følger anbefalinger fra MTV- rapport, kvalitetsstandarder samt forløbsprogrammer og godkendt af SFR

Anbefalinger fra MTV- rapport At uddannelserne målrettes patienternes behov At uddannelserne inkluderer pædagogiske strategier, der ikke kun handler om at overføre viden At uddannelserne aktivt inddrager vigtige kontekster for livsstilsforandringer At uddannelserne udformes, så der er sammenhæng mellem teoretisk grundlag og pædagogisk praksis At der rekrutteres undervisere med relevante kompetencer, samt at kompetencer blandt underviserne udvikles

Undervisere på kurset Sygeplejerske Lise Jørgensen, Diabetes - Ishøj kommune Uddannelseskonsulent Birgit Nordberg, Bispebjerg Hospital Uddannelseskonsulent Birthe Øst Larsen, Hillerød Hospital Sygeplejerske Marie Lavesen. KOL - Hillerød Hospital Sygeplejerske, ph.d. stud. Helle Schnor Sundhedspædagogik - Danmarks Pædagogiske Universitet

Kursets organisering og målgruppe To dage samlet En opfølgningsdag 4 – 6 uger efter Målgruppe Læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, diætister ergoterapeuter og læger Fra hospital og kommunalt regi og almen praksis Undervisere Udannelseskonsulenter og sygeplejersker

Indhold i kurset Teoretiske oplæg Praktiske øvelser Læring – handlekompetence – self-efficacy– KOL/diabetes – kommunikation/deltagelse Hverdagsperspektivet i patientuddannelse Praktiske øvelser Rollespil Kollegial supervision Undervisningsplanlægning Refleksions/hjemmeopgave En pædagogisk udfordring i praksis

Pædagogisk metode og overvejelser Eksemplarisk undervisning – hvad er det? Begrunde alt hvad vi gør: Afprøve forskellige metoder: Refleksion to og to Runder Brainstorming Walk and talk Snak ved bordene

Evaluering – Enheden for brugerundersøgelser Spørgeskemaer og fokusgruppeinterviews God fordeling af teorioplæg og praktiske øvelser Lidt tunge teorioplæg Afvekslende undervisningsformer Lærerigt og grænseoverskridende rollespil Hjemmeøvelse bygger bro mellem kursus og hverdag Tværfaglighed og erfaringsudveksling er vigtigt