Www.regionmidtjylland.dkC UFO-arbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Vidensbasering af frivilligt socialt arbejde
Praksisforskning som læringsrum i socialt arbejde Knud Ramian Center for Kvalitetudvikling, Region Midtjylland
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Modul 1 - Processer.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Læringsmål Kendskab til:
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Hvad,hvordan og hvorfor dokumentation. Knud Ramian knudramian. pbwiki
Date :31 1.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Ledelse af innovative medarbejdere
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Nye metoder i misbrugsbehandling
Vidensbasering – ovenover og nedenunder Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Research Light - protokollen
Research Light - protokollen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Den anerkendende interviewform
Kodeks for offentlig topledelse
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Region Midtjyllands tilbud 2013
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Knud Ramian Casestudiet Knud Ramian
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Evidens og accelereret patientforløb
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Vidensbasering af praksis i praksis Knud Ramian
1 ▪ Casestudiet i praksis
Ledelse i forskellige retninger
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
Fundamentale datastrukturer
1 ▪ Casestudiet i JobNet
Udviklings-og forandringsarbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 ▪ Casestudiet som Research Light
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
1 ▪ Casestudiet 2 jobnetværket
Regionsrådsmøde 2. Maj
1 ▪ Casestudiet som Praksisforskning
1 ▪ Casestudiet -en forskningsstrategi
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Dokumentation, evaluering og evidens
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Vidensbaseret praksis i botilbud
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

UFO-arbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com

2 ▪ Indhold  Udviklingsarbejde i en evidenstid  Evidens på egne præmisser  Afklaring af opgaven  Vilkår for UFO-arbejde  Styring af projekter  Projektteori  Planlægningstyper  Etik i UFO-arbejde  Formidling af projekter  Implementering  Rollen som UFO-medarbejder  Valg af platform  Opbygning af magtbaser

3 ▪ Evidensbaseret medicin 1996 ''Samvittighedsfuldt, eksplicit, velovervejet anvendelse af den bedste foreliggende evidens i beslutningstagning omkring behandlingen af den individuelle patient. At praktisere evidensbaseret medicin er at integrere individuel klinisk ekspertise med den bedste tilgængelige eksterne kliniske evidens fra systematisk forskning'' David Sackett, 1996

4 ▪ Evidensbaseret praksis 2001 Integration af den bedst tilgængelige forskning med klinisk ekspertise, med viden om patientens situation og værdier som grundlag for beslutningstagen inden for givne økønomiske rammer. Efter Sackett, 2001

5 ▪ Videnskabelig dokumentation  Erkendelse  fremlæggelse af udsagn om virkeligheden,  Troværdighed  der argumenterer for en (eller flere) påstand(e) om et fagligt problem  med det formål at overbevise andre om at man har ret –  ud fra de spilleregler og normer for overbevisende argumentation  som paradigmet i fællesskabet anerkender som forpligtende. (Leif Becker Jensen, 2004 )

6 ▪ Hvad er der gang i? Academia Industria New Public Management TQM Meta-analyser Akkreditering -standarder -kvalitetssikring SIP NIP God Social praksis MTV Guidelines Referenceprogrammer EBP- modeller og manualer Program-fidelity Practice guides Forskningsudnyttelse Ressourceudnyttelse Den danske kvalitetsmodel Caseformuleringer - programteori Outcome- resultater Produktivitet Vidensbaseret praksis -metode Best practice

7 ▪ Hvad er FoU?  " Skabende arbejde på systematisk grundlag med henblik på at øge den videnskabelige og tekniske viden, herunder viden vedrørende mennesker, kultur og samfund - samt udnyttelse af den eksisterende viden til at anvise nye praktiske anvendelser” OECD's Frascati manual 1993.

