Gruppeudviklingssamtaler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af GRUS-delen April 2012 Ved
John.M.Nielsen Metode & Co.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Projektlederens rolle(r)
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Afvigelsesrapportering
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Mestring af ADHD som voksen.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Procesværktøjer.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
1. Hvad er udviklingssamtaler 2. Hvorfor udviklingssamtaler
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Refleksioner og opsamling ift. i går
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
Funktioner og roller i projekter
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Organisering Som vi plejer…… eller????.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Lyttende trioer Formål:
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Styrk foreningen Team – udnyttelse af kompetencer og ressourcer.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Gruppeudviklingssamtaler

Samtaletyper Bedømmelsessamtaler Medarbejdersamtaler Udviklingssamtaler (MUS) Lønsamtalen Lederudviklingssamtalen (LUS) Gruppeudviklingssamtalen (GRUS) Teamudviklingssamtaler (TUS)

Formål Gruppens mål og opfyldelsen af disse Gruppens måde at løse opgaverne på Gruppens samarbejde Gruppens udvikling Samarbejde/samspil med lederen Kompetenceudvikling i gruppen og hos den enkelte Individuel vurdering – feedback Lønsamtalen

Fordele Der skabes en anden form for tryghed Opgaver løses ofte af flere sammen Koordinere aftaler om arbejdsområder og medarbejderudvikling Det undgås, at løsningen af problemet bliver den enkeltes ansvar Der er flere om opfølgningen Viden og erfaring kommer flere til gode Tidsbesparelse for lederen Samlet udmelding til hele gruppen på en gang Bedre sammenhæng mellem organisationen-gruppen-medarbejderen

Ulemper Fortroligheden er umulig at opretholde Svært for den enkelte af komme til orde Sværere for nogle at formulere sig Samtalen bliver mere formel Selve samtalen er mere tidskrævende Sværere at sikre entydig ansvarsplacering

Rammer Gruppens størrelse (maks 10 personer) Samme leder for gruppen Gruppen har samarbejdet gennem en periode (min 1 år) Der findes mål for gruppen Gruppeudviklingssamtalen bør følges af et tilbud om individuel medarbejderudviklingssamtale

Lederens forberedelse Hvad vil lederen opnå med samtalen: Spare tid Styrke gruppen Den enkeltes udvikling Sammenhæng afd-gruppe-medarbejder At finde en model, der passer til gruppen Hvordan forelægges ideen om GRUS Afklare egen rolle i forløbet Afklare, hvordan der følges op Materiale til deltagerne forud

Opmærksomhed under mødet At lukke op for forløbet og sætte det i en meningsfuld sammenhæng – give medarbejderen mulighed for at kommentere på forberedelsesmaterialet At sikre at den enkelte kommer på banen, får feedback og får holdt sine udviklingsønsker op mod gruppens mål At hver enkelt går fra mødet med en klar opfattelse af, hvor gruppen skal hen og hvad den enkelte skal gøre for at gruppen når derhen

Forskellige kulturer Valg af model afhænger kulturen: Snakke- og omsorgskultur Ting- og handlingskultur Fag- og professionskultur Tale- og diskutionskultur

Forskellige typer af GRUS Det udvidede personalemøde Den systematiske kombination af MUS og GRUS TUS – når gruppen er blevet et team

Etiske spilleregler Vi er velforberedte Vi lytter til hinanden Vi afbryder ikke Vi koncentrerer os om emnet Vi tilstræber åbenhed og fordomsfrihed Vi taler til hinanden, ikke om hinanden Vi forsøger at forstå, hvad de andre siger og mener Vi bestræber os på at nå frem til konklusioner, der kan accepteres af alle

Spørgsmål i en GRUS Hvilke opgaver i det forløbne år har jeg været mest glad for? På hvilke områder har jeg haft de bedste resultater? Hvilke arbejdsopgaver synes jeg vores gruppe er bedst til at løse? Hvilke opgaver kunne jeg tænke mig, at vores gruppe blev bedre til at løse?

Spørgsmål i en GRUS - 2 Hvornår – i hvilke situationer - har samarbejdet i gruppen fungeret godt? I hvor høj grad synes jeg gruppen lever op til sine mål? Hvad betragter jeg som de vigtigste egenskaber (faglige og personlige) for gruppens medlemmer? Er der nogle af disse, der skal udvikles?

Spørgsmål i en GRUS - 3 Er der områder, hvor gruppens ressourcer kan udnyttes bedre? Hvornår – i hvilke situationer - synes jeg vores leder fungerer bedst i forhold til gruppen? Er der områder, hvor lederen kan fungere bedre i forhold til gruppen? Hvad synes jeg er det vigtigste for gruppen at arbejde på at udvikle?