Ny skolestruktur på Amager Stormøde på Amager den 31. januar 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
8. december 2010 på Egegård Skole
Kapacitetsstyring i et frit valgs system Oktober 2009
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
Folkeskole-reformen August 2014.
Skole, SFO og børnehave”
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
Kære forældre Hermed orientering om status i forbindelse med Pilehaveskolens udbygning og flytning til Verninge i skoleåret 2013/2014. I foråret 2013 har.
Skolereform august 2014………………
Vedr. drøftelse af ny organisering af skolerne. Program for tirsdag den 31. maj 2011 kl på LO-skolen 19.00Velkomst. Formand før Børne- og.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Folkeskolereform i København
Lokalområde 4 På skolerne i lokalområde 4 foregår der høj grad af forandring og udvikling, som er med til at sikre, at alle skoler fungerer optimalt i.
Fælles forældremøde Thurø
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Den fremtidige folkeskolestruktur  Et inspirationsoplæg KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 1.
24. februar 2009Flemming F. Christensen1 Årsberetning 2009 Gjessø Skole Mål for 2008/2009 –Multihal/fysiske rammer Hvordan får vi sikret det? –Synlighed/presse.
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Invitation til skolebestyrelserne
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Folkeskolereformen - generel information
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Ø NSKER OG VISIONER FRA EN LOKALT FORANKRET SKOLE I BALANCE RULL- proces – forældre, elever, medarbejdere ( 2009 – 2011) Lego-projekt – elever ( 2008 –
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
Stormøde om skolesammenlægninger på Amager - Gerbrandskolen, 28
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Temamøde 5 – vurdering af modellerne.
Fællesmøde om den nye udskoling Fra Tingbakken og Græsted Skole til én ny fælles udskoling 18. januar 2007 Den 3. oktober 2011.
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Nyt fra Byggeudvalget Ådalens Privatskole, Skovvej , 2635 Ishøj
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Dialogmøde 17. januar 2011.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
Rullende skolestart August 2010.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Tove Ditlevsens Skole Udbygning til fire spor specialklasse samt etablering af 100 fritidspladser.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Oplæg Viborg Kommune 12. maj Steffen Lawaetz
1 Implementering af Fremtidens Fritidstilbud Møder mellem områderne, skolerne og institutionerne MAJ-JUNI 2015.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Ahlmann-Skolens vision Trivsel og læring - i et trygt miljø med gode traditioner og engagerede og anerkendende medarbejdere, elever og forældre. 8 pejlemærker.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november
KLF - konference om chancelighed
Præsentationens transcript:

Ny skolestruktur på Amager Stormøde på Amager den 31. januar 2011

Program Vision for den nye skole (15 min. Borgmester Anne Vang) Hvordan vil vi investere i skolerne? (15 min. Ved direktør Jesper Rønnow) Sikre skoleveje (15. min. ved Janus Møller, projektleder Sikre Skoleveje) Den videre proces (15. min. ved adm. dir. Else Sommer) Spørgsmål fra salen (60 min.)

Vision for den nye skole v/ Børne- og Ungdomsborgmester Anne Vang

Ny skolestruktur på Amager Ny skolestruktur på Amager på grund af stigende børnetal. Frem mod 2018 forventer vi over 2000 flere elever på Amager svarende til at der i 2018 vil være ca. 230 flere elever i 0. klasse. Der er behov for 10 nye skolespor på Amager. 8 spor findes ved nybyggeri af skoler i Ørestad City og Ørestad Syd og udvidelse af Amager Fælled Skole og Peder Lykke Skolen. I Budget 2011 vedtaget at skabe 2 spor ved ændringer af skolestrukturen på Højdevangens Skole, Dyvekeskolen, Gerbrandsskolen og Sundbyøster Skole

Forvaltningens forslag Børne- og Ungdomsforvaltningen har fremlagt forskellige modeller for ny skolestruktur Model 1: skolerne lægges sammen 2 og 2 Model 2: tre basisskoler og en overbygningsskole Model 3: En stor skole med fælles ledelse

Ny skolestruktur i høring Gennemført en høringsproces frem til den 21. januar 2011. 89 høringssvar – Tak for det! Størstedelen af høringssvarene anbefaler status quo eller en udbygning med 2 hele skolespor. Model 2 er det forslag, der vækker mindst kritik i høringen og er den model, som Sundbyøster Skole, Højdevangens Skole, Lokaludvalg Øst samt Brug Folkeskolen på Amager ser som det bedste alternativ til en traditionel udbygning.

