Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opstartsmøde Bedre Biblioteker 2013 Alternative title slide

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opstartsmøde Bedre Biblioteker 2013 Alternative title slide"— Præsentationens transcript:

1 Opstartsmøde Bedre Biblioteker 2013 Alternative title slide
Alternative title slide. Image size: 7,97 cm x 25,4 cm or 301 x 960 pixels

2 Dagens målsætning I skal gå herfra og føle jer klar på processen
Ideer til forberedelse af uge 6 Ideer til forberedelse af alt det der kommer efter uge 6 Få inspiration til hvordan I kan organisere jer lokalt ....og så ses vi jo allerede igen til januar i lidt mindre grupper

3 Program 10.00 –Program, undersøgelsens forløb, præsentationsrunde
10.35 – Øvelse (der er lavet grupper) 11.15 – Opsamling på øvelse Skema Frokost 13.00 – Manual, erfaringer fra 2011 og kaffepause 14.10 – Kort gruppediskussion Opsamling og afslutning Vi ses til kurser i januar

4 Hvad er det egentlig for et tog, jeg er steget ombord på
Intro. og proces (13. nov) Hvordan kan vi bruge hinanden Ideer til organisering Gode erfaringer Analyse og arbejde i SurveyXact (Kbh. 15 og 22. januar, Aar. 16 og 23) Hvordan arbejder vi under indsamlingen Analyse. Fokus på nemt arbejde med tekstsvar og at klæde jer på, hvis analyserer selv Resultater og indsatser (4. april) De nationale resultater præsenteres og diskuteres Workshop, hvor vi samler biblioteker med fælles udfordringer Implementering (23. maj) Nu er det med at holde fast i forandringerne Inspiration og redskaber til at handle på resultaterne Lokal organisering Materialer; skema, manual, flyers Skemaet er testet lokalt Indsamling Evt indtastning Lokal ‘produktionsplan’ Rapporter nationalt og lokalt Plan for kommunikation Handlingsplaner Organisering i forhold til resultater Forbedringsindsatser

5 42 kommuner, Hvem er med? Content slide Content slide

6 Kommuner, der er med i dag
Albertslund Assens Ballerup Brønderslev Dragør Egedal Faurskov Faxe Fredensborg Gentofte Glostrup Guldborgsund Haderslev Halsnæs Helsingør Herning Hillerød Holbæk Høje- Taastrup Kolding Lejre Lyngby-Taarbæk Middelfart Morsø Nordfyns Næstved Odense Randers Rebild Roskilde Rudersdal Silkeborg Slagelse Thisted Tønder Tårnby Varde Vejen Vejle Vesthimmerland Aabenraa Aalborg

7 Hvordan ser det ud på regionsniveau
Content slide, two columns with image Content slide, two columns with image. Image size: 11,28 cm x 10,78 cm or 426 x 407 pixels

8 Præsentation Kort Hvem er du og hvor er du fra?
Hvad er det bedste der kan ske som resultat af undersøgelsen?

9 Kommunikation og handling
Starte med slutningen Kommunikation og handling

10 Start med slutningen – Hvad skal dit bibliotek bruge resultaterne til?
NOW THIS IS NOT THE END. IT'S NOT EVEN THE BEGINNING OF THE END" BUT IT IS, PERHAPS, THE END OF THE BEGINNING" Winston Churchill Lime green fact box Slide with lime green factbox

11 Hvilke typer forandring giver målingerne?
Transformational Revolution Incremental Små skridt For, at det ikke sker for jer, skal I sørge for en sammenhæng mellem evaluering, slutprodukt og den forandring, I vil lave Kan I være proaktive? Hvor gennemgribende ændringer kræver resultaterne? Tuning Redefinering Tilpasning Genskabelse Proaktivt Reaktivt Tilpasset fra Nadler (et.al, 1995) og Hayes (2007)

12 Initiativer (Biblioteksvæsen, bibliotek)
Action Plan template Resultater Action Plan Step 2 - Step 5 Generelt mål Hvordan ser I udviklingen i det generelle resultat Ansvarlige Deadline Initiativer (Biblioteksvæsen, bibliotek) Resultat 2013 Resultatet skal, Fastholdes Forbedres NPS / Tilfredshed .. Step 3 Styrker, der skal bruges for at forbedre det generelle resultat Step 4 Udviklingsområder, der kan forbedre det overordnede resultat

13 Implementeringsworkshop – redskaber
Step 1: Intro Introduktionens formål er at guide jer gennem en diskussionsproces og have værktøjer og ideer at tage med hjem I forhold til at skabe initiativer Målet er et lave en action plan for væsenet/biblioteket For at sikre at ‘action planen’ er brugbar er det vigtigt at inddrage alle i diskussionen lokalt/men vi øver os lidt inden Konklusioner skrives ned Step 2: Generelt mål Step 3: Styrker Step 4: Udviklingsområder Step 5: Action Plan Samlet national rapport Matrix enten lokal eller national (afhængigt af tilvalg) Hvor scorer I lavere end andre Se ‘Action plan’ fokus Hvad er dit og dit biblioteksvæsens umiddelbare indtryk Hvordan vil du gerne se resultaterne udvikle sig Hvad er Jeres styrker Hvordan kan I bruge styrkerne til at forbedre jeres overordnede tilfredshed Udviklingsområder for dit biblioteksvæsen/bibliotek? Hvad mener du er vigtigst at prioritere for at udvikle jer og hvilken strategi medfører det? Forslag til initiativer Hvam har ansvaret Hvad er deadline for forbedringer? Hvordan Udfyld efter step 2 Skriv ned i ‘action plan’ skabelonen hvordan du ønsker at det generelle resultat skal udvikle sig. Udfyld efter step 3 Baseret på matrix og sammenligninger udvælg styrker, I kan arbejde med for at udvikle resultatet Udfyld efter step 4 Ud fra resultaterne og jeres placering relativt til andre biblioteksvæsener og internt i biblioteksvæsenet identificer udviklingsområder Udfyld efter step 5 Biblioteksvæsenets/bibliotekets initiativer for at arbejde med resultaterne Ansvarlige Deadlines

