Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Ørestad Skoles værdier
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Lærerprofessionen.
Verdens vigtigste profession * Navn * Læreruddannelsen * Linjefag * Årgang.
Principper Stenmagle skole
Evaluering.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Kladde til informationsdias
Klassiske indvendinger angående temauger og lignende: -Eleverne syntes det er en form for friuger -Lærerne syntes de får for lille timeandel i forløbet.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Lærerprofessionen - en definition.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Bruges efter behov som ”velkomst”
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Fagdidaktisk kursus i religion
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Lærerprofessionen.
Informationsmøde på Byvangskolen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Pædagogens univers.
De seks bedste billeder fra gruppen
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Læreruddannelsen Silkeborg
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Lærerprofession Silkeborg læreruddannelse 2012 Som lærer har vi….
Madkamp og madkundskab Kursus Madkamp – DM i madkundskab september 2014 Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Pernille Ulla Andersen: Jeppe Pedersen: Pilotafprøvning på Sejs Skole om resilience.
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Søren Peter Dalby Andersen
Evaluering.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Sundhed I den pædagogisk praksis
professionsideal for lærere
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende * Social * Psykisk * Fysisk

Mig og min uddannelse Læreruddannelsen i Silkeborg Hvorfor blev jeg lærer?

Uddannelsens opbygning 4 år Linjefag Praktik Bachelor

Lærerprofessionen – en definition Lærerprofessionen er kendetegnet ved lærere, som kan planlægge, udføre og evaluere undervisningen, udvikle deres undervisningspraksis og begrunde valg og handlinger på et pædagogisk, fagligt og didaktisk grundlag.

Lærerprofessionen – en definition Lærerprofessionen varetager en dannelsesproces, hvor såvel det faglige indhold som elevernes personlige og sociale udvikling tilgodeses.

Professionsidealet Dale: 3 kompetenceniveauer: Teori K2 Planlægning K1 Gennemførelse Læreren er didaktiker Læreren er lærer

Professionsidealet Relationskompetence Faglighed Klasserumsledelse Didaktisk kompetence Den gode rollemodel Omstillingsparathed Anerkendende Dannelse

Folkeskolens formålsparagraf §1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. §2. Folkeskolen er en kommunal opgave, jf. dog § 20, stk. 3. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres vederlagsfri undervisning i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen fastlægger, jf. § 40 og § 40 a, mål og rammer for skolernes virksomhed inden for denne lov. Stk. 2. Den enkelte skole har inden for de givne rammer ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger selv undervisningens organisering og tilrettelæggelse. Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.

Fælles Mål Alle skoler er underlagt Fælles Mål Der er i alt 48 faghæfter Der er et faghæfte til hvert fag Der er et faghæfte til elevens alsidige udvikling Består af: Trinmål Slutmål Lærervejledning

Udfordringer og problemstillinger finde en balance mellem arbejdsliv og privatliv / fritidsliv finde en balance mellem (følelsesmæssig) involvering og distance bliver i princippet aldrig færdig med at forberede sig; vil man holde fri, må man bevidst beslutte sig for det på trods af stort engagement og stor arbejdsindsats, kan lærere få oplevelsen af utilstrækkelighed glæder er der mange af – f.eks. glæden ved at følge med i og være en del af elevernes faglige, sociale og personlige udvikling K.K-Jesp. Om undervisning s.152

Innovation KIE-modellen Kreativitet Innovation Entreprenørskab

Det kreative rum Finde på skøre og nye ideer Aldrig sige nej til forslag Tag ”ja-hatten” på Øvelser til dette læringsrum: Post it (de gule sedler) Tombolaer Gimme five

Det innovative rum Planlægge og strukturere ideerne Den kreative idé skal tilføres en værdi (Ideen skal være til gavn for andre) Fra idé til faglig dybde Øvelser til dette læringsrum 3 for, 3 imod Værdikompasset Pakkeleg

Det entreprenante rum Gøre ideen til virkelighed Øvelser til dette læringsrum Edderkoppespindet Risikostafetten – hvad kan gå galt?

Eksempel på en innovativ skole

Sundhed og bæredygtighed Negativ Positiv Livstil Snævner Livstil + levevilkår Bred (Bjarne Bruun Jensen, DPU Den sundhedsfremmende skole, side 28) Sundhedsbegrebet 1 2 3 4

Sundhed og bæredygtighed Bæredygtighed skal gavne den enkelte, velfærdsamfundet og de kommende generationer. Vi skal udvikle eleverne til at tænke innovativt og derved finde bæredygtige løsninger. Genbrug Kost og motion Hjælpe byens plejehjem

Vi ser frem til nogle spændende og glædesfyldte dage med innovation.