Studieretningsprojekter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om at skrive 3.årsopgave i matematik
Advertisements

Læring i Multikulturelle Kontekster
Metode i international økonomi
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Økonomistyring og økonomiske modeller
Samfundsfag A Matematik b
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Studieretningsprojekter
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Den gode opgaveformulering
Studieretningsprojekter
Videnskabsteori og faglige metoder
Økonomiske kompetencer
SRP-konference workshop 2
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
TI-Nspire CAS Computer Algebra System
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Synopsis VIP3/2012.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
SRP 2014.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Generel introduktion til EC
SRP 2014.
Synopsis VIP13 HH3.
Problemformuleringer med matematik
Studie rapport opbygning
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
29. Plan- og budgetlægning
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
34. Plan- og budgetlægning
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Opgaver i fremmedsprog 2.6 Ved opgaver, hvori et eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af de anvendte kilder være på det/de fremmede sprog. 2.7.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
KNÆK KODEN Erhvervsøkonomisk område Opgave 3. Erhvervsøkonomiske område opgave 3 Virksomheden Økologisk Børnelegetøj sælger bl.a. puslespil. Læs opgaveteksten.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
Erhvervsøkonomisk område Opgave 3
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Virksomhedssamarbejde
34. Planlægning og budgetlægning
Teoretisk pædagogikum
It i folkeskolens matematikundervisning
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Velkommen til fagligt samspil
KNÆK KODEN.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
Dansk-historieopgaven
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Studieretningsprojekter Klasse 304

Hvilke fag? Udgangspunkt i Matematik Andet fag virksomhedsøkonomi dansk engelsk tysk/spansk afsætning international økonomi samtidshistorie

Perspektivtegning (dansk) Det matematiske grundlag for forskellige typer perspektivtegning f.eks det klassiske perspektiv og et af Eschers alternative perspektiver Billedanalyse af udvalgte billeder

Argumentation (dansk) Argumentationsteori Argumentation i matematiske beviser Argumentation i tekster f.eks. avisleder

Amerikanske serier (Eng) Analyse af den amerikanske serier med særlig fokus på serien Numbers Analyse af hvilken matematik, der indgår i et enkelt afsnit af Numbers, og matematikkens betydning som virkemiddel i serien.

Prognosemodeller (Vø/Iø) Opstilling af matematiske prognosemodeller Udvælgelse og anvendelse af relevante prognosemodeller i praktiske, konkrete problemstillinger f.eks. Prognose for omsætning, prognose for rentens udvikling, prognoser for bnp o.lign. Vurdering af anvendelse af prognoser

Prognosemodeller (Iø) Teori om opstilling af matematiske prognosemodeller Analyse af hvordan regeringens prognoser for bnp, arbejdsløshed el.a. over en årrække svarer til de faktiske tal. Vurdering af anvendelse af prognoser

Kapacitetsstyring (Vø) Gennemgang af matematisk metode, f.eks. Simplex, til løsning af lineær programmeringsopgaver med mere end 2 variable Opstilling af matematisk model for en konkret økonomisk problemstilling i en konkret virksomhed og løsning af problemstillingen.

Nyttemaksimering (Vø) måske Opstilling af matematisk model for nyttemaksimering (Cobb-Douglas-funktoner) Opstilling af matematisk model for en praktisk, konkret problemstilling Løsning af den praktiske problemstilling

Transportproblemer (VØ/AFS) Gennemgang af den teoretiske opstilling af matematisk model til beskrivelse af transportproblem (grafteori) Opstilling af matematisk model for et konkret, praktisk transportproblem og løsning af problemstillingen Vurdering af teori

Beslutningstagning (VØ/IØ/SH) Opstilling af matematisk model for beslutningstagning (spilteori) Opstilling af matematisk model for en konkret praktisk beslutningssituation i det politiske spil, i en konkret virksomhed eller en historisk situation (den kolde krig, Cuba-krisen)

Kryptering (VØ) måske Gennemgang af forskellige matematiske krypteringsmodeller Diskussion af en virksomheds behov for anvendelse af kryptering i forhold til sikring af kundeoplysninger og industrispionage, f.eks. homebanking

Kryptering (SH) Gennemgå forskellige krypteringmetoder og gennemgå specielt hvordan Enigma fungerede Analyser tyskernes brug af kryptering under anden verdenskrig og diskuter betydningen heraf.

Optimering (VØ) Gennemgang af forskellige matematiske modeller til styring af lageromkostningen. (f.eks. Stokastiske modeller) Opstilling af lagerstyringsmodeller for en konkret virksomhed og argumentation for den bedste model i den konkrete situation.

Finansiering af aktiver (VØ) Opstilling af matematiske modeller for forskellige finansieringsmuligheder Analyse og sammenligning af finansieringsmulighederne for kortfristede og langfristede aktiver i konkret, praktisk problemstilling

GPS (VØ) Det matematiske grundlag for GPS-systemet Analyse af hvilke virksomheder der kan have nytte af at anvende GPS Vurderingskriterier for nytteværdien. Herunder skal også inddrages arbejdsmiljø

Da Vinci mysteriet (Dansk) Analyse af det matematiske indhold i romanen og gennemgang af matematikken bag. Analyse af romanen med henblik på at vurdere matematikken som virkemiddel

Virksomhedsanalyse (VØ) Der ønskes en redegørelse for budgetproceduren i en virksomhed og der ønskes opstillet en vækstmodel på grundlag af f.eks. økonomiske nøgletal fra en regnskabsanalyse og en tidsfaktor.  I forlængelse heraf ønskes en diskussion af om vækstmodellen kan anvendes som grundlag for budgettering og..

Økonomiske modeller (IØ) Redegørelse for matematikken bag en eller flere af de store økonomiske samfundsmodeller f.eks. SMEC, ADAM, DREAM Analyse af hvilken betydning ændringerne i det danske skattesystem vil have for arbejdsløsheden Vurdering af modellerne

Femern broen (IØ) Redegør for de økonomiske muligheder for at bygge en bro over Femern bælt. Du skal herunder diskutere økonomiske og matematiske forudsætninger for byggeri af en sådan bro. Konstruer en beregningsmodel i Excel eller lignende program, hvor du gennemregner forskellige scenarier for trafikudviklingen og disses konsekvenser for broens økonomi.

Økonomiske skoler. (IØ) Redegør kort for de økonomiske skoler. Udvælg to teorier og redegør for det historiske perspektiv forskelle imellem disse to. Foretag en beskrivelse af matematiske modeller for forbrugsfunktioner og multiplikatorer i relation til faget IØ. Analyser og vurder virkninger af alternative beregningsforudsætninger.

Markedsanalyse (AFS) Udarbejd et (dokumenteret) materiale, som den i bilagene beskrevne virksomhed kan anvende til markedsanalyse. Udarbejd endvidere en vejledning, som virksomheden kan anvende i sin bearbejdning af de indsamlede data og i den efterfølgende beslutningsproces.