- et udviklings- og dialogværktøj

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Medarbejderudviklingssamtalen
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Uddannelse til tværfaglighed
Social kapital – rig på relationer
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Kultur i organisationer
Kulturen i forandringsprocesser
AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
TNL Lederuddannelse.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Myter om anerkendelse! 10. Marts 2009.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Personligheden og selvet
Pædagogisk forår i København
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
Den lærende organisation
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Lederkonferencen 9. juni 2010
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Sådan kommer Handicaprådene i spil v. Ældre- og handicaprådmand Jane Jegind Odense Kommune.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Birthe Hansen, Danmarks Lærerforening Ledelsesbaseret coaching Ilulissat den 12. februar 2016.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Unge & rusmidler - Brug eller misbrug? Roskilde Handelsskole 3. Januar 2001 Ib hansen Unge & rusmidler.
Målrettet kommunikation
Bachelorprojektvejledning?
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Inspirationsworkshop med fokus på
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

- et udviklings- og dialogværktøj Appreciative Inquiry - et udviklings- og dialogværktøj Kompetencerejsen 2002-2003

2 samtaleformer Spørgende/ Lyttende Talende/ Forberedende Aktivitet Ikke-vidende Ukendt kontekst Udforskning – Ny viden Talende/ Forberedende Vidende ’Kendt’ kontekst Udveksling – Bekræftelse Aktivitet Position Mål

Appreciative Inquiry Cooperrider & Srivastva, 1987 Anerkendende Værdsættende Inquiry Udforskning Undersøgelse

Hvad kan man bruge AI til? Formulering af visioner og strategier Udviklingsprocesser i institutionen Forbedre sammenhæng mellem drift og udvikling Øge institutionens innovationskraft Udvikling af arbejdsklimaet, samarbejdet og kommunikationen Teamdannelse og etablering af forskningsgrupper MUS/GRUS

Teoretisk inspirationsgrundlag Systemisk teori (bl.a. Maturana, Milanoskolen) Socialkonstruktivisme ( bl.a. Luhmann) Antropologisk (bl.a. Bateson) Organisationspsykologi (bl.a. Schein)

Teoretiske nøglebegreber i AI Organisationer er en social konstruktion – et system – bestemt af sin funktion gennem kommunikation og handling. Handlinger kan ikke alene forstås ud fra aktørens egne præmisser, men må altid også forstås ud fra de forventninger aktøren har til omgivelserne. Systemer er kendetegnet ved at være autopoetiske –selvskabende og selvreferentielle. Alle deltagere i et system opfatter/oplever hændelser forskelligt – ud fra deres position (multivers) Den fælles forståelsesramme i organisationen – konteksten – skabes gennem sprog og interaktion.

Kommunikationssystem

4 Grundlæggende antagelser i AI I enhver organisation eller gruppe er der noget der virker, og som udgør fundamentet og evnen til at udvikle sig og dermed overleve. Ved at tage udgangspunkt i det der virker –ressourcerne fremfor manglerne – skabes et positivt fokus, hvor deltagernes ressourcer, kreativitet og engagement anerkendes.

4 Grundlæggende antagelser i AI forts. 3. Forudsætningen for fælles handling er at kunne skabe fælles forestillinger om fremtiden. Udvikling kan derfor kun foregå i et samarbejde. 4. Da organisationer er menneskeskabte, vil undersøgelser altid være starten på forandringsprocesser.

2 tilgange Anerkendende fokus: Undersøge de bedste erfaringer Formulere visioner for fremtiden Dele værdier og visioner via dialog Skabe fremtiden Når man studerer successer, bliver man god til at skabe dem Problemorienteret fokus: Identifikation af problemer/mangler Analyse af årsager Analyse af mulige løsninger Opstille en handlingsplan Når man studerer problemer, bliver man klog på det der ikke virker

Fokusområder i AI Man leder efter mønstre af relationer, tanker og handlinger, som alle implicerede parter bidrager til, og derfor har ansvar for. Man anerkender den enkeltes oplevelse og vurdering som fuldt gyldig. Man forbinder fortid, nutid og fremtid ved at formulere: – ’det bedste af det der er’ (udforskning) – ’hvordan kunne det være’(utopi) – ’sådan kunne vi tænke os det’ (retning) – ’hvad skal vi så gøre’ (indsats)

Fordele og ulemper + – Skaber energi, engagement og optimisme hjælper til at klargøre mål og forventninger Forbinder individuelle og organisatoriske niveauer Skaber øget viden og effektiviserer vidensdeling Anerkender og respekterer den enkeltes bidrag og kompetencer – Kan medvirke til at skabe falske forhåbninger AI er ikke ’et teknisk fix’, men hænger uløseligt sammen med at ville noget sammen. Det kræver omhu og tid at arbejde med det anerkendende udgangspunkt.

Samtaleværktøjet i AI Fælles udpegning af væsentlige temaer for deltagerne og organisationen Anerkendende og understøttende spørgsmål Aktiv lytning Positiv reformulering Aktiv skelnen og brug af forskellige spørgsmålstyper m.h.p. at udforske sammenhænge, mønstre, relationer, refleksioner (metaposition), forventninger til fremtiden osv.

Kom godt i gang med samtalen Kontekstafklaring – tidsramme og mål Hvad er væsentligt at få talt om? Interviewguide: – Hvad er den bedste oplevelse du har haft…( i forhold til emnet) – Hvorfor? Og hvem var medvirkende til det? – Hvad kunne du ønske kunne lade sig gøre? Inddrag forhold til arbejde, kolleger, ledelse, andre institutter, eksterne samarbejdspartnere, andres syn på emnet, oplevelsen eller den adspurgte osv.