Formalia ved opgaveskrivning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
- og problemformulering
Almen studieforberedelse
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Analyse af praksis.
Eksamen og eksamensbilag :
Almen sTudieforberedelse - AT
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
EKSAMEN OG PRØVER.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Department of Marketing and Management
Almen sTudieforberedelse 2017
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Department of Marketing and Management
Teoretisk pædagogikum
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Om prøveformen Filosofi C.
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Formalia ved opgaveskrivning Human Resource

Forside Formelle krav til opgavers forside Til  alle  opgaver  skal  benyttes  et  standard  titelblad,  som  skal  indeholde  følgende  oplysninger:   1. Retning  og  fagets  navn   2. Titel  og  evt.  undertitel   3. Den  studerendes  fulde  navn     4. Vejleders  navn   5. Uddannelsesinstitutionens  navn   6. Måned  og  år   7. Eventuel  påtegning  hvis  materialet  skal  håndteres  fortroligt   8. Antal  tegn  inklusivt  mellemrum  (figurer  tæller  for  ét  tegn).   Opgaver  skal  have  en  læsevenlig  struktur  og  skrevet  på  korrekt  dansk.  Kan  dog  i  særlige  tilfælde,  ifølge   aftale  med  vejleder/uddannelsesinstitution  skrives  på  engelsk.     Aflevering  af  skriftlige  opgaver   Opgaver  skal  afleveres  efter  aftale  med  studiestedet.

Synopsis Prøveformen  er  en  mundtlig  eksamen  på  baggrund  af  en  synopsis,  hvor  den  studerende  får  en  karakter   på  baggrund  af  den  mundtlige  eksamination.  Prøveformen  adskiller  sig  fra  den  traditionelle  mundtlige   prøve  ved:     At  den  studerende  selv  formulerer  prøvespørgsmålet  gennem  sin  problemformulering  eller hypotese At  den  studerende  selv  vælger  metodemæssige  overvejelser,  herunder  både  teori og  datagrundlaget  for  eksaminationen  og  præsenterer  eksaminator  og  censor  for  det  i  en  synopsis.

Synopsis Synopsen skal indeholde følgende elementer: 1. Indledning 2. Hovedemne 3. Problemstilling 4. Problemformulering samt evt. Afgrænsning 5. Metodevalg og teori som kan skabe belæg for og begrunde forandring i praksis 6. Hvilke empiriske data skal indsamles og hvordan 7. Hvordan skal de analyseres og hvilke kritiske overvejelser bør indgå 8. Litteraturliste

synopsis Fremgangsmåden  i  forbindelse  med  en  synopsis  kan  skitseres  ud  fra  følgende  spørgsmål:   Det er et problem at….(udgangspunktet, undren) Det er især et problem for…..(hvem  angår  det?) Det  skal  kunne  bruges  af..  til  at..  (hvem  skal  kunne  bruge  det  til  hvad  i  hvilke  situationer) Problemet skyldes…..Mulige årsager Vi  vil  derfor..  (jeres  hensigt,  forklaring  på,  fortolke,  analysere,  anvende,  diskutere  og  så  videre)   Vi vil derfor undersøge problemet på denne måde….(metode) Vi  har  tænkt  os  at  forstå  problemet  ud  fra...  (teorier)   Nogle vigtige ord og begreber er…. (begrebsdefinitioner)     Vi  vil  kun  beskæftige os med……fordi….  (afgrænsning)   Foreløbig forestiller vi os disse afsnit i denne rækkefølge …(indhold  og  disposition)

Synopsis Disse spørgsmål kan endvidere danne grundlag for en diskussion og fortolkning til eksamen, samt hvilken læring det har givet. I en synopsis kan der eventuelt indgå andet materiale f.eks. billedmateriale, avisartikel, statistik og undersøgelse etc. Synopsen skal være på 4 sider og må maksimalt have et omfang af 4 x 2400 tegn inkl. mellemrum. Synopsen skal forholde sig kritisk og refleksivt til genstandsfelt samt metode og teori. Synopsen er problematiserende og perspektiverende, således at synopsen lægger op til at diskutere, hvorfor det er relevant / fornuftigt at stille netop de spørgsmål synopsen stiller inden for den givne afgrænsning. Synopsen tæller ikke med i karakteren, men er udelukkende et oplæg til eksaminationen.

Synopsis Den  mundtlige  eksamen  er  på  30  minutter  i  alt  med  følgende  fordeling:   1/4  til  et  mundtligt  oplæg     2/4  til  eksaminationssamtale     1/4  til  eksaminatorens  og  censorens  votering  samt  en  tilbagemelding  til  den  studerende.