Den forebyggende indsats

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

En læseindsats der virker!.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Ordblindes problemer:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Læsning..
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Folkeskole-reformen August 2014.
Oplæg - Christinelystskolen den 9. september 2009
Introduktion til Sprogpakken
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Engelsborgskolens Kompetencecenter
Skolereform august 2014………………
LÆSEHJØRNET I BLOK A.
Ordblindhed Hvad er det?.
Velkommen til valgmøde
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Forældremøde 2/ Information om forårets valg til skolebestyrelsen 2.Evaluering af tiltag til forbedret kommunikation på skoleintra 3.Status på implementering.
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Faglig fordybelse i indskolingen
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
Kompenserende it Dorthe Carlsen 15. september 2011
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Undersøgelsens omfang
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Vejen mod at lære at læse
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Sunds skole Evaluering
Når børn skriver sig til læsning
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Gentofte Kommune Skolestart Børnehaveklasse er obligatorisk Skolestart og barnets alder - Børn der fylder 6 eller 7 år i 2014 skal starte i børnehaveklasse.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Læsning.
Præsentation af forårs-sfo
Skolebestyrelsen Havnbjerg Skole Skolens Værdisæt – i korte træk Mål “Skolen skal være et sted, hvor alle trives til glæde og gavn for et godt læringsmiljø.”
Læse- vanskeligheder Uge 13 Ved Yvonne Roug-Andersen.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Kl (Klasse A 1,2,3 og B 1,2,3) Kl (Klasse C 1,2,3 og D 1,2,3) Skoleårets fokuspunkter Berlin Studietimer og fællestimer Læseundervisning.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Velkommen til introduktionsmøde
Læse- og matematikkonferencer
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
READ – sammen om læsning
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentationens transcript:

Den forebyggende indsats Læsevejlederens rolle

Læsevejleder Forebyggende arbejde Børn med læsevanskeligheder Vejledning af lærere – læseundervisning i klasserne Særlige tiltag på skolen ex. læsekampagne, faglig læsning i alle klasser

Prøveplan 2009 - 2010 Omfatter BH. Klasse - 9. klasse Sprogvurdering – BH. Klassen (talepædagog) Læseprøver Staveprøver Matematikprøver Nationale tests

Børnehaveklasse Førskoleklasse Tilvænning til skole , træning af sociale kompetencer Obligatorisk fra 2007 § 11. Undervisningen i børnehaveklasser gives overvejende i form af leg og andre udviklende aktiviteter. Det tilstræbes at gøre børnene fortrolige med skolens daglige liv. Trinmål gældende fra 1.8.2009

Den tidlige læsning og skrivning lege, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, sproglyde og ord have kendskab til bogstavernes navn, form og lyd lege og eksperimentere med sætnings- og orddannelse lege og eksperimentere med skrift og skrevne meddelelser som middel til kommunikation bruge bogstaver og eksperimentere med ord og sætninger i egen håndskrift og på computer eksperimentere med forskellige af hverdagens skrivegenrer eksperimentere med at læse små tekster.

Prøveplan B.H. klasse KTI Tale/ høre pædagog september SVIB Tale/ høre pædagog september KTI Tale/ høre pædagog september Læseevaluering B.H. klasse leder september DLB B.H. klasse leder april Læseevaluering B.H. klasse leder maj/juni MG 0 Lærer i B.H. klassen maj/juni 1. klasse OS 64 Spec. lærer & dansklærer december OS 64 Spec. lærer maj Læseevaluering Spec. lærer & dansklærer maj MG 1 Mat. Lærer maj

Prøveplan 2. klasse OS 64 Spec. Lærer september OS 120 Spec. Lærer maj Nationale tests Dansklærer marts - maj ST 2 Dansklærer april MG 2 Mat. Lærer maj

Forebyggende arbejde I BH. klassen Forskningsarbejde fra 1992 Carsten Elbro www.dvo.dk Om ordblindhed Kendetegn Tidlige kendetegn ”Kan man forudsige ordblindhed”

Læsevejlederen i Børnehaveklassen Deltager i forældremøde 1. Tidlig indsats Forskning på læseområdet Det forebyggende arbejde på Skovvangskolen Udfylde spørgeskema Udvælger børn Læseevaluering Oplysninger fra forældrene Sprogvurdering Undervisning af forældre

Undervisningen Grupper på 4 -6 børn Træning 3 lektioner pr. uge fra efterårsferien – påske Pædagog eller BH. klasseleder Fonologisk opmærksomhedstræning Test: Læseevaluering i maj

Forebyggende undervisning i 1. og 2. klasse Læseløft (Reading recovery) 3 elever fra hver 1. klasse Eneundervisning Fra nytår til sommer ca. 20 uger ½ time dagligt Lektier hver dag Inddrager forældrene Testes ved start og slut

3. klasse Undervisning i ca. ½ år 3 – 4 lektioner pr. uge Hold på 4 -5 elever Stavetræning Læsetræning

Øvrigt arbejde Vejledning i forbindelse med klassetests Individuelle prøver / afdækning af dysleksi Hjælp til brug af IT rygsække Undervisning i hjælpeprogrammer for hele klasser Læsekampagner Læsning i alle fag