Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. praktik: den pædagogiske profession
Advertisements

Større Skriftlig Opgave
Endeligt forslag til ”Lys i øjnene” Præsentation af politikken før høringsrunde.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Orientering til kommende speciale-kandidatstuderende
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Forædremøde den
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Forandringsteori for Venindenetværket2013
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Introduktion til Sprogpakken
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
 HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR HULEN AUG.11.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Hvad render vi rundt og laver?
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Pædagoguddannelsen VIA Ikast.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
De første erfaringer med…
Tidsplan for eksamen 40s umd
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
En dynamisk klub for børn og unge fra 5
Gentofte Kommune Skolestart Børnehaveklasse er obligatorisk Skolestart og barnets alder - Børn der fylder 6 eller 7 år i 2014 skal starte i børnehaveklasse.
Grunde til at jeg elsker dig
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Specialisering 271 UMD.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Orientering om bachelorprojekt 2015
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
SSO - Større skriftlig opgave
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Inspirationsworkshop med fokus på
Skolekalender Du kan skrive ut denne malen for å bruke den som veggkalender, eller du kan kopiere siden for hvilken som helst måned for å legge.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan

UGE 34 – ONSDAG DEN 20. AUGUST 2014 KL. 8. 15 – 13 UGE 34 – ONSDAG DEN 20. AUGUST 2014 KL. 8.15 – 13.20 Vejledning vedrørende UMD i specialiseringsopgaven. Lokale 3113. Plan for vejledning   UGE 35 – SØNDAG DEN 31. AUGUST 2014 SENEST KL. 24.00. jf. ny Eksamenshåndbog Den studerende afleverer rapporten til specialisering elektronisk. Opgaven sendes til paed-eksamen-e@ucsyd.dk I emnefeltet er det vigtigt at skrive præcis og kun den tekst der står ud for den eksamen i aflevere til, hvis I ikke gør det, kommer opgaven ind i en forkert mailboks! Emnefelt= Specialisering.   UGE 38 – TORSDAG DEN 18. SEPTEMBER 2014 SVAR PÅ SPECIALISERING VIA EASYTOOLS    

1. Signalement Specialiseringen bidrager til uddannelsens målsætning ved at kvalificere til tilvejebringelse og anvendelse af viden, teori og metode inden for et specifikt arbejds-, funktions- eller fagområde. Læring i fagområdet fungerer eksemplarisk, således at opnåede kompetencer inden for det valgte specialiseringsområde kan anvendes i forhold til øvrige målgrupper med andre samfundsmæssige, institutionelle og personlige betingelser. Ved fordybelse i og konkretisering af et specifikt arbejdsområde bidrager specialiseringen til at professionsrette uddannelsens øvrige fag og faglige elementer.

2. Faglige kompetencemål Målet er, at den færdiguddannede kan a) anvende viden og indsigt i det specifikke arbejde med brugergruppen, b) opstille fagligt begrundede pædagogiske mål ud fra en forståelse af brugernes perspektiver og handlemuligheder, c) reflektere kritisk over pædagogiske tænkemåder og handlemuligheder ud fra teori, forskning og praksisforståelser inden for det valgte specialiseringsområde og d) udmønte professionsforståelse og professionsetik inden for det valgte specialiseringsområde

3. Centrale kundskabs- og færdighedsområder Børn og unge a) Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser. b) Børn og unges livsbetingelser og trivsel, herunder omsorgssvigt og mobning, i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår. c) Inklusion og eksklusion. d) Omsorg, magt og relationsdannelse. e) Børne- og ungekultur, leg og aktiviteter. f) Brugerinddragelse og rettigheder, herunder samarbejde med og vejledning af forældre og andre pårørende samt fagpersoner. g) Udsatte børn og unge samt børn og unge med særlige behov for pædagogisk støtte og indsats. h) Forebyggende arbejde og interventionsformer. i) Love, konventioner og regler af særlig betydning for børn, unge og deres pårørende. j) Pædagogiske læreplaner og sprogvurderinger i dagtilbud. k) Skolestart og fritidsordning. Overgang fra daginstitution til skole

3. Centrale kundskabs- og færdighedsområder Mennesker med nedsat funktionsevne a) Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser. b) Brugeres livsbetingelser og trivsel i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår. c) Funktionsnedsættelse og livsmuligheder. d) Inklusion og eksklusion. e) Omsorg, magt og relationsdannelse. f) Samarbejde med brugere, pårørende og professionelle. g) Aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for brugergruppen. h) Brugerinddragelse og rettigheder. i) Love, konventioner og regler af særlig betydning for brugergruppen, herunder centrale handicappolitiske målsætninger. j) Kompensationsmuligheder. k) Kommunikative processer og alternative kommunikationsformer.

3. Centrale kundskabs- og færdighedsområder Mennesker med sociale problemer a) Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser. b) Brugeres livsbetingelser og trivsel i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår. c) Inklusion og eksklusion. d) Omsorg, magt og relationsdannelse. e) Opsøgende arbejde og interventionsformer. f) Aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for brugergruppen. g) Brugerinddragelse og rettigheder. h) Love, konventioner og regler af særlig betydning for brugergruppen. i) Misbrug og psykiske lidelser. j) Truede familier, sorg og krise.

Den skriftlige rapport Rapporten må maksimalt fylde 36.000 anslag (ca. 15 sider) inkl. mellemrum, ekskl. Indholdsfortegnelse, litteraturliste, kopier af artikler m.v. Pædagogik/praktik må maksimalt fylde 28.800 anslag(ca. 12 sider) og liniefag må maksimalt fylde 7.200 anslag (ca. 3 sider). Standardforside med angivelse af studerende, stamhold, studienr., tema samt anslag. Se også i de redaktionelle retningslinier som findes på uddannelsesinstitutionens hjemmeside under ”Studieordning” www.ucsyd.dk: http://www.ucsyd.dk/fileadmin/user_upload/paedagog/paedagog_i_Esbjerg/Eksamen_mm/20121119-Redaktionelle_retningslinier_for_opgaveskrivning.pdf

Tidsplan for eksamen i liniefag 7. semester årgang 40s umd UGE 36- orientering om liniefagseksamen ved liniefagsunderviseren   UGE 38 - torsdag den 18. september 2014 senest kl. 12.00. De(n) studerende afleverer opgaven til liniefagsprøven elektronisk. Emnefelt: UMD Opgaven sendes til: paed-eksamen-e@ucsyd.dk   UGE 40 – mandag den 29. september – fredag den 3. oktober 2014 Eksamen i liniefagsprøven.