Vidensbasering og alt det andet

9 ▪ Hvad er UFO?  Skabende arbejde på systematisk grundlag med henblik på at øge den praktiske viden, udnytte den eksisterende viden for at kunne anvise nye praktiske anvendelser  Ramian 2007

Fire ambitionsniveuaer til vidensbasering  Research light – de rapportfrie undersøgelser  Kvalitetsjustering – mini-projekter  Metodeudvikling/iværksættelse - Målrettet satsning  Udvikling som praksisforskning – de nærgående studier  Storskalaforsøg – når man går i byen

11 ▪ Hvad er praksisbaseret forskning? ”Anvendelsen af forskningsinspirerede principper, designs, og dataindsamlingsmetoder i almindelig praksis for at kunne svare på spørgsmål som udspringer af praksis på måder, der informerer praksis” (Epstein, 2001)

12 ▪ Praksisforskning i den store verden  Practitioner research  Practice research  Scientist practitioner  Real world research  Insider research  Practice based enquiry  Collaborative action research network

13 ▪ Action research is..... a reflective process of progressive problem solving led by individuals working with others in teams or as part of a "community of practice" to improve the way they address issues and solve problems. Wikipedia, 2007

14 ▪ Indsider forskning som aktionsforskning  Rationelle forandringsprocesser  Deltagende aktionsforskning  Emanciperende aktionsforskning

15 ▪ Casestudie-strategi  Aktuelle fænomener  Teoribaseret  Mange datakilder  Teoretisk og situeret generalisering

16 ▪ Opgaven  Afgrænsning  …………

17 ▪ Hvilken projekttype?  Beskrive: Udredninger  Udforske: Behovs vurdering  Vurdere: Evalueringer/ projektevalueringer  Forklare: Resultat måling  Forandre: Metode udvikling/implementering

18 ▪ Patton: anvendelsesorienteret tænkning - tænk implementeringen ind fra start.  Interessentengagement i planlægning  Anvendelsestænkning fra start  Anvendelse af den personlige faktor  Interessent-analyse er vigtig  Anvendelsesfokusering  Brugerinddragelse i design  Anvendelse er ikke rapportering

19 ▪ Valg af tema-fokus og produkt?  Valg af tema  Hvad ved vi?  Valg af fokus/fænomen  Hvilken betydning har fokus? For hvem?  Hvilken position ser vi fra?  Hvad vil vi bidrage med?  Hvad skal det ende med?

20 ▪ Problemformuleringer  Interessentperspektivet i fokus  Temaafgrænsning  Finde praksisrelaterede eksempler  Formulering af nøgleproblemer  Prioritering mellem nøgleproblemerne

21 ▪ Fasebestemmelse af udviklingsprojekter  Udforskning  Hvad er det, der foregår?  Nyhedsforsøg  Virker det?  Demonstrationsforsøg/ implementering  Kan det anvendes i praksis?  Acceptforsøg  Hvordan implementeres det andre steder?  Kvalitetssikring  Kan det fastholde kvalitet og udvikle sig?

22 ▪ Metodekompetencer 1.Behovsvurdering på et fagligt område: Hvad er/ var der brug for? Hvem havde hvilke behov? 2.Udforskning og formulering af en faglig problemstilling: Hvad var en god formulering? Hvordan kan vi blive klogere på det ved hjælp af egne og andres erfaringer. (læsning, etc) 3.Metodeudvikling (forsøgsstrategi): Hvordan kan vi gøre noget ved det? Faser i metodeudvikling, 4.Implementering: Hvordan kan vi iværksætte projektets resultater? 5.Evaluering/Kvalitetsudvikling: Hvordan kan vi vurdere resultat og metode?

23 ▪ Behovsvurderinger  Critical Incident Analysis  KRIF-analyser  Fokusgruppeinterviews  Audit

24 ▪ Rammer for UFO-arbejde

Vidensbaseret arbejde er et godt samtalekøkken  En beslutning om at afsætte ressourcer til planlagt og systematisk videnskabelse.  Indret et køkken  En løbende produktion, hvor nogen kan metoderne, kan igangsætte og vedligeholde.  Find en kok  Et engagement så alle deltager i planlægning og tilberedelse af retterne.  Skærp appetiten  En anvendelse til læring, dialoger og udvikling  Nyd hyppigt maden med forskellige gæster

