Skanderborg-Odder Center for Uddannelse. Incitament til at søge Hold Fast midler:  Lektiecafé sidst på dagen virker ikke så optimalt: elever udebliver/er.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Statistik om afgangselever 2011 Dialogmøde om uddannelse.
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Social mobilitet er bremset op
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Sigrid .
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
HØJELSE SKOLE.
Klasseledelse og cooperativ learning
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Vi byder dig velkommen på Handelsskolen Nordsjælland
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Hvordan søger man om optagelse?
Matematik i 4 klasse.
Folkeskolereform Version 1.0
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Cooperativ learning - også kaldet CL
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
Gymnasietime Matematik.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Å RHUS A KADEMI v/ Peter Hall Oplæg på konferencen Holdt vi så Fast? Langkær Gymnasium – HF – IB World School 29. april 2011.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Skrivefængsel Hvad siger bekendtgørelsen? –Bekendtgørelse om uddannelsen til Højere Handelseksamen BEK nr. 691, –§ 80 –Stk. 6. Skolens leder.
Lektiefængsel på TG Tørring Gymnasium: 430 elever Landgymnasium
Målgruppe: De 18 – 25 årige. Tiltag efter 10.klasse Både efterskolepladser og udvidet skolegang.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
SOCIALØKONOMISK - ”POLLE FRA SNAVE” VESTFYN 2 SPOR PR. ÅRGANG.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Hovedudfordringer Fravær og frafald er en hovedpine. ”Second chance-kursister” er ofte utrænede i forhold til god skolegang, døjer med mistrivsel osv.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Fokusgruppeinterview med lektieintegreret hf PANG.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
T INDERHØJ SKOLE SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING 2014/
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Eksamensorientering S16 Marselisborg Gymnasium Else Marie Gejl Hans Christian Hulvej.
Velkommen som forældre. Positivt indtryk  Mange oplysninger  Mange indledende indtryk  Mange ting at holde styr på  Anderledes skoledag de første.
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
Dansk Hg 2X. Velkommen  Hvem er jeg?  Hvem er I?  Hvad skal vi lave?  Hvordan?  Hvornår har vi fri?
Sprog og kultur PROJEKT hg2
Kontakt din vejleder når du vil skifte!
Det frie Gymnasium.
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Princip for vikardækning
Præsentationens transcript:

Skanderborg-Odder Center for Uddannelse

Incitament til at søge Hold Fast midler:  Lektiecafé sidst på dagen virker ikke så optimalt: elever udebliver/er for trætte  Uddannelsesfremmede elever har svært ved at knække koden i forhold til skriftlige afleveringer  ”Klæde elever på” til timerne generelt.  Skriftligt fravær – uoverskueligt – frafaldsgrund  Vi vil gerne ”holde fast” på eleverne og undgå de frafalder pga. faglige barrierer

Vi vil afprøve to former for lektie- og skrivetimer. Timerne indbygges i to klassers skemaer  Lektiemoduler: Der indbygges 60 (klokke)timer ekstra i klassens skema på årsbasis.  Styres af en af klassens lærere, evt. på skift mellem klassens lærere.  Fokus på effektivitet og kontinuitet i disse timer for dermed at styrke elevernes studievaner positivt. Det kan bl.a. ske via faste studiegrupper – evt. ud fra Cooperative Learning tankegangen, så lektiemodulet både bliver en gevinst på det faglige og sociale plan.

 Skrivemoduler: Der indbygges 40 (klokke)timer ekstra i en klasses skema på årsbasis, der fordeles mellem de fag, der har skriftlig dimension.  Skrivmodul udmiddelbart efter en stillet opgave, så elever fra uddannelsesfremmede miljøer hjælpes bedre, fordi vi ikke kan forvente, at de kan modtage hjælp derhjemme.  Det påregnes, at læreren skal have forberedelsestid til 25% af disse timer til forberedelse af særlig tilrettelæggelse/klasseundervisning/feedback på delbesvarelser el.lign.

 1.a: lektieværkstedstimer mandag og fredag  1.b: lektieværkstedstimer mandag og fredag, samt skrivemodul i forbindelse med større opgaver (3 timer om måneden)  Vi forsøger at bruge faste studiegrupper – CL-princip og almindelige grupper  Timerne afholdes af skiftende lærere, på nær skrivemodulet der afholdes af opgavestilleren

 Eleverne forstår ikke, at de skal udnytte timerne – holder mentalt fri  Lærerne mangler at uploade skriftlige opgaver i lectio, hvilket gør det svært for lektielæreren at henvise til denne lektie  Manglende fælles fodslag fra lærernes side (at eleverne f.eks. skal blive i klassen)  De faste studiegrupper fungerer ikke, da det ikke er alle lærere /i alle fag de anvendes

 Lærerne får ikke udnyttet det optimalt, at de faktisk kan ønske skrivemodulstimer  Fremtidigt ønske: klasseteamet skal styre fordelingen af skrivemodulstimer mere.  Ikke så mange timer indledningsvis – følger progression, så skrivemodulet først påbegyndes efter efterårsferien

 Eleverne er glade for lektiemodul midt på dagen. Er nu bedre til at udnytte timerne.  Lektiemodulet bruges også til at gøre gruppearbejde færdigt, så eleverne ikke skal mødes uden for skoletiden  Lærerne er også blevet bedre til fælles fodslag – lektiemodulet fungerer bedre nu.  Skrivemodul skal styres af klasseteam og fordeles herfra, så vi undgår, at tiden ”spildes”  Statistik: Der har været frafald, men må begrundes i personlige forhold/ikke uddannelsesparat.  Bureaukratitungt – tager lang tid at indhente underskrifter/lønsedler  Vi vil gerne fortsætte projektet