NATIONALT BENCHMARK 2013 BEDRE BIBLIOTEKER Alternative title slide.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
DEF-projekt: Brugerundersøgelse på 5 danske biblioteker
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
› Synlighed skal altid baseres på Sct. Georgs Gildernes vedtagne mål: › At arbejde med personlig udvikling, støtte spejderarbejdet og medvirke til løsning.
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Merlivs seminar 27. August 2008
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kvantitative metoder
Thomas Mørk Glintborg Digitaliseringsmessen 2013
Opstartsmøde Bedre Biblioteker 2013 Alternative title slide
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
1 Centralbibliotekernes rolle Kontaktpersoner på centralbibliotekerne Aktiviteter i CB området Nedsættelse af en eller flere erfa-/ brugergrupper Forslag.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Ibis’ monitorerings/performance system 1.Deltagerbaseret monitorering med partneres vurderinger i centrum, som kan udgøre et strategisk rum for læring.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Bibliotekstilbud i lokalområder -Projektmodning  Resultater  Formål Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne Varde bibliotek Esbjerg Kommunes Biblioteker Syddansk.
Naboskabet.dk Et redskab til boligområdet - som tager pulsen på naboskabet - og giver ideer til at udvikle det sociale liv.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
DEF-Brugerundersøgelse: Præsentation af projektet samt metoden Dansk Kundeindeks - Præsentation d. 25. oktober ved Piet Dahlstrøm.
Skole- og Kulturforvaltningen PLANLÆGNING AF BM-UNDERSØGELSE (2011)
Vis hjælpelinjer; hjælp ved placering af billeder og objekter: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’ Vis’
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
JOBVÆKST Mariagerfjord Værktøj til analyse og formulering af Vækst/Forretningsstrategi.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
FORBEREDELSESOPGAVE TIL BEST PRACTICE WORKSHOP DAG DATO: 5. 03
Introduktion til arbejdet som klubmester
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Udrulningsperioden er slut Kommunikation om Aula begynder
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

NATIONALT BENCHMARK 2013 BEDRE BIBLIOTEKER Alternative title slide

HVAD GIK DET UD PÅ Content slide Undersøgelse af brugertilfredshed på 116 biblioteker og 22 biblioteksvæsener Hvad Spørgeskema til brugerne indsamlet elektronisk på biblioteket og på hjemmesider Inddragelse af medarbejdere i indsamlingsprocessen Hvordan Målet er, at kunne udvikle det enkelte bibliotek og biblioteksvæsen gennem sammenligning, hvor vi fokuserer på de gode erfaringer Hvorfor

I STIGER PÅ OG VI SØRGER FOR, AT I FÅR NOGET UD AF DET Biblioteksvæsenet vælger selv en løsning, der er tilpasset egne ønsker, økonomi og kompetencer Markant billigere løsning end brugerundersøgelser i løsvægt og samtidig er der mulighed for at sammenligne i forhold til holdninger og brugeradfærd Flot udtryk for samarbejde og åbenhed mellem biblioteksvæsenerne Valg af løsning/tilvalg Opbygning af kompetencer gennem kurser i analyse og SurveyXact Indsamling hvor medarbejdere inddrages Samlet analyse og sammenligninger Samlet præsentation og workshops omkring implementering Netværk med øvrige deltagere – vi bruger resultaterne til at sætte biblioteksvæsener i forbindelse, som har fælles demografi eller fælles udfordring Manualer og vejledninger samt løbende workshops, der forbereder handlinger på baggrund af data

NY MÅDE AT TÆNKE UNDERSØGELSER Præsentation/workshop med konsulent Lokal rapport med anbefalinger Lokale spørgsmål, adgang til at udføre yderligere undersøgelser Samlet vejledning til dataindsamling, adgang til data, kurser i at anvende data, samlet rapport og arrangementer Content slide, two columns with image Biblioteksvæsenet kan vælge en ‘basis pakke’. RMC sætter undersøgelse og skema op og analyserer samlet. Biblioteksvæsenet får kurser og mulighed for at dykke ned i egne data selv samt den samlede rapport med sammenligninger Undersøgelsen rummer tilvalgsmuligheder, så man kan vælge at få ’totalpakken’ leveret med gennemarbejdede lokale tal og anbefalinger

BENCHMARKING HANDLER ‘BARE’ OM SAMMENLIGNING Men smart sammenligning Fokus på at sammenligne på samme grundlag I undersøgelsen har vi flere benchmarkniveauer Sammenligning skaber gennemsigtighed og samtidig fokus på noget bestemt Hvilket både kan give udfordringer og et positivt fokus Content slide Nationalt - Samlet billede - Sammenligning Regionalt - I 2011 havde vi fokus på kommunestørrelse Biblioteksvæsen - Lokal sammenligning - Internt benchmark

