Klassisk Teori Human Relations ??? ??? ??? ???

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Advertisements

Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Head Lean Netværks-gruppe.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Ledelse og menneskesyn
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Organisationsteoriens
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 1 Introduktion til Organisationsstudier et temakursus på Sam-Basis 4. semester 2007 Klaus.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Kultur i organisationer
Ledelse af medarbejdere
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Lektion 2 organisationsteori chj-10-2.
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Forstyrrelser og forskelle
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Ph.D. Group in Economics Sektion for Økonomi, Syddansk Universitet D
Organisationstruktur
Ledelsesperspektiver
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Organisation og omverden
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES HR's indflydelse afhænger af situationen og af konteksten Torben Andersen Lektor, ph.d.
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Personligheden og selvet
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Design af organisationen
Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Ledelse i forskellige retninger
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Offentlige goder, succeskriterier og ledelsesformer
Inklusion og inkluderende processer
Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen.
28. februar 2007Organisationskultur i Praktikkenside 1 Organisationer Struktur og kultur - for praktikanterne under RUC’s praktikordning
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Forstyrrelser og forskelle
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Socialisering Kapitel 5.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Rasmus Antoft, Oktober 2008 Opgaveglidning - mellem kontrol med arbejdsområder og forhandling om arbejdspraksis.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Dynamisk system teori - model
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Juridiske Organisation Byggemodningen (Funktionsprincip)
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Virksomhedens livscyklus
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Klassisk Teori Human Relations ??? ??? ??? ??? Organisations-/ledelsesteoriens udvikling i det 20. århundrede - ’de store linier’ Håndværks- og Industrisamfund landbrugssamfundet/ Informationssamfund 1900 2000 Organisations-/ ledelses teori Klassisk Teori Human Relations Human Resources - Contingency view ??? Menneske-antagelse Rationel økonomisk væsen Socialt væsen Selvaktualise-rende væsen Unikt/ Komplekst væsen ??? Lederens rolle At styre og kontrollere At skabe et godt ’klima’ At sikre at alle ansatte motiveres/ud- vikles At sikre rette mand (m/k) på rette plads på rette tid ??? Primær fokusering Planlægning. organisering og lønsy-stemer Arbejds- trivsel og lederstil Jobindhold, -udfordring selvledelse Jobindhold, -udfordring selvledelse ??? Arbejdstrivsel og lederstil Medejerskab (aflønning)l Det rationelle perspektiv Det naturlige perspektiv Det åbne perspektiv

LEKTION 4 v/ Knud Erik Jørgensen ORGANISATIONSTEORI, LEKTION 4 v/ Knud Erik Jørgensen DET RATIONEL- LE PERSPEKTIV DET NATURLIGE PERSPEKTIV DET ÅBNE PERSPEKTIV DEN RADI-KALE KON-STRUK- TIVISME Produktions-processer og design af struktur PRIMÆRE FOKUS Adfærdsprocesser og motivation Forhold og tilpasning til omver-den UDVIK- LINGS- PERIODE 1900 - 1930 1930 - 1960 1960 - ? 1990 - ?

Organisationen defineret ved det rationelle perspektiv ”Organisationer er instrumentelle kollektiver, der er designet til at opnå relativt specifikke mål med en relativ stærkt formaliseret struktur” (Scott, 1998:226)

Organisationen er en maskine TOPLEDELSE DIVISION DIVISION AFDELING NB NB NB Her tages ikke konkret stilling til kompensationsform!!! – men der lægges op til en drøftelse! AFDELING AFDELING AFDELING AFDELING AFDELING

DET RATIONELLE PERSPEKTIV OVERORDNEDE TEMAER • Målspecificitet • Formalisering Den rationelle ideal-model: + fuld viden + nyttemaksimering Uddyb PERSPEKTIVETS SYN PÅ …….. ORGANISATIONER • Maskine/instrument til målopfyldelse INDIVIDET • Styret individ via målfastsættelse MÅL • Klare og specifikke mål for opnåelse af effektivitet og efficiens STRUKTUR • Formel struktur PRIMÆRE FOKUS • Implementering af proces og struktur PRIMÆRE ANALY- • Implementering af proces og struktur TISK TILGANG OMVERDEN • Ikke eksisterende UDVALGTE SKOLER Specifikke mål og formaliseret struktur er forudsætningerne for rationel handlen. Man må være rationel i forhold til noget. Klare mål og formel struktur kaldes den rationelle ideal-model. Kræves tilsvarende i ideelle rationelle beslutningssituationer. Målspecificitet muliggør at valg mellem flere muligheder lettes og understøtter designet af en struktur. Formaliseret struktur - her forstået som formaliseret adfærd fører til [Dias] Taylor • Teknisk specialisering og processtudier 1856 - 1915 • Buttom up • Maksimal output og minimal input Uddyb Fayol • Administrativ specialisering 1841 - 1925 • Top-down Uddyb Weber • Bureaukrati som effektivt forvaltningsprincip 1864 - 1920 • Buttom up • Legal, regelorienteret autoritet • Rationalitet er grundlagt i religionen Uddyb Simon • Mål-middel-kæder • ’Administrative man’ • Satisficering frem for optimering • Begrænset rationalitet Uddyb

