Karsten Gynther Forskningsprogramleder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Lidt om vejleder rollen
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Ledelse i Praksis – 4. aften
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Blended Learning - en introduktion
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Teori, metodologi og metode
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Nye teknologier kræver innovative forskningssamarbejder - myter og svar om forskningssamarbejder mellem virksomheder og universiteter innovation.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Nye uddannelsesprofiler og undervisningsformer til drenge/mænd Ide-genereringsworkshop Oplæg og andre ressourcer findes på:
Nye uddannelsesprofiler og undervisningsformer til drenge/mænd Ide-genereringsworkshop Oplæg og andre ressourcer findes på:
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Digitale biblioteker og web 2.0
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Personlige erfaringer med exitarbejde – nye input og handlemuligheder Line Lerche Mørck & Camilla Sys.
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Grunde til at jeg elsker dig
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Digital Didaktisk Design
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Hvordan øges værdien af entreprenørskabstræning i Ghana?
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Præsentationens transcript:

Introduktion til Design Based Research - transformative og designbaserede forskningsmetoder Karsten Gynther Forskningsprogramleder Education Lab – Forskningsprogram for Teknologi og Uddannelsesdesign Forskning og Innovation University College Sjælland

07.04.2017

Det grundlæggende forskningsperspektiv bag DBR (og bag Education Labs forskningsprojekter) Der findes to helt forskellige typer af forskning (som hver har sin berettigelse): Der findes forskning, som ønsker at forstå verden. Der findes forskning, som ønsker at forbedre verden. 07.04.2017

Det grundlæggende forskningsperspektiv bag DBR (og bag Education Labs forskningsprojekter) Der findes to helt forskellige typer af forskning (som hver har sin berettigelse): Der findes forskning, som ønsker at forstå verden. Der findes forskning, som ønsker at forbedre verden. ”The natural science (including the social sciences) are conserned with how things are… Design-(science, kgy) (or The Sciences of the Artificial) are concerned with how things ought to be.” (Simon. Herbert A. 1969: 132-133) 07.04.2017

Transformativ forskning 1. En uddannelsesforsker kan vælge at beskrive eller forklare/forstå de fænomener, som iagttages, og han/hun kan kritisere de samfundsforhold, som antages at ligge til grund for de problemer, der iagttages. 2. Men forskeren kan også ønske ”at bidrage til at forandre og forbedre samfundets institutioner og menneskers handlingsmuligheder, og det mere direkte og konstruktivt end gennem kritik” (Ravn, 2010 s. 51). 07.04.2017

Forståelse og forandring er to sider af samme sag. Det grundlæggende forskningsperspektiv bag DBR (og bag Education Labs forskningsprojekter) Forståelse og forandring er to sider af samme sag. ”Hvis du ønsker at forandre noget, så må du forstå det, og hvis du ønsker at forstå noget så må du ændre det”. (Gravemeijer mfl in Akker red (2006, s 17) 07.04.2017

Forståelse og forandring er to sider af samme sag Det grundlæggende forskningsperspektiv bag DBR (og bag Education Labs forskningsprojekter) Forståelse og forandring er to sider af samme sag ”Hvis du ønsker at forandre noget, så må du forstå det, og hvis du ønsker at forstå noget så må du ændre det”. (Gravemeijer mfl in Akker red (2006, s 17) ”man kan ikke forstå et system medmindre man forandrer det” (Lewin, Kurt 1946) – grundlæggeren af aktionsforskning). 07.04.2017

Design Based Research Det vigtigste princip: I modsætning til megen anden uddannelsesforskning så har DBR to mål: at udvikle ny viden og samtidig udvikle løsninger til en ny forbedret praksis Forsknings- og udviklingsprocessen er dermed en dobbelt proces, hvor forskeren har to forskellige roller i et projekt: Rollen som designer og rollen som forsker. 07.04.2017

