Den forebyggende indsats Læsevejlederens rolle
Læsevejleder Forebyggende arbejde Børn med læsevanskeligheder Vejledning af lærere – læseundervisning i klasserne Særlige tiltag på skolen ex. læsekampagne, faglig læsning i alle klasser
Prøveplan 2009 - 2010 Omfatter BH. Klasse - 9. klasse Sprogvurdering – BH. Klassen (talepædagog) Læseprøver Staveprøver Matematikprøver Nationale tests
Børnehaveklasse Førskoleklasse Tilvænning til skole , træning af sociale kompetencer Obligatorisk fra 2007 § 11. Undervisningen i børnehaveklasser gives overvejende i form af leg og andre udviklende aktiviteter. Det tilstræbes at gøre børnene fortrolige med skolens daglige liv. Trinmål gældende fra 1.8.2009
Den tidlige læsning og skrivning lege, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, sproglyde og ord have kendskab til bogstavernes navn, form og lyd lege og eksperimentere med sætnings- og orddannelse lege og eksperimentere med skrift og skrevne meddelelser som middel til kommunikation bruge bogstaver og eksperimentere med ord og sætninger i egen håndskrift og på computer eksperimentere med forskellige af hverdagens skrivegenrer eksperimentere med at læse små tekster.
Prøveplan B.H. klasse KTI Tale/ høre pædagog september SVIB Tale/ høre pædagog september KTI Tale/ høre pædagog september Læseevaluering B.H. klasse leder september DLB B.H. klasse leder april Læseevaluering B.H. klasse leder maj/juni MG 0 Lærer i B.H. klassen maj/juni 1. klasse OS 64 Spec. lærer & dansklærer december OS 64 Spec. lærer maj Læseevaluering Spec. lærer & dansklærer maj MG 1 Mat. Lærer maj
Prøveplan 2. klasse OS 64 Spec. Lærer september OS 120 Spec. Lærer maj Nationale tests Dansklærer marts - maj ST 2 Dansklærer april MG 2 Mat. Lærer maj
Forebyggende arbejde I BH. klassen Forskningsarbejde fra 1992 Carsten Elbro www.dvo.dk Om ordblindhed Kendetegn Tidlige kendetegn ”Kan man forudsige ordblindhed”
Læsevejlederen i Børnehaveklassen Deltager i forældremøde 1. Tidlig indsats Forskning på læseområdet Det forebyggende arbejde på Skovvangskolen Udfylde spørgeskema Udvælger børn Læseevaluering Oplysninger fra forældrene Sprogvurdering Undervisning af forældre
Undervisningen Grupper på 4 -6 børn Træning 3 lektioner pr. uge fra efterårsferien – påske Pædagog eller BH. klasseleder Fonologisk opmærksomhedstræning Test: Læseevaluering i maj
Forebyggende undervisning i 1. og 2. klasse Læseløft (Reading recovery) 3 elever fra hver 1. klasse Eneundervisning Fra nytår til sommer ca. 20 uger ½ time dagligt Lektier hver dag Inddrager forældrene Testes ved start og slut
3. klasse Undervisning i ca. ½ år 3 – 4 lektioner pr. uge Hold på 4 -5 elever Stavetræning Læsetræning
Øvrigt arbejde Vejledning i forbindelse med klassetests Individuelle prøver / afdækning af dysleksi Hjælp til brug af IT rygsække Undervisning i hjælpeprogrammer for hele klasser Læsekampagner Læsning i alle fag