Www.kk.dk KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Risikoledelse i København.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Advertisements

Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Lederudvikling.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Arbejdspladsudvikling
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Mentaltræning Målsætning
Administrative pejlemærker i BUF
EU Socialfondsprojektet
Om kun 3 dage kan du sige goddag til 3 højt kvalificerede kandidater 18 SER Recruitment Østerbrogade 125, 5. sal 2100 København Ø Tlf
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Charlotte Schmidt, Chefkonsulent, Koncern HR - TDC A/S
Automatisering af tværorganisatoriske processer
Fokus på personlige kompetencer
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Thomas’ ledelsesværktøjer
Identifikation af spild
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Målepunkter for den inkluderende skole?
HØR KØBENHAVNERNE Præsentation for IT Universitetet 6. september 2010.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Arbejdsmiljøledelse og Systematik
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Det Sociale Kapitel
Bæredygtig økonomi Kun revisitation på plejecenter hvert fjerde år – bortset fra særligt ”dyre” borgere.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Chefkonsulent Mads Ecklon
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
Flere hænder til Hospitalsenheden Silkeborg - Hvordan? v/Fælles tillidsrepræsentant Birthe Mossin.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
3. februar 2010 Festival om arbejdsfastholdelse og rummelighed.
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Risikoledelse i det offentlige Danmark Håndtering af økonomiske risici Oplæg på PRIMO-konference Chefkonsulent.
MÅL - at sætte rammerne for vores arbejde ! Hvad er det vi vil opnå? Hvor gode skal resultaterne være? Hvornår bliver vi glade ? Hvad er vores succeskriterie.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
H.C. Andersens Hotel, Odense, 28. oktober 2009 Workshop JERES oplevelser!
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Flere kvinder i forskningen hvordan ser situationen ud på Syddansk Universitet og hvordan kunne man ændre den ?
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
De Bedste Arbejdspladser Personalepolitisk Messe 2010 Direktør Lars Mathiesen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Risikoledelse i det offentlige Danmark Case: Håndtering af service-risici HOLSTEBRO KOMMUNE Hanne Rahbek Sekretariatschef, MPM Holstebro Kommune 7. Juni.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
6 om året: Employer Branding - HR’s strategiske arbejde med arbejdspladsens brand? Mikkel Plannthin Personalestyrelsen 26. maj 2010.
Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Cph Volunteers Giv en hånd til København. Derfor er vi her : For at kvalificere København til på bedre vis at kunne håndtere primært store, internationale.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Nordic Risk Consulting
Efterskoleforeningen
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Disposition Strategi, er det relevant for mig?
Kvartalsrapportering til ØU September 2018
Administrativ organisering
Præsentationens transcript:

KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Risikoledelse i København

2

3 Disposition Hvad forstår vi ved risikoledelse ? Hvorfor udøver vi risikoledelse ? På hvilke områder udøver vi risikoledelse ? Tre cases på hvordan vi udøver risikoledelse i København Case 1: Beredskab – indsats ved terrorhandling e.lign. Case 2 : Økonomi - budgetoverholdelse Case 3 : Rekruttering og fastholdelse af medarbejdere

4 Risikoledelse i København Hvad forstår vi ved risikoledelse ? Det er når den politiske eller administrative ledelse går ind og agerer for at begrænse risikoen for ikke ønskede hændelser.

5 Risikoledelse i København Hvorfor udøver vi risikoledelse ? For at begrænse risikoen for uønskede hændelser.

6 Risikoledelse i København Hvor udøver vi risikoledelse ? Fokusområder p.t. : Beredskab, økonomi, HR, nogle IT-projekter, kommunens værdier (f.eks. bygninger), borgerservice, større politiske projekter Fokusområder ændres over tid.

7 Risikoledelse i København Blomster for hurtig evakuering af beboere

8 Risikoledelse i København Case 1: Beredskab Hvorfor : Være klar til at kunne håndtere en beredskabsmæssig krise Hvem : Den øverste politiske og administrative ledelse Hvordan : Beredskabsplaner, øvelser, evaluering, øvelser etc. Største udfordringer : Koordinering og kommunikation.

9 Risikoledelse i København Hvordan kunne det gå så galt? Skoler undgår ikke kniven Massive besparelser på børneområdet DRs mulige redningsmand Kommuner har ikke styr på økonomien Drilske budgetter der ikke holder Ny mand skal bringe styr på økonomien Ny krise i DR

10 Risikoledelse i København Case 2: Økonomi Hvorfor : Undgå budgetoverskridelser Hvem : Økonomiudvalget og øverste administrative ledelse Hvordan : a) identificerer risikoområder og følger dem tæt, b) forbedrer mulighederne for hurtig og præcis identifikation af risikoområder og hurtig reaktion.

11 Risikoledelse i København

12 Risikoledelse i København Case 3: Rekruttering og fastholdelse af personale Hvorfor : Nedbringe personaleomsætningen og øge antallet af kvalificerede ansøgere til stillinger Hvem : Økonomiudvalget og øverste administrative ledelse Hvordan : Politisk projekt ”Det vigtigste job i byen” med mål og aktiviteter for indsatsområderne; god ledelse, kompetenceudvikling, personalegoder, afbureaukratisering og branding.