Ejersbo mfl. 2008

Hvordan udføres et DBR projekt? Den DBR-fasemodel, som ligger tættest på den måde, vi har anvendt i flere af Educationlabs projekter, er udarbejdet af Thomas Reeves (Reeves, 2006, Amiel & Reeves, 2008). Reeves model er en firfaset forskningsmodel med følgende faser: Fase 1: Problemidentifikation (foretaget af forskere og praksisdeltagere i fællesskab, som analyserer problemer i en given praksis) Fase 2: Udvikling af løsningsforslag (med udgangspunkt i eksisterende designprincipper og teknologiske innovationer) Fase 3: Iterative forløb (af test i praksis og forbedring af designs) Fase 4: Refleksion (med henblik på at producere ”designprincipper” og forstærke handlemulighederne 07.04.2017

07.04.2017

DBR er designorienteret At forskningen er designbaseret betyder inden for DBR-tilgangen, at ny viden genereres gennem processer, som samtidig udvikler, afprøver og forbedrer et design. Den type af design, som DBR-projekter arbejder med, er ”uddannelsesdesign” (Akker, 2006), ”didaktisk design” (Andreasen, 2008) eller ”læringsdesign” (Wenger, 2004). I Education Lab arbejder vi med uddannelsesdesign (adgang til uddannelse) og undervisningsdesign (didaktisk design) 07.04.2017

DBR er designorienteret Designorientering betyder at ”prototyping” bliver et centralt fokus i et DBR projekt Prototyping er den proces, hvor designs udvikles, afprøves, evalueres, analyseres og forbedres gennem en systematisk proces. 07.04.2017

Prototyping Designorientering (designthinking) og prototyping går hånd I hånd – men er svært at komme igang med. En prototype er en tidlig udgave eller model, som er udviklet til at afprøve (finde fejl) i et koncept eller en proces. En visual prototype kan visualisere, beskrive, simulere hvordan en given proces vil kunne foregå, men er ikke funktionsduelig. En funktionsduelig prototype kan demonstrere en proces eller dele af en proces I praksis. (Inspiration: Stanfords d-school: http://dschool.stanford.edu/ ) Prototyping – et eksempel: http://marshmallowchallenge.com/Welcome.html 07.04.2017

Design-processen er iterativ Design eksperimenter består af iterative cirkler, som tester og forbedrer designet i praksis. DBR evaluerer ikke blot interventioner (designs) DBR evaluerer med henblik på at forbedre. Designprocessen er en iterativ proces som afprøver, evaluerer, analyserer og forbedrer design. 07.04.2017

Design-processen er iterativ Evalueringen handler om at undersøge om designet er gennemførligt, relevant, legitimt og effektivt. Analysen handler om at lukke gabet mellem det intenderede, det implementerede og det realiserede design. 07.04.2017

DBR er anvendelsesorienteret DBR er en pragmatisk forskningstilgang. Intentionen er at medvirke til at forbedre eksisterende uddannelsespraksis i uddannelser og læringsmiljøer på arbejdspladser. Fokus er direkte på konkrete problemer fra praksis. Men teoriorientering er det dominerende perspektiv i DBR. 07.04.2017

Videns/teori perspektiv i DBR Teorier ”must do real work” (Coob et al., 2003). DBR projekter udvikler didaktisk teori Designframework i form af didaktiske designprincipper - som kan formidles gennem design eksempler (Eksempel: Projektarbejdsformen) 07.04.2017

Didaktiske designprincipper Er ikke foreskrivende for praksis - men i kraft af: Domænekendskab, anden forskning (litteraturreview) og en række empiriske afprøvninger Er det didaktiske designframework et validt planlægnings- og refleksionsværktøj, som undervisere og uddannelsesplanlæggere må omsætte i konkrete uddannelsesdesigns og didaktiske designs, som medtænker den kontekst, de som praktikere står i. 07.04.2017

Valideringsproblematikker i DBR I et DBR projekt anvendes skalering til at afgøre hvor robust et design/designprincipper er i relation til forskellige kontekster. Skaleringsformer: Alfa-afprøvning: Konteksten er ideel og forsøgt kontrolleret af forskerne. Beta-afprøvning: Konteksten er nøje udvalgt og tilbydes support. Gamma-afprøvning: Har fokus på spredning i stor skala med minimal support. 07.04.2017