14 Aims Grid Formål Interessenter Slutprodukt Succeskriterier
Vi laver undersøgelsen for at kunne…’ Der kan sagtens være flere formål Interessenter Dem der får noget ud af undersøgelsen Interessenter definerer succeskriterier Slutprodukt Det, der skal afleveres til sidst – der kan være flere ting; personalemøder, rapporter, pressemeddelelser Succeskriterier Langsigtede mål, der beskriver opfyldelsen af formål

15 I grupperne Arbejde med Aims Grid for jeres biblioteksvæsen
I er sat i 8 grupper, hvor der er mellem 7 og 5 personer Grupperne er lavet så I kan lære mest muligt af hinanden De gamle får friske øjne på det hele og de nye får gennemprøvede ideer Alle grupperne har mindst 1 erfaren tovholder Alle grupper har mindst 2 biblioteksvæsener, der har prøvet det før Alle grupper har mindst 2 nye biblioteksvæsener Alle grupperne har variation på tværs af CB områder

16 Skema Skema Hvad jeg skal bruge fra jer
Lokale spørgsmål Content slide, with top bar image Content slide, with top bar image. Image size: 7,97 cm x 25,4 cm or 301 x 960 pixels

17 Skema Vi gennemgår kort skemaet sammen i forhold til hvordan vi bruger de enkelte elementer i analysen Det er langt – men vi kommer også til at vide meget (men hvis der er nogen, der kan blive enige om at skære nogle sider, så.... )

18 Hvad skal jeg bruge fra jer
Navne på biblioteker/enheder Navne på evt. åbne biblioteker Håber iPad’en når rundt i løbet af dagen Vi målretter skemaet til jeres brugere ved hjælp af oplysningerne Og næste skridt Alle får et testlink primo december, hvor I skal tjekke at alle jeres biblioteker er med og at de er stavet rigtigt mv Lime green fact box Slide with lime green factbox

19 Lokale spørgsmål Følgende har valgt lokale spørgsmål
Albertslund, Favrskov, Fredensborg, Guldborgsund, Helsingør, Holbæk, Kolding, Lejre, Middelfart, Morsø, Næstved, Silkeborg, Slagelse, Aalborg Husk at gå i tænkeboks derhjemmme i løbet af de næste par uger Jeg sender en mail i slutningen af ugen til jer omkring hvad I skal overveje

20 Vejledning og erfaringer fra deltagerne i ‘11
Manual Vejledning og erfaringer fra deltagerne i ‘11

21 Manualen Tips og tricks til undersøgelsen Vigtigste pointer Indsamling
To links – i får dem sendt med vejledning til jeres IT-folk Flyer-skabelon (som I selv retter til lokalt) Papirskema-skabelon (som I selv retter til lokalt) Mindst 250 svar pr. væsen – mindst 50 pr. Enhed Kommunikation Hurtig rettet mod brugerene Hele tiden internt Eksternt

22 Manualen svarer på mange spørgsmål
Men når der opstår noget undervejs så spørg eller brug de erfarne biblioteksvæsener til at få ideer til organisering, kommunikation og indsamling

23 Uge 6 Uge 5 sikre at links bliver sat op så de er klar til mandagen
Sikre evt. flyers og papirskemaer Mandag – formiddag/eftermiddag Tirsdag - formiddag/eftermiddag Onsdag - formiddag/eftermiddag Torsdag - formiddag/eftermiddag Fredag - formiddag/eftermiddag Lørdag - formiddag/eftermiddag (Søndag) Uge 7 og frem indtastning – hvis I undgår det, har I det komplette data så snart indsamling er afsluttet

24 I grupperne Hvilke skridt kan I tage allerede nu for at sikre, at resultaterne bliver brugt til noget? Hvordan vil I gætte på at denne her ser ud, når vi mødes helt fremme til april?

25 Aktiviteter Til vi ses igen

26 Hvad skal der ske den næste måned
Dem, der har tilvalgt lokale spørgsmål bliver kontaktet af mig Alle får et testlink til skemaet, hvor I kan tjekke om vi har fået de rigtige biblioteker med I skal have tjekket det i december Husk at melde jer til de næste workshops/kurser i januar Her kigger vi ind i maven på surveyxact, så det er ekstra vigtigt for de af jer, der selv skal arbejde med hele lokalanalysen Middelfart, Morsø, Lyngby-Taarbæk, Thisted, Tårnby Vi gennemgår også indtastning og sikrer os at I er helt klar til uge 6 Full slide image with white fact box Full slide image with white fact box

27 Hvad skal jeg selv huske at gøre
Sikre at organisationen er på plads Sikre ressourcer (mandskab og maskiner) til uge 6 på alle de enheder, der skal være med Involvere så mange som muligt og have mindst en allieret på hvert bibliotek

28 Afslutning og spørgsmål
Endslide. Endslide Louise Broe Sørensen, Manager, MBA, Cand.scient.pol og MA in Public Opinion Rambøll Management Consulting, SurveyXact Mobil;


Download ppt "Opstartsmøde Bedre Biblioteker 2013 Alternative title slide"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google