Lærerprofessionen
Læreruddannelsen Linjefag/fagfaglige fag Pædagogiske fag Praktik Specialisering Pædagogiske fag Psykologi Pædagogik KLM Almen didaktik Praktik
Folkeskoleloven § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Dannelse Eleverne skal ikke bare blive til noget, de skal også blive til nogen Politisk dannelse Dannelse til demokratisk livsform og folkestyrets principper Social dannelse Individet skal fungere i et fællesskab. Fællesskabet skal acceptere individet
Uddannelse Undervisning Mål Evaluering (Formativ/summativ)
Faghæfte Faghæfte for alle fag Trinmål og slutmål Læreren er forpligtet på faghæftet
Samarbejde Børn og unge. Kollegaer. Forældre. PPR (Pædagogisk psykologisk rådgivning) SSP (Skole, socialforvaltning og politi) AKT (Adfærd, kontakt og trivsel)
Forældresamarbejde Læreren vil indgå i ligeværdigt og tillidsfuldt samarbejde med forældrene om det fælles ansvar for den enkelte elevs udvikling, undervisning og opdragelse. Kommunikation og information. Skabe fælles forståelsesramme.
Lærings vejleder Tilrettelæggelse af undervisningen Ikke tankpasser Rejseguide Man kan ikke tvinge eleverne til at lære Man kan tilrettelægge undervisningen så de har mulighed for at lære.
Klasserumsledelse Rammer for klasserummet, er lærerens evne til at skabe et positivt, samarbejdende og inkluderende klasserum. Der er tre centrale perspektiver der er vigtige i klasseledelse , det relationelle, det didaktiske og det etiske.
Relationskompetence Anerkendelse Kommunikation og sprog Lærer-elev relationer Elev-elev relationer Det handler om at kunne vise respekt, tolerance og empati
Didaktisk perspektiv Faglig viden Planlægning Undervisningsform Læringsform, hvad skal læres, hvem skal lære. Mål indhold og metode Evaluering
Etik ”Den enkelte har aldrig med et andet menneske at at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd” – K.E. Løgstrup Etisk dannende Læreren som etisk rollemodel og formidler Læreren som etisk formidler Moral Mening
Hjælpemidler Bogsystemer IT Ipad Smartboard Mobiltelefoner Etc.
Kommunikationskompetence Alt kommunikation er læring Kommunikation er ikke kun verbalt Bruge forskellige hjælpemidler hvis situationen kræver det
Motivation Engagement fra læreren Elevernes interesser Elevernes for-forståelser Relevante emner Inddragelse af medie og IT
Undervisningsdifferentiering Forudsætning for at alle elever kan lære mest muligt Elever skal ikke nøjes med at lære lidt Individuelle læringsstile
Refleksion Over egen praksis Over elevernes reaktion
Den autentiske lærer Personlig intention, vise hvem man er. Engageret i det budskab der skal leveres. Respekt for eleverne som med mennesker Samarbejder tæt med kollegaer. Tillid til eleverne og kollegaer
Lærerprofessionen Ikke to dage er ens Nye udfordringer hver dag Mange glæder med børnene