DBR og andre forskningstraditioner og brugerinvolverende tilgange DBR er ikke det samme som brugerdreven innovation – her er innovation af praksis målet – i DBR er det udvikling af didaktisk teori som er det overordnede mål. DBR har fokus på co-designprocesser og den faglige ekspertrolle står stærkt i DBR. DBR er ikke det samme som aktionsforskning, men trækker på denne tradition (Lewin) Men DBR har ikke som selvstændigt mål at udvikle empowerment hos de deltagere som er med i et forskningsprojekt. 07.04.2017

DBR og andre forskningstraditioner Etnografiske tilgange interesserer sig også for konteksten men er ikke intervenerende med et ønske om at forbedre praksis. Evalueringsforskning (følgeforskning mv.) evaluerer også interventioner men udvikler ikke i sig selv designs (interventioner) 07.04.2017

DBR er en bred forskningstradition - som spænder fra en ”objectivistic extreme epistemology” … til en ”subjectivistic exstreme epistemology” (Dede 2004). Der findes DBR forskning, som mener, at man med design eksperimenter kan genere foreskrivende didaktisk teori. Og der findes DBR forskning, som grundet deres radikale syn på det kontekstbetingede ikke mener, at man kan generere didaktiske principper med udgangspunkt i et kontekstafhængigt designeksperiment (op. cit). Her placerer Education Lab sig i en ikke foreskrivende didaktisk tænkning, der opfatter didaktiske principper som professionsfaglige refleksionsværktøjer. 07.04.2017

Designorientering (designtænkning) kan anvendes som læringsform for a) elever/studerende og undervisere og/eller være b) et forskningsperspektiv og metode A) Designtænkning i elever/studerendes læreprocesser med IT (Inspiration Stanford Universitys d-school http://dschool.stanford.edu/ ) A) Designtænkning i lærernes kollegiale og fælles faglig udvikling af ny undervisning med digitale teknologier (Eks. med inspiration fra ”Teaching as a Design Science”, Laurillard, 2012 eller den japanske lesson study-model http://en.wikipedia.org/wiki/Lesson_study) B)Designtænkning i den forskningsbaserede produktion af ny praksisnær viden og anvendelsesorienterede undervisningsdesigns i et samarbejde med praksis) (Introduktion til Design Based Research:http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/6140/6108) 07.04.2017

