Bestyrelsen som arbejdsgiver Bestyrelseskonference Lørdag d. 16. juni 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Lederudvikling.
Analyse af eksterne og interne forhold
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
”Sammenhængende patientforløb i psykiatrien”
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
Overvejelser for bestyrelsen
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Fokus på personlige kompetencer
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Ledelse af innovative medarbejdere
Vi bygger videre på sidste års dialogmøder….. Bestyrelsens opgaver  At sikre en kompetent daglig ledelse  Gå efter den bedste – evt. forfra flere gange.
Almene boliger og boligsociale udfordringer
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
HR Løn og Personale Jørn Mørup
TATIONpRÆSEN APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET AUHRA-KURSUS FOR DECENTRALE BRUGERE OG BRUGERE I ØKONOMI TROELS JØRGENSEN, AU HR.
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Kodeks for offentlig topledelse
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
TR-træf om OK15 Ved Ghita Parry, formand Line Posselt, direktør &
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
FAGLIG TRIVSELSMÅLING Om at bruge trivselsmåling som værktøj i strategisk kompetenceudvikling Oplæg ved Region Hovedstadens Uddannelseskonference Fredag.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
De opsøgende medarbejderes nødvendige kompetencer
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Hovedpunkterne i en ny strategi
SFU 6. november 2011 Mette Lyshøj Politisk konsulent i 3F Trepartsforhandlinger og 3F’s forventninger til regeringen.
1 SