Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Folkeskole-reformen August 2014.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Forældremøde X årgang.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
En god skole er en inkluderende skole.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune.
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Folkeskolereform Version 1.0
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Alle børn er alles ansvar
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Gentofte Kommune Skolestart Børnehaveklasse er obligatorisk Skolestart og barnets alder - Børn der fylder 6 eller 7 år i 2014 skal starte i børnehaveklasse.
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ? Bent Stokholm pædagogisk chef i Odense Kommune

Odense Kommune i tal ( 2008) 37 Folkeskoler (14 Friskoler/private) - 187.000 indbyggere, heraf 20.000 skoleelever 37 Folkeskoler (14 Friskoler/private) 3 specialskoler Og i tilknytning til folkeskoler 14 entreprenørtilbud udover de tre specialskoler.

Status og fornyelse på det specialpædagogiske område Hvad sker der lige nu ? Status og fornyelse på det specialpædagogiske område Fremtidens skole

Udfordringer Passer skolen til eleven Passer tilbuddene til dagens elevgruppe Tænkning og ikke synsninger

Har vi tænkt sådan - og hvad betyder det ? Spørgsmål? Almenundervisningen Specialundervisningen

Specialundervisningen ind i Inklusion Økonomimodel To-delt ledelse Opgaven – målet! Hvordan skaber vi bedste kvalitet? F-Lov BUF Opgaven/ Forpligtigelsen Værdier Børnesyn Fælles opgave Borger Historie Borger

En fælles opgave Inkluderende fællesskaber

Budgetmodellen: Pengene ud til skolerne (socioøkonomisk) Distriktsskolen Specialpædagogiske undervisningstilbud Almen-undervisningen/ SFO Forum for Specialpædagogik AKT-vejledere Læse-vejledere Forløb med tale/høre-lærere Konsultativt arbejde - PPR Undervisningsdifferentiering Holddannelse Særligt tilrettelagt støtte/ specialpædagogiske bistand Generelle indlærings- vanskeligheder Gennemgribende udviklings- forstyrrelser Specifikke indlærings- vanskeligheder Adfærds-, kontakt-, trivsels- problematikker Enkeltintegration

Krav til læring Lyst til læring KRAV & LYST Lyst til læring Dunn & Dunn CL LP Gardner Peter Lang

To-delt lederskab 40 mandsgruppen (skolelederne) inddrages på det strategiske niveau Cheferne leverer facts og ”viden” – dialog om opgaveløsningen Ledelsesstøtte til forandringsprocesser støtte i forandringsprocessen støtte til kompetenceudvikling

Almenundervisningen skal være speciel… Indskolingen: Heldagsskoler Det brede Læringsbånd Fleksibel skolestart - spændende, varierede og udfordrende læringsmiljøer

Kunne vi …… Indskoling Foreninger 09-15 Ind Ud Det brede Læringsbånd med rullende skolestart Ind Ud ”Hold” bestående af eks. 0-3 børn Fleksibilitet

2 ”almindelige” spor på 7-9 Kunne vi …… Udskoling Foreninger Elite sport Science Erhverv Musik teater ”Talenter” Læse Plan O International Praktisk Ud i naturen m.m. 2 ”almindelige” spor på 7-9 Profil spor

Kunne vi …… Fælles ledelse Fælles opgave

Udfordringer ”bæredygtige” decentrale enheder budgetmodellen - at få pengene til at følge eleven Dynamiske Budgetter løbende visiteringer fokus på børnene…..

Mod til at bruge vores erfaringer og viden Mange gode projekter….. Fra projekt til hverdag

Den ikke–ekskluderende skole er en mulighed Kræver Fælles strategiske overvejelser - og beslutninger God ledelse Inddragelse og støtte i forhold til medarbejderne Kurssætning og dialog, dialog, dialog……

Alle ønsker udvikling - men udvikling kræver forandring

Tak for ordet og god arbejdslyst….. VPS