07.04.2017

Referencer Referencer Akker, J. V. D., Gravemeijer, K., McKenney, S., & Nieveen, N. (Eds.). (2006). Educational Design Research. London & New York: Routledge. Amiel, T., & Reeves, T. (2008). Designbased research and Educational Technology: Rethinking Technology and the Research Agenda. Educational Technology & Society, No. 11. Andreasen, L. B., Meyer, B., & Rattleff, P. (2008). Digitale medier og didaktisk design. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag. Barab, S., & Squire, K. (2004). Design-Based Research: Putting a Stake in the Ground. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 1-14. Brown, A. L. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. Journal of the Learning Sciences, 2(22), 141-178. Collins, A. (1992). Towards a design science of education. In E. Scanlon & T. O’Shea (Eds.), New Directions in Educational Technology (pp. 15-22). Berlin: Springer. Collins, A., Joseph, D., & Bielaczyc, K. (2004). Design Research: Theoretical and Methodological Issues. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 15-42. Christensen O., Gynther, K. & Petersen, T. (2012). Design Based Research – introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye e-læringskoncepter medieret af digitale teknologier. Læring og Medier (LOM) – nr. 9 – 2012. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/6140/0 Christensen O., Gynther, K & Jørnø R. (2013). Synkrone online læringsmiljøer – didaktisk design for synkron undervisning understøttet af digitale teknologier. Læring og Medier (LOM) – årgang 6 nr. 11 – 2013. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/8660 Confrey, P. C., diSessa, A., Lehrer, R., & Schauble, L. (2003). Design Experiments in Educational Research. Educational Researcher, 32 (nr). Dede, C. (2004): If Design- Based Research is the Answer, What is the Question?. The Journal of the learning sciences, 13(1), 105 – 114. diSessa, A. A., & Cobb, P. (2004). Ontological Innovation and the Role of Theory in Design Experiments. Journal of The Learning Sciences, 13(1), 77-103. Edelson, D. C. (2006). What we learn when we engaged in design: Implication for assessing Design Research. In J. V. D. Akker, K. Gravemeijer, S. McKenney & N. Nieveen (Eds.), Educational Design Research , London & New York: Routledge. Ejersbo, Lisser R. mfl. (2008). Balancing Product Design and Theoretical Insights. In. Kelly, Anthony mfl. (ed.). Handbook of Design Research Methods in Education. Routhledge. ELYK projektet: www.elyk.dk Glaser, Barney G. and Anselm L. Strauss. (1967/ 2008): The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. New Brunswick, New Jersey: Aldine Transaction. Gravemeijer, K., & Coob, P. (2006). Design Research from a learning design perspective. In J. V. D. Akker, K. Gravemeijer, S. McKenney & N. Nieveen (Eds.), Educational Design Research . London & New York: Routledge. Gynther, K. (2010). Brugerdreven forskningsbaseret innovation af didaktisk design – transformative metoder i forsknings- og udviklingsprojektet ELYK. Retrieved Jan 12, 2012, from http://www.elyk.dk.  Lewin, K., (1946). Action Research and Minority Problems, Journal of Social Issues. Vol. 2, No. 4, pp. 34-46. Laurillard, Diana (2012): Teaching as a Design Science. Routledge. Majgaard, Misfeldt og Nielsen (2012). How design-based research and action research contribute to the development of a new design for learning. In: Designs for learning. Vol. 2#11 p. 8 – 27. http://www.designsforlearning.nu/11/no2/DFL_02_11_majgaard_etal.pdf McKenney, S., Nieveen, N., & Akker, J. v. d. (2006). Design Research from a Curriculum perspective. In J. V. D. Akker, K. Gravemeijer, S. McKenney & N. Nieveen (Eds.), Educational Design Research. London & New York: Routledge. Nielsen, K. (2004). Aktionsforskningens videnskabsteori, Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne. På tværs af fagkulturer og paradigme, Roskilde, Roskilde Universitetsforlag, 2004.  Nieveen, N., McKenney, S., & Akker, J. v. d. (2006). Educational Design Research: The value of variety. In J. V. D. Akker, K. Gravemeijer, S. McKenney & N. Nieveen (Eds.), Educational Design Research. London & New York: Routledge. Ralph, P., & Wand, Y. (2009). A proposal for a formal definition of the design concept. In K. Lyytinen, P. Loucopoulos, J. Mylopoulos & W. Robinson (Eds.), Design Requirements Workshop (LNBIP 14) (pp. 103-136). Springer. Reeves, T. (2006). Design Research from a Technology perspective. In J. V. D. Akker, K. Gravemeijer, S. McKenney & N. Nieveen (Eds.), Educational Design Research. London & New York: Routledge. Simon, Herbert A. (1969): The Sciences of the Artificial. MIT press. http://m.friendfeed-media.com/092e5a73c91e0838eeb11e0fe90edaf9e9afc065 Stokes, Donald E. (1997): Basic Science and Technological Innovation. Washington, Brookings Institution Press  Ravn, Ib (2010): ’Transformative forskningsmetode – belyst gennem et projekt om mødefacilitering’. In: Tidsskrift for arbejdsliv, 12 årg. nr. 1.  The design-based Research Collective. (2003). Design- Based Research: An Emerging paradigm for Educational Inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8. Walker, D. (2006). Towards productive design studies. In J. V. D. Akker, K. Gravemeijer, S. McKenney & N. Nieveen (Eds.), Educational Design Research . London & New York: Routledge. Wang, F., & Hannafin, M. (2005). Design-based research and technology – enhanced learning environments. Educational Technology, Research and Development, 53(4), 5-23. 07.04.2017