Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Sæt viden i bevægelse Temadag om Samarbejde og vidensdeling Forældres involvering og indflydelse.
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Alle børn skal være del af fællesskabet
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Sundhedsprofiler for børn
Falkonergårdens Gymnasium og HF
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Et væksthus for børn og voksne
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Forandringsteori Skørping Skole
Idrætsskole fra 1. august 2008
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Earth Hour Idékatalog Inspiration og ideer til din virksomhed.
Sundhed på arbejdspladsen
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
15. maj 2012Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform - Egholmskolen
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Sundhed i skolen Ifølge ”Fælles mål” fra Undvisningsministeriet er sundhed et obligatorisk emne i skole regi.
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
SportHouse Værdier og leveregler i Judoklubben Mitani.
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
KREDSEN I CENTRUM Forenkling. ENKELT OG OVERSKUELIGT Grundlæggende konflikt mellem tid til familie og tid til FDF Vi skal gøre FDF-hverdagen enkel og.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Sundhedspædagogik i folkeskolen
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
University College Syddanmark - Lene B Terp
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Type Navn Aldersintegreret indskoling Hoptrup Marstrup Vilstrup.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sundhedspædagogik og kommunikation
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Princip for kontaktforældre
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Årsberetning for Gjessøs Børn
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6 pilotprojektskoler

Styr på Sundheden Hovedprojektet 20 skoler over en fire - årig periode. Start 0. – 3. klasse med rullende indføring af nye 0. klasser. På fjerde år af projektet vil SpS dække klasse. (indskolingen - mellemtrinnet) På tredje år af projektet begynder skolerne at arbejde med at blive modelskole i kommunen. (erfaringer fra følgeprojektet – modelskolekursus) Efter 4 år skal skolerne kunne forankres som modelskole i kommunen og virke som vidensdeler/inspirator/erfaringsdeler for andre skoler i kommunen.

Styr på Sundheden Styr på Sundheden skal skabe en kulturændring startende ved de mindste årgange trivsels-, bevægelses- og sundhedsmæssigt.

Styr på Sundheden Projektet går på to ben: 1) Sundhedspædagogiske - Den røde tråd Faghæfte 21 - obligatorisk emne for alle skoler at arbejde med. Den røde tråd sikrer dette gennem arbejdet med emner – fx i 1. kl. ”En sund krop” Fra projektstart vil der være et intromateriale, som er eksemplarisk ift. arbejdet med drt. Hele indskolingen arbejder med dette. Den røde tråd indbefatter det brede positive sundhedsbegreb: fokus på livskvalitet og fravær af sygdom (positivt), samt livsstil og levevilkår (bredt) Viden/holdning/handling 2) Daglig bevægelse Få indlagt daglig bevægelse ind i hverdagen, så den følger SST anbefalinger – 1. times motion om dagen. Erfaringer fra pilotprojekt. Tænk: faciliteter – før daglig bevægelse ud på jeres måde, engagement fra lærerteams – systematisering ift. team, hvem gør hvad og hvornår, rollemodeller ift. eleverne – gælder både lærere og ledelse. Fx løbebånd, kampagner SSIB, brain breakes, koble fag sammen med bevægelse etc. – se hjemmesiden for inspiration. Skal-indsatser for Styr på Sundheden er styrende for at sikre de to ben.

Styr på Sundheden

Målsætning At implementere konceptet for SpS i en fire -årig periode på 20 skoler. At skolerne oplever, at det er nemmere at arbejde med sundhed og leve op til faghæfte 21´s mål. At eleverne opnår viden og erfaringer med sundhed, der gør dem handlingsparate på et individuelt og socialt plan. At elevernes fysiske form forbedres. At justere og tilføje projektet elementer undervejs i den fire - årige periode. At formidle SpS ideer og erfaringer til alle andre skoler via projektets website. At skolerne oplever, at daglig bevægelse fremmer elevernes læring.

Styr på Sundheden Evaluering Intern opfølgning bestående af: Oprids af skolernes sundhedstiltag, deltagelse i kampagner, udformning af politikker mv. – afledt af deres deltagelse i projektet, opfølgning en gang årligt. Baseline. Afvikling af Andersen-testen (løbetest for skolebørn) to gange årligt. Statusmøder to gange årligt Ekstern evaluering vil blive udarbejdet af en ekstern evaluator.

Styr på Sundheden Følgeprojekt Skoler fra pilotprojektet Løber over 2 år. Starter ved 3., 6. og 9. klasse og evt. indskolingen – følger børnene fra pilotprojektet. Fortsætte arbejdet med pilotprojektets skalindsatser + et sundhedspædagogisk og daglig bevægelses kursus. Arbejde med modeller for implementering af modelskolen til brug for de 20 modelskoler.

Styr på Sundheden

Lederen/skolen får: -Sat den obligatoriske sundhedsundervisning i system (f21). -Kursus til lærerne. -Eleverne med sundhed i bagagen for livet. -Evalueret skolen som institution, på lærerniveau og på den enkelte elev. -Profileret sig selv som skole ift. SpS indsats årligt

Styr på Sundheden Tovholderen rolle: -Hjemmesiden – holde sig opdateret og kende indholdet -Bindeleddet til projektledelsen. -Min. 20 timer om året. -Opgaver: -koordinering mellem DS og skolens lærere og ledelse ift. fx møder, kursusdage og videredistribuering af eventoplæg mm. -Evaluering internt Udfylde baseline og indrapportere resultater fra Andersen testen. -Opgaver med implementeringen af modelskolen i kommunen. -Skabeloner fra kommunikationsafdeling fra DS fx ved events til skolen. -Mm.

Styr på Sundheden Lærerne får: -Den røde tråd i 2 eksemplarer pr. klasse til indskolingen ved projektstart. -Inspiration fra samarbejdspartnere. -Kursus i daglig bevægelse (ift. at koble faglighed og læring sammen) og i sundhedspædagogik jf. drt. -Sparring med andre lærere på anden skole ifm. kursusdage. -Evt. deltagelse i statusmøder. -Inspiration fra Dansk Skoleidræt fx årsplan. -Hjemmesiden inspiration -Forhåbentligt mere koncentrerede og læringsparate elever, der bliver gjort mere handlekompetente.

Styr på Sundheden Herfra Inden 1. april afklaring på om I endelig er med i Styr på Sundheden. Konkret udfylde en kontrakt. Boosterdag 30. maj 2013 heldags konference for ledelse, tovholder og (lærere). Opstart efter sommerferien.

Styr på Sundheden