UNDERSØGELSENS TEMAER Demografi (baggrundsspørgsmål f.eks. alder børn mv.) Adfærd (hvordan bruger man biblioteket, lån, opholdsrum, mv.) Tilfredshed Holdninger (bib. som værdi, inspiration, rum til fordybelse, leg, mødested, åbningstid) Personale (service og hvilke typer hjælp opsøger man) Materialer (brug) Digitale tilbud (kendskab og brug) I 2013 inkluderer vi nogle få spørgsmål, der sætter fokus på åbne/selvbetjente biblioteker

EKSEMPLER PÅ RESULTATER Personaer Enkle frekvenser Sammenligning Visualiseret statistisk analyse Anbefalinger

I VORES WORKSHOPS HJÆLPER VI JER MED AT FÅ MEST MULIGT UD AF UNDERSØGELSEN LOKALT Vi arbejder med konkret værktøjer og implementeringsplaner, for at styrke jeres lokale arbejde mellem undersøgelserne Intro. og proces (13. nov) Hvordan kan vi bruge hinanden Ideer til organisering Gode erfaringer Analyse og arbejde i SurveyXact (Kbh. 15 og 22. januar, Aar 16 og 23) Hvordan arbejder vi under indsamlingen Analyse. Fokus på nemt arbejde med tekstsvar og at klæde jer på, hvis analyserer selv Resultater og indsatser (4. april) De nationale resultater præsenteres og diskuteres Workshop, hvor vi samler biblioteker med fælles udfordringer Implementering (23. maj) Nu er det med at holde fast i forandringerne Inspiration og redskaber til at handle på resultaterne

… … … … … … … … … … … Action Plan template Action Plan Initiativer (Biblioteksvæsen, bibliotek) Ansvarlige Deadline Resultater Step 5Step 2 - Hvordan ser I udviklingen i det generelle resultat Step 3 Step 4 NPS / Tilfredshed Resultat 2013 Resultatet skal, Fastholdes Forbedres Generelt mål Styrker, der skal bruges for at forbedre det generelle resultat … Udviklingsområder, der kan forbedre det overordnede resultat …..

10 Step 1: Intro Step 2: Generelt mål Step 3: Styrker Step 4: Udviklingsområder Step 5: Action Plan fokus Hvordan Implementeringsworkshop – redskaber (som vi arbejder med allerede på den første i forhold til at skabe fokus på forventningerne) Introduktionens formål er at guide jer gennem en diskussionsproces og have værktøjer og ideer at tage med hjem I forhold til at skabe initiativer Målet er et lave en action plan for væsenet/biblioteket For at sikre at ‘action planen’ er brugbar er det vigtigt at inddrage alle i diskussionen lokalt/men vi øver os lidt inden Konklusioner skrives ned Hvad er dit og dit biblioteksvæsens umiddelbare indtryk Hvordan vil du gerne se resultaterne udvikle sig Hvad er Jeres styrker Hvordan kan I bruge styrkerne til at forbedre jeres overordnede tilfredshed Udviklingsområder for dit biblioteksvæsen/bibliotek? Hvad mener du er vigtigst at prioritere for at udvikle jer og hvilken strategi medfører det? Forslag til initiativer Hvam har ansvaret Hvad er deadline for forbedringer? Udfyld efter step 2 Write down in Action Plan template what how you would like the overall result to develop Udfyld efter step 3 Baseret på matrix og sammenligninger udvælg styrker, I kan arbejde med for at udvikle resultatet Udfyld efter step 4 Ud fra resultaterne og jeres placering relativt til andre biblioteksvæsener og internt i biblioteksvæsenet identificer udviklingsområder Udfyld efter step 5 -Biblioteksvæsenets/bibliote kets initiativer for at arbejde med resultaterne -Ansvarlige -Deadlines Samlet national rapport Matrix enten lokal eller national (afhængigt af tilvalg) Hvor scorer I lavere end andreSe ‘Action plan’

4.900 Haderslev, Kolding, Tønder, Billund, Fredericia, Sønderborg, Varde Fanø – men ø-rabat Vejen,Vejle, Aabenraa, Esbjerg BASIS TILVALG Lokal rapport tilpasset enkelte biblioteksvæsen,med fokus på intern benchmark Workshop eller præsentation ved RMC konsulen år med mulighed for yderligere analyser I SurveyXact (f.eks. blandt medarbejdere, opfølgning mv) Pris pr lokale spørgsmål (standard spørgsmål) Alle priser er ekskl. moms

TILMELDING ER I GANG Endslide. Udarbejdet af: Louise Broe Sørensen, chefkonsulent MBA, MSc and MA Rambøll Management Consulting M;