26 ▪ UFO-arbejde lykkes bedst, når der er  Personale nok - helst mindst 1+1  Aftaler om tid og ressourcer  Deltagelse i netværk /ekstern støtte  Aftale om organisering  Aftale om ledelsens opbakning  Aftale om opmærksomhed fra andre  Aftale om projektets synlighed i organisationen

27 ▪ Projektkompetancer 1.Projektfokusering: Hvordan fokuseres et godt projekt? 2.Projektorganisering: Hvordan skabes organisationen for en effektiv projektgennemførelse? 3.Projektstyring: Hvad fører projektet sikkert fra start til slut? 4.Etik: Sikre overholdelse af etiske spilleregler. 5.Formidling: Hvordan kan vi formidle og komme i dialog om det? 6.Implementering: Hvordan anvendes projektresultaterne i praksis? 7.Projektfinansiering: Hvordan gennemskuer jeg ressourceforbruget og skaffer ressourcerne?

28 ▪ Planlægninger  Projektprotokol  Projekt-/forandringsteori  Startkomponent  Gennemførelseskomponent  Evalueringskomponent  Vedligeholdelseskomponent  Plantyper  Faseplaner  Milepælsplaner  Projektdatabasen

Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune) Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… BrugerMassage ….. …… Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. brugerUndervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg …… brugerSamtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe AktiviteterKomponent

Programteori: Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland) Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… BrugerRo i agression ….. …… Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning brugerVækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen …… brugerOprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe AktiviteterKomponent

31 ▪ Projekt databasen 1.Protokol 2.Dagbog 3.Kildeoversigt 4.Dataoversigt 5.Datamatrix 6.Datasamlingen 7.Notesamlingen 8.Tekstskitser

32 ▪ Etiske overvejelser  Lov om retsikkerhed, off. forvaltning, persondataloven  De usynlige forudindtagelser?  Ståstedsbias - Engagement - Interesser- Konflikter - Prioriteringer  De reelle etiske retningslinjer  Utilsigtede virkninger -skæve magtforhold - anonymisering  God videnskabelig praksis  Redelighed - God skik - Kollegial adfærd

33 ▪ Insider positionen  Vil UFO’s relation til informanterne få informanten til at opføre sig anderledes?  Vil UFO’s forhåndsviden føre til misfortolkning af data eller til fejlagtige slutninger?  Vil insider viden indebære antagelser, som gør at UFO mister vigtig viden.  Vil UFO politik,loyalitet eller skjulte dagsorden føre til misfortolkninger.  Vil UFO moralske, kulturelle, eller politiske synspunkter føre til ubevidst manipulation?

34 ▪ Kilder til bias  Beskriv det engagement, der hænger sammen med denne undersøgelse. Er der usagte antagelser knyttet til køn, alder, race, status, politik?  Hvor er magten placeret i relation til projektet, og hvor hører du til i magthierakiet?  Tænk over dit personlige værdisystem og find områder, hvor du ved, at du er subjektiv i dine vurderinger, og hvor der er mulighed for at få resultater, du ikke bryder dig om.  Beskriv mulige områder af rollekonflikt.  Er der særlige situationer eller særlige mennesker som får dig til at føle dig usikker eller ængstelig? Vil undersøgelsen give dig vanskeligheder med særlige grupper eller personer?  Hvem er “gate-keepers” i projektet. Hvad er deres interesser? Hvordan er deres indstilling til projektet.  Det kan også handle om at du vil undgå situationer som er ubehagelige og søge situationer som vækker positive følelser.  Zeni 2001

35 ▪ Sundhedsskadelige virkninger og tilsætningsstoffer  Ved overspisning kan man se følgende skader:  Problem fiksering  Metode fiksering  Resultat fiksering  Indikator dressur  Fokus flytter  Ressourcerøver  Dekvalificering  Politificering  Ved underernæring kan man se følgende:  Dødsfald  Rutinisering, udbrændthed

36 ▪ Evalueringsprocesser  Evaluering som projekt i projektet  Timing af evalueringen  Proces eller resultatprioritering

37 ▪ Formidling  Den løbende formidling  Målrettet inddragelse  Allianceskabelse  Hjemmesider  Skriftligheden – den automatiske rapportskriver  Målgruppeformidling

