Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Web 2.0 Teoretisk viden.
Lederudvikling.
Arkitektur - data.
Grundlæggende IT, niveau G
Mentaltræning Målsætning
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Danskernes Digitale Bibliotek Danmarks Biblioteksforenings årsmøde 30
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Thomas’ ledelsesværktøjer
IT-Strategi.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Omgangstone og kollegialitet
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Den Regionale LEAN Enhed
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Kompetencestrategi med mening
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Håndtering af Sygefravær
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Derfor skal der være sammenhæng og overensstemmelse mellem de fire liv –Familielivet Er normalt basen i den enkeltes liv –Arbejdslivet Er blevet sværere.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC.
Fra god til exellent Når det gælder kriterium 3: Medarbejdere  Faldgruber i HRindsatsen  Rationalet bag valgte metoder  Kvalitet i førstelinieledelse.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Proces Ministeren beslutter, hvilke anbefalinger der skal følges, og hvordan de skal følges Lovgivning Forligskreds.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Lønforhandling. De vigtigste pointer Lønforhandling foregår hele året Der er penge – det er et spørgsmål om, hvem der får dem Din tillidsrepræsentant.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Møde i udviklingsgruppen Møde i udviklingsgruppen
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af ledelsesværktøjet
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Den generiske kompetenceprofil
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen KompetenceBarometret Kompetencespillet VEPS 2004

Kompetence- strategiproces Under SU er nedsat et kompetenceudvalg Ledelsen udmelder strategiske fokusområder Der udarbejdes individuelle udviklingsplaner Prøver de forskellige værktøjer af F.eks. VEPS 2004 Udvalget drøfter og afdækker kompetencebehov og indsatsområder De daglige ledere afholder MUS Eksempel på Kompetence- strategiproces F.eks. Kompetencebarometret SU sikrer sammenhæng mellem MUS og kompetencestrategi Ledelsen og faglige klubber kvalificerer oplæg fra kompetenceudvalg F.eks. IKA - Individuel Kompetenceafklaring SU godkender den endelige kompetencestrategi SU godkender oplæg til kompetencestrategi Personaleseminar om kompetencestrategien F.eks. Kompetencespillet

KompetenceBarometret Internetbaseret spørgeskema med 41 kvantitative spørgsmål i fem fokusområder Strategi og kompetenceudvikling Medarbejderudviklingssamtalen Udvikling Samarbejde Effekt To kvalitative spørgsmål. Mulighed for selv at skrive flere spørgsmål. Ubegrænset antal deltagere, der optræder anonymt. Graferne klar straks efter den sidste deltager har udfyldt. Søgning på baggrundsparametre, alder, køn, faggruppe, anciennitet. Mulighed for sammenligning med andre enheder (anonymt) eller med hele Staten. Besvarelsestid ca 30 minutter.

KompetenceBarometret

Kompetencespillet Internetbaseret spil som giver inspiration og støtte til kompetenceudvikling i et arbejdsfællesskab Efter spillet har deltagerne ved fælles hjælp lavet lister over fremtidige arbejdsopgaver fremtidige faglige og personlige kompetencekrav behovet for udvikling i arbejdsfællesskabet konkrete initiativer i et idekatalog 5-25 deltagere 5 spillerunder uafhængig af fysisk placering og tidspunkt spilletid for hver spiller ca 1-2 timer

Kompetencespillet Internetbaseret spil som giver inspiration og støtte til kompetenceudvikling i et arbejdsfællesskab Efter spillet har deltagerne ved fælles hjælp lavet lister over fremtidige arbejdsopgaver fremtidige faglige og personlige kompetencekrav behovet for udvikling i arbejdsfællesskabet konkrete initiativer i et idekatalog 5-25 deltagere 5 spillerunder uafhængig af fysisk placering og tidspunkt spilletid for hver spiller ca 1-2 timer

Kompetencespillet 5 spørgerunder 3 vigtigste arbejdsopgaver I løbet af de næste to år Hvilke faglige kompetencer er nødvendige for at løse opgaverne Hvilke personlige kompetencer er nødvendige for at løse opgaverne Prioritering af kompetencekrav Vurdering af personlige udviklingsbehov Fra spil til handling

Kompetencespillet erfaringer og resultater Engelsk Teknisk engelsk Mundtlig engelsk Sprog- og softwarekurser Evne til at arbejde med nye faglige områder Omstillingsevne og –vilje Fleksibilitet Ny software Evnen og viljen til at lære og forstå informationsteknologi Viden om mobile teknologier Kompetence til at arbejde i nyt CMS system XML-teknologier Support i redigering over Internettet Newsroom, hvor der arbejdes på ekstern server med fildeling Bevidsthed om sikkerhedsorganisationen og beredskabsplanlægning

VEPS 2000 – Værktøj til EfteruddannelsesPlanlægning i Staten Database til håndtering og overblik Nuværende og kommende arbejdsopgaver og krav til kvalifikationer og kompetencer for at løse dem Hvordan får medarbejderne kvalifikationerne til at løse dem? Hvilke ressourcer - tid og penge kræver det? Hvordan registreres kvalifikationsudviklingen – hvornår og hvor? Hvordan kan man registrere kompetencer? Hvordan får man overblik over medarbejdernes kompetencer? Hvordan får man overblik over en arbejdsenheds kompetencer Baseret på central MS Access database. Akkumulering af data på enheds, afdeling, virksomheds eller institutionsniveau. Opdatering af medarbejderkompetencer via e-mail flow til medarbejderen 1.8.20.1 grundserie

VEPS 2004 – Værktøj til EfteruddannelsesPlanlægning i Staten Database til håndtering og overblik Fælles grundmodul register over medarbejdere med CV register over virksomhedens kompetencer – hoved og underemner Tre sideregistre nuværende og fremtidige opgaver og krav til løsning administration af uddannelse kompetenceprofiler og kompetenceberedskab 1.8.20.1 grundserie

www.sckk.dk