DET NATURLIGE PERSPEKTIV Målkompleksitet Uformel struktur Struktur-funktionalisme OVERORDNEDE TEMAER Saml. til Det Rat. Persp. • Målspecificitet • Formalisering PERSPEKTIVETS SYN PÅ …….. ORGANISATIONER • Kollektiv organisme INDIVIDET • Irrationel handlende p.gr..a. mange hensyn MÅL • Organisationens overlevelse (d.s.v. overlevelse som et mål i sig selv STRUKTUR • Uformel struktur er adfærd s styrende frem for den formelle PRIMÆRE FOKUS • Motivation, commitment og adfærdsprocesser PRIMÆRE ANALY- • Adfærdsmæssig (faktisk iagttaget adfærd ud TISK TILGANG fra ledelsesmæssig forståelse (både socialpsykologisk og strukturelt analyseniveau) OMVERDEN • Delvist eksisterende, men primært som en Fjendtlig {kontrollerende faktor} UDVALGTE SKOLER Mayo og Human • Hawthorne effekten relations-skolen • Irrationel handlen Selznick • Adaptiv (tilpassende) organisme institutionalisering Parsons AGIL-model • Adaption (tilpasning) • Goal attainment (målopnåelse) • Integration (integration • Latency (latens - fastholden)

Definition af organisationen i det naturlige perspektiv: En organisation er et kollektivt, hvis deltager har multible interesser, men som deler en fælles interesse i systemets overlevelse, og som engagerer sig i uformelt strukturerede aktiviteter for at nå dette mål. Deltagerne er derved kun i begrænset omfang påvirket af den formelle struktur og de officielle mål (Scott, 1998, 26)

DET ÅBNE PERSPEKTIV OVERORDNEDE TEMAER Tilpasning til omgivelserne Interdepens mellem organisation og omgivelser Primært processuelt syn Løse Koblinger PERSPEKTIVETS SYN PÅ …….. ORGANISATIONER • Dynamisk socialt system med løse koblinger INDIVIDET • Multible interesser {individet er komplekst] MÅL • Kontinuerlig adaption og varetagelse af omgivelsernes krav STRUKTUR • Løse koblinger som kan være bundet sammen v.hj..a. kultur, værdier mm PRIMÆRE FOKUS • Omgivelsernes udvikling og krav samt informationsbehandling PRIMÆRE ANALY- • Socialt processuelt med udgangspunkt i TISK TILGANG omgivelserne (økologisk niveau) OMVERDEN • Primære faktor for organisatorisk overlevelse og variation {kan påvirkes og påvirker} UDVALGTE SKOLER Simon og March • Begrænset rationalitet ved inddragelse af omgivelserne Williamssons • Mål om reduktion af transaktionsomkosts- transaktionsomkostningerne ningsteori • Aktiv specificitet • Opportunisme Contingency Teori • Adaptivt socialt system • Individuelt tilpasning til omgivelserne - Lawrence og Lorsch • Organisatorisk forskellighed grundet omgivelsernes forskellighed - Galbraith • Informatuionsprocessering Tilpasset omgivelsernes kompleksitet Weick’s • Enactment - aktiv fortolkning {og organisationsmodel skabelse af} omgivelserne • Social-psykologisk tilgang

Definition af organisationen i det åbne perspektiv: Organisationen er et system af gensidigt afhængige aktiviteter, der sammenkæder vekslende koalitioner af deltagere. Organisationen er en del af et større system og er afhængig af omgivelserne, som ligeledes har en konstituerende påvirkning på organisationen (Scott, 1998, 28)

V/ Knud Erik Jørgensen Organisationsteori Forelæsning 7 Elementerne i det det åbne perspektiv og perspektivet socialpsykologisk set V/ Knud Erik Jørgensen Læs næste gang side 127 - 151 i Mejlby et. al Forelæsning 8: Det åbne perspektiv strukturelt og økologisk set.

Organisationer er sociale systemer omgivet af andre sociale systemer og af naturen opgave Spørgsmålene er derfor: Hvorledes påvirker forskellige organisationer deres omverden og hvorledes påvirker omverden dem Det er primært struktur og teknologi Det, der er indeni har vi talt om lige fra starten, idet vi har kigget indefra og udad Det, der er udenfor kan ligeledes opdeles i Det tekniske og det sociale (det institutionelle) Der er en grænse. D.v.s., der er noget, der tilhører systemet og noget der ikke gør Men grænsen kan fastlægges på mange måder

Organisationer er sociale systemer omgivet af andre sociale systemer og af naturen Tekst til billedet Der er en grænse. D.v.s., der er noget, der tilhører systemet og noget der ikke gør Men grænsen kan fastlægges på mange måder Det, der er indeni har vi talt om lige fra starten, idet vi har kigget indefra og udad Det er primært - struktur og teknologi Det, der er udenfor kan ligeledes opdeles i Det tekniske og det sociale (det institutionelle) Spørgsmålene er derfor: Hvorledes påvirker forskellige organisationer deres omverden og hvorledes påvirker omverden dem … eller det mere komplicerede spørgemål: Hvorledes påvirker forskellige typer organisationer deres eventuelle forskellige typer omverdener (flertal) og hvorledes påvirker forskellige typer omverdener forskellige typer organisationer?