Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne? 27.3.2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Den åbne skole.
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Skolereformen og ”FUF”
 Andelen af elever i den almindelige undervisning skal i 2015 være 96% af det samlede elevtal i FSK – mod 94,4% i dag.  Det svarer til ca elever,
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
S KOVBYSKOLEN – DEN NYE SKOLE - FORMANDSBERETNING Skolebestyrelsen årsmøde Skovbyskolen 18. marts 2015.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
DGI Institutionsidræt
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Det handler om eleverne
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?

Aftenens program Reformens indhold DUFs tilgang til reformen. Modeller for samarbejde Eksempler på samarbejde Jeres rettigheder Opsamling

Den nye folkeskole har tre overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Væsentlige ændringer i Lov om Folkeskolen ”…Undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, suppleres af understøttende undervisning. Den understøttende undervisning skal anvendes til forløb, læringsaktiviteter m.v., der enten har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke ele­vernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel…” ”…Skolerne indgår i samarbejder, herunder i form af partnerskaber, med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv og kunst- og kulturskoler, med lokale fritids- og klubtilbud og med de kommunale eller kommunalt støttede musikskoler og ungdomsskoler, der kan bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål og mål for folkeskolens fag og obligatoriske emner…”

Hvad betyder det for jer? Jeres samarbejde skal bidrage til elevernes læring og trivsel. Alle er i udgangspunkt velkomne – også de politiske og religiøse.

DUFs budskaber Den ”Åbne skole” er en gevinst for medlemsorganisationerne. Medlemsorganisationer får mulighed for at synliggøre sig selv overfor tusindvis af børn og unge. Det er god PR for foreningerne Det kan give flere medlemmer samt ny inspiration. Det giver mulighed for at udvikle nogle aktiviteter, som man ellers aldrig havde prøvet. DUF anbefaler, at man giver børn og unge en forsmag på foreningsaktiviteterne, men ikke rykker foreningslivet ind i skoletiden.

Modeller for samarbejde - Undervisningsmateriale - Et besøg - Et dagsarrangement - Et kort forløb (3-6 gange) -Et længere forløb -En weekend i samarbejde med forældregruppen -Undervisning til en særlig gruppe børn

Eksempler på samarbejde - undervisningsmateriale

Eksempler på samarbejde - et besøg

Eksempler på samarbejde - et dagsarrangement

Eksempler på samarbejde - Et kort forløb (3-6 gange) eller længere forløb (fx et par måneder)

Eksempler på samarbejde - En weekend i samarbejde med forældregruppen

Eksempler på samarbejde - Undervisning til en særlig gruppe børn

Nogle af de mange spørgsmål i sikkert spørger jer selvom: Hvordan kommer vi i gang? Hvem kontakter vi? Hvordan kvalitetssikres foreningens bidrag til den åbne skole jf. formålet? Hvordan får vi gjort foreningen klar? Kan alle være med? Hvem skal koordinere? Hvad får vi ud af det? Får vi løn?

Jeres rettigheder -I kan ikke tvinges til at samarbejde -I kan ikke trækkes i tilskud, fordi I ikke deltager i den åbne skole -Men I kan måske hente mere? -I kan godt tillade jer at stille krav!

Husk: Gensidig respekt – I kan noget andet end lærerne. Kvalitet i aktiviteterne - I er ikke pauseklovne. Læs de nye Fælles Mål(klar ca. 1. juni.) Tag udgangspunkt i den lokale virkelighed – der findes ikke en ”one size fits all”. Alle kommuner er i gang med et eller andet! Fælles foreningsdatabase, en ”playmaker”, speeddating mellem skoler og foreninger m.m. Start med at forhøre jer i forvaltningen, hvad der foregår i jeres kommune. Hav tålmodighed. Det tager tid at implementere reformen – At få besøg af jer er ikke det mest presserende. Gør det let for skolerne I kommer ind i en anden virkelighed – børnene ønsker ikke nødvendigvis at være en del af jeres aktivitet. Samarbejd med hinanden om tilbud eller tilbudskatalog

Hvordan kan DUF hjælpe jer fremover? Kontakt os endeligt, hvis I: Møder forhindringer fx med kommunen Skal have kvalitetssikret materiale Vil have et oplæg målrettet jeres organisation/lokalforening. Og husk: duf.dk/folkeskole

Tak for i dag

Spørgsmål til gruppearbejde Hvad har skolerne brug for? Hvad kan foreningerne tilbyde? Hvordan kvalitetssikres foreningens bidrag til den åbne skole jf. formålet? Hvordan organiserer vi det, og hvordan skal vi samarbejde fremover? Drøft modellen/modeller for repræsentanter i skolebestyrelsen.