Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Anden nordiske konference om mentalisering København d
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Læring i bevægelse - hvorfor?
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Konklusion på Workshop om sindslidende
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Introduktion til Sprogpakken
Specialpædagogisk massage
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
kursusmateriale til plejefamilier
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Social- og sundhedshjælper
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Det psykiatriske arbejdsområde
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Pædagogfagets kernefaglighed
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Muligheder og rettigheder
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
GF 2 - sosu Udkast.
Nr. 1 Nyt fra EPOS August Nr. 2 FKB Pædagogisk arbejde med børn og unge Handicappede børn i familiepleje At arbejde med barnets livshistorie Medhjælpere.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
24. Juni 2009 EPOS - Mette Vase Matcher EPOS’ uddannelsesudbud de udfordringer vi står over for? v. Mette Vase Uddannelseskonsulent i EPOS.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Dialogmøde om træningspakker målrettet mennesker med demens
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Livsførelse – handleplan - pædagogik
Underviser / Emne.
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Arbejdsmiljø i SOSU-arbejdet – Etik og adfærd
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859 EPOS’ Augustseminar 2014 Winnie Friberg, SOSU Nord

Arbejdsmarkedspolitisk redegørelse Arbejdet med neuropædagogik som metode bliver stadig mere udbredt inden for det pædagogiske område. En stor andel af medarbejderne på området er ikke klædt på til at kunne indgå med denne tilgang til det pædagogiske arbejde. Der er derfor behov for at medarbejderne på et grundlæggende niveau har forståelse for principperne i neuropædagogikken som metode og kan anvende denne viden i den pædagogiske indsats i hverdagen, så der stilles krav og forventninger, der modsvarer barnets forudsætninger. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

FKB tilknytning Moder-FKB: 2629 Pædagogisk arbejde med børn og unge. Desuden tilknyttet følgende af EPOS’ FKB’ere: 2222 Ældrepleje, sygepleje og sundhed i kommunalt regi. 2223 Socialpsykiatri og fysisk/psykisk handicap (40956: Neuropædagogik i arbejdet med udviklingshæmmede). Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Uddannelsens målgruppe Faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde for og med børn, unge, voksne og ældre – herunder ældre med demens. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Arbejdsområder Uddannelsen henvender sig til arbejdet med: Børn og unge i dagtilbud Anbragte børn og unge Socialpsykiatrien Ældre – herunder borgere med demens Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Uddannelsens mål Deltageren kan anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne.   Med udgangspunkt i et grundlæggende indblik i hjernens funktioner, udvikling, og sanseintegration kan deltageren observere barnet/den unge/den voksne samt inddrage denne viden og observationer i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. I det arbejde kan deltageren tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder samt reflektere over betydningen af egen adfærd i samspillet med barnet/den unge/den voksne. Desuden kan deltageren videregive relevante observationer til kolleger, pårørende og andre professionelle omkring barnet/den unge/den voksne. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Inspirationsmaterialet - temaer Tema 1: Hjernens funktioner Emne 1: Hjernens opbygning og plasticitet Emne 2: Hjernens funktioner Tema 2: Sanseintegration Emne 1: Sansernes funktion Emne 2: Fra sansning til sanseintegration Tema 3: At arbejde neuropædagogisk Emne 1: Spejlneuroner og relationers betydning for hjernen Emne 2: At arbejde neuropædagogisk Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Tankerne bag materialet At kunne observere signaler – så det ikke bliver egne ”synsninger”. Det individuelle i hjernens funktioner (menneskesyn) – så krav og forventninger modsvarer forudsætninger. Fokusere på forudsætninger og ikke tillægge motiver. Fokus på at ændre tilgangen og pædagogikken og ikke adfærden. Hjernens plasticitet – udviklingsmuligheder. Medarbejderens egen adfærds indflydelse. Relationens betydning for hjernens udvikling, adfærd m.m. At kunne reflektere (mentalisere). Neuropædagogik er en forståelsesramme og et redskab til at udvikle den pædagogiske praksis. Samspillet med øvrige pædagogiske redskaber. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Mommy's Nose is Scary (http://www.youtube.com/watch?v=N9oxmRT2YWw) Varighed 0:59 min. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Hvilke signaler kan observeres? Arousal niveau - opmærksomhed Nervesystemets respons Evne til selvregulering Neurotransmittere Stress Motivation Osv. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Blinkende lygter (https://www.youtube.com/watch?v=CO3LwBKxAkM) Varighed 2:47 min. Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Selvregulering Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Hjernens udvikling, opbygning og plasticitet Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Hjernens funktioner Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Hjernens lateralisering Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Hjælp til visuelle deltagere Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Spejlneuroner og relationers betydning for hjernen Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

Spørgsmål Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014

– og god arbejdslyst med uddannelsen Tak for nu – og god arbejdslyst med uddannelsen Winnie Friberg, SOSU Nord, 2014