38 ▪ Matrixskrivning Argumenter Konklusioner SvarDatakilde 2Datakilde 1Hypoteser/Delspø rgsmål Undersøgelsespørgsmål

39 ▪ Implementeringsmetoder  Ledelsesopbakning  Teamdannelse  Iværksættelsesplan  Pilotprojekt  Erfaringsopsamling  Spredning af anvendelse  Vurdering af iværksættelsen  Evt. revision af planen

40 ▪ Rollen

41 ▪ Rollekompetencer  Bygge sig en sikker platform i forhold til andre platforme  Valg af strategisk platform fx aktionsforskning.  Håndtere skepsis fra forskellige sider  Bygge sig en magtbase  Procesmagt:Ressourcemagt, expertmagt, positionsmagt,  Resultatmagt: Interessentarbejde: Investorer/ politikere - Leverandører/ henvisere – Aktører/behandlere - Aftagere,Slutbrugere Produktion af vindere og tabere. Skabe arbejde/liv balance

42 ▪ Skyggeorganisationen  Det tildækkede, det udiskuterede, det indiskutable og det unævnelige. (Insiderens styrke?)  Hvordan er udviklingskulturen  Ledelses værdier  Vide hvad er er hot og hvad er not? Hvem er inde og ude? Vide hvad du er?  Politik: Hvem har magt til at fremme eller stoppe projekter?  Hvordan ser den usynlige organisation ud? (Fox, Martin & Green, 2007)

43 ▪ En UFO's magtbase?  Ressourcekontrol (penge, ry,kontakter, færdigheder, teknologi)  Ekspertise (metodisk kunnen, framing)  Positionsmagt (skabe interne og eksterne successer, alliancer)  Resultatmagt (skabe de ”rigtige” vindere og tabere)  --> Bruges til magtkampene

44 ▪ Ressourcemagt  Skaffe sig adgang til tid,penge,  Forhandle projekter  Projektbeskrivelser - ansøgninger – lave budgetter  Skaffe sig metodiske færdigheder,  Se alt det tidligere  Skaffe sig adgang til teknologi  Informationssøgning  Tabelskrivning  Skaffe sig et ry, netværk

45 ▪ Expertmagt: Expert på lokale projekter  Faglig platform  Metodisk platform  Metodisk kunnen  Tematisk kunnen: Framing – formulering af faglige problemer  Adgang til experter

46 ▪ Positionsmagt  Faglig position  Skaffe sig  Adgang til netværk og mennesker (alliancer)  Ret til at organisere sit arbejde  Skaffe sig en organisatorisk platform  En opgaveportefølje  Eksterne  Skaf ”added value” - Formidling af projekter  Netværk af inspirerende ligestillede

47 ▪ Resultatmagt  Resultater gennem projekterne  Dokumentation  Ændringer der opleves som værdifulde og som implementeres  Meningsfyldte og lærerige dialoger  Hvilke interessenter vinder og taber på dit arbejde?  Investorer/ politikere - Leverandører/ henvisere – Aktører/behandlere - Aftagere,Slutbrugere  Hvem får del i successen?

48 ▪ En sikker platform?  Styr på egne projekter  Skab forandring – vær resultatorienteret  Accept af andres skepsis  Fokuser på det lokale  Hold fast i den lille skala, der gør en forskel  Vær åben om dilemmaer og bias  Reflekter over egen rolle  Vær opmærksom på magtforhold  Skaf dig intern og ekstern støtte  Fox, Martin & Green, 2007

49 ▪ Stærk FOU  Stiller klare spørgsmål  Anvender passende metoder i forhold til spørgsmålet  Understøtter svaret med evidens  Dokumenterer forudsætninger og antagelser, procedurer  Drager konklusioner i overensstemmelse med designet og datakvaliteten. (fra htm)

50 ▪ Hvordan kan FoU gøre en forskel?  Hvad er vi blevet mere sikre på?  Hvad er vi blevet mindre sikre på det?  Hvor har vi fået en mere nuanceret opfattelse?  Hvad har vi opdaget, som vi ikke vidste?  Kan vi nu stille spørgsmål, vi ellers ikke ville have stillet?