Vores beslutning Model 2: Fire selvstændige skoler med hver deres nærværende skoleledelse. ”Megaskolen” er taget af bordet. Dyvekeskolen, Sundbyøster Skole og Gerbrandskolen bliver basisskoler med klassetrin fra 0. til og med 6. klasse. Højdevangens skole bliver overbygningsskole med klassetrin fra 7. til 9. klasse. De tre basisskoler får hver deres skoledistrikt mens Højdevangens skoledistrikt består af alle tre skoledistrikter

En klar skolevision Det trygge miljø for de små børn Ungdomsmiljø for de store børn og unge Etablering af højt fagligt niveau for både de små børn og de store børn: stærkere faglige miljøer på skolen flere valgfag og linier øget faglig specialisering

Højdevangens skole – et fagligt fyrtårn Etablering af udfordrende ungdomsmiljø - gennem etablering af profil med tre forskellige valgfagslinjer: International/sproglig linje Idræt og bevægelseslinje Naturfag/kreativ/IT linje 2 ekstra timer ugentligt i 7., 8. og 9. klasse på hver af linjerne Etablering af fysiske rammer for et attraktivt ungdomsmiljø – udformes af eleverne. 9

De tre basisskoler Trygt miljø for indskoling og mellemtrinnet Flere lærere på den enkelte skole, som er specialiseret i børnegruppen fra 0. – 6. klasse Større mulighed for faglig specialisering og faglig sparring Mulighed for styrkelse af tværfagligt samarbejde med dagtilbud om indskoling og fritidshjem/KKFO om sammenhæng mellem skole og fritid 2 ekstra timer i de relevante fag om ugen i 6. klasse, som forberedelse til udskolingen 10

Hvorfor Højdevangen som udskolingsskole? Fordi: Det giver mest mening trafikalt. Højdevangens nuværende skoledistrikt er centralt placeret i forhold til de øvrige skoler. Det giver samlet set korteste vej for de små elever, der skal starte i de nye indskolinger. Giver god udnyttelse i forhold til eksisterende basis- og faglokaler.

Dyvekeskolen Mange høringssvar har peget på en særlig udfordring i forhold til Dyvekeskolens mulighed for at tiltrække elever. Derfor får Dyvekeskolen et særligt løft: Etablering af profilskole – eksempelvis idræt eller innovation og medier Generel fysisk genopretning af skolen Forbedring af udearealer og legeplads Løft af skolens adgangs- og indgangsveje

Skoleinvesteringer v/ Direktør Jesper Rønnow Simonsen

2 mulige løsninger Der er behov for 10 nye skolespor på Amager. 2 af disse skal ligge i området af de fire skoler Mulighed 1: udskyde behovet for 2 ekstra skolespor i en række år ved at lægge fire skoler sammen to og to. Dette kræver en udbygning med 2 spor på mellemlang sigt Mulighed 2: Etablere en ny skolestruktur med opdeling i tre basisskoler og en overbygningsskole. Herved kan der skabes 2 nye spor ved at udnytte den eksisterende kapacitet.

Sammenlægning af skoler 2+2 med senere udbygning 80 mio. kr. ombygning og tilpasning af de eksisterende skolers basis- og faglokaler svarende således at behovet for 2 ekstra spor udskydes på mellemlang sigt Variant med udbygning af Gerbrandskolen med 1 spor nu + udvidelse med 1 spor på en af de andre skoler Konkret vurdering af omkostninger udgør samlet 161 mio. kr. (76 mio. kr. til 1 spor på Gerbrandskolen + 85 mio. kr. til spor 2)

Tre basisskoler og en overbygningsskole Samlet 62 mio. kr. til udbygning af basislokaler samt ombygning og tilpasning af de eksisterende skolers basis- og faglokaler Herved muligt at skabe plads til de to ekstra spor inden for den eksisterende kapacitet på Sundbyøster Skole og Gerbrandsskolen

Nøgletal ved skoleudbygninger 1 spor koster ca. 85 mio. kr. ekskl. grundkøb, tandklinik, fritidsinstitutioner m.m. Tallet indeholder både udgifter til basislokaler samt følgeudgifter til: Nationalt og kommunalt besluttede miljø- og bygningsmæssige krav Faglokaler Lærerværelser Toiletter Gangarealer m.m.

Sammenligning af m2 forudsætninger Emne Gerbrandskolen Nøgletalsskole Diff 10 Basisområder (inkl. gangareal) 750m2 svarende til 75m2 pr. lokale 1025m2 svarende til 75-80m2 pr. lokale hvortil kommer fællesarealer tilknyttet undervisningen, gangarealer, flugtveje m.v. 275m2 Fagområder 1 spor (fysik, idræt, musik, natur og teknik osv) 375m2 svarende til 75m2 pr. lokale 625m2 svarende til 75-100m2 pr. faglokale alt efter karakter, hvortil kommer evt. fællesarealer, gangarealer, flugtveje opbevaringslokaler m.v. 250m2 Øvrig (Ledelse, lærerværelse, bibliotek, adm, toiletter, madordning osv) 0m2 300m2. En forøgelse af elevtallet med 250 elever og dertil nye lærere giver et behov for at udbygge skolens adgangsarealer, lærerfaciliteter, tiltrækkelige toiletter, område til madordninger/kantine, elevmiljøer m.v. 300m2 Sum 1125m2 1950m2 825m2

Nøgletal for udbygning 1 spor Gerbrand Udgiftselement Kr. pr. m2 Sum (mio. kr.) 1950m2 ombygning af eksisterende skole 10.448 20,4 1950m2 tilbygning til eksisterende skole 26.910 52,5 Hertil kommer inventar, usikkerheden i prisoverslag, flytte- og geneudbedringer 12 Nøgletal for et tilbygget skolespor 84,9 Overslag af arkitektfirma på det konkrete projekt angiver en mulig reduktion af nøgletalsprojektet med 450m2 fordelt på basislokaler, faglokaler og øvrige 20.000 svarende (ca.) til gennemsnittet af om- og tilbygningspriserne ovenfor -9 Sum for projektet i alt 75,9

Budgetaftale 2011 I Budgetaftale 2011 forudsat finansiering på 80 mio. kr. til ny skolestruktur på Amager (anlæg) Disponeres til: De nødvendige fysiske tilpasninger på skolerne, så vi får kapacitet til flere børn Fysiske tilpasninger og forbedringer i øvrigt særligt på Dyveke og Højdevang Indkøb af undervisningsmaterialer

Gerbrandskolen og Sundbyøster skole Der er etableret 34 basislokaler, men der er behov for 35. Skolen skal udvides med 1 basislokale Anlægsudgifter på ca. 6,5 mio. kr. (inkl. afledte ombygninger faglokaler mv.) Sundbyøster Skole: Der er etableret 21 basislokaler, men der er behov for 28. Der skal udvides med 7 basislokaler Pris ca. 45,5 mio. kr.

Dyvekeskolen Der er ikke behov for udvidelse af basislokaler Men behov for fysiske tilpasninger - primært omdannelse af indskolingslokaler til basisbørn, ca. 5 mio. kr. Øvrige tilpasninger Opgradering af udelokaler/legeplads Køb af udstyr for profilskole Etablering af indgangsparti samt øvrige fysiske tilpasninger/forbedringer Køb af smartboards/IT Samlet ca. 9 mio. kr.

Højdevangens Skole Ikke behov for udvidelse af antal basislokaler Men behov for fysiske tilpasninger primært omdannelse af indskolingslokaler til udskolingsbørn Pris ca. 5 mio. kr. Forbedring af elevmiljøet i overbygningen. Konkrete projekter udarbejdes i samarbejde med elevrådene på alle skolerne med inddragelse af de nuværende 5. klasser Pris ca. 2 mio. kr.

Samlet anlægsøkonomi i B2011 Samlet kapacitetsmæssige udgifter på ca. 62 mio. kr. for alle fire skoler Øvrige udgifter til Dyveke og Højdevang på ca. 11 mio. kr. Undervisningsmidler til alle skole for ca. 7 mio. kr. Samlet ca. 80 mio. kr. 24

Sikre Skoleveje v/ Janus Steen Møller, Teknik og Miljøforvaltningen

Den videre proces v/ Adm. Direktør Else Sommer

Formelle milepæle Forslaget forventes vedtaget af BUU i februar 2011 og af Borgerrepræsentationen i marts 2011 Efterår 2011: skoleindskrivning i ny struktur og i nye distrikter. De første ændringer træder i kraft ved skolestart august 2012.

Planerne for lokal involvering Der er allerede afholdt møderække med skoleledere og skolebestyrelser. Der er afholdt stormøder Der afholdes orienteringsmøder med lærere og forældre på skolerne i februar 2011- når beslutningen er truffet i Børne- og Ungdomsudvalget. Der etableres et koordinationsudvalg, der består af skolernes ledelser. Koordinationsudvalget skal styre sammenlægningen sikkert i mål. Der nedsættes arbejds- og følgegrupper frem mod sommerferien 2011.

Arbejds- og følgegrupper Afklaring af fremtidig ledelsesstruktur Proces for lærerflytninger – lærernes ønsker skal matche behovet for kompetencer på den enkelte skole Byggeudvalg med repræsentanter fra skoler og forvaltning samt byggerådgiver. Planerne skal konkretiseres, så byggeriet kan gå i gang så hurtigt som muligt. Pædagogisk faglig arbejdsgruppe – konkretisere indhold i de nye skoler .

Hvad skal vi være opmærksomme på? I 2007 sammenlagde vi 10 skoler til 5 skoler Vi ved, at de vigtigste faktorer for en god skolesammenlægning er: At lokalområdet spiller aktivt med At der er tilstrækkeligt med anlægsmidler til at bygge om At der er en åben dialog og så meget information, som muligt At skoleledelsen spiller en væsentlig rolle At økonomien er i orden

Skoledistrikt Forvaltningen vil hurtigst muligt tage initiativ til at opdele Højdevangens skoledistrikt i tre nye indskolings-distrikter, så forældre og børn kan få vished om, hvor de i fremtiden hører til.

Skoleskift Børn, der i dag går i 6.-9. klasse vil ikke skulle skifte skole. Børn, der i dag går i 0.-5. klasse, vil fra 7. klasse og frem skulle gå på Højdevangen Skole i den nye udskoling. Ingen børn skal skifte skole to gange. Børn på Højdevangen kan fortsætte på Højdevangen. Indfasningen sker altså gradvist over en lang årrække begyndende ved skolestart i 2012 hen imod endemålet, som først er fuldt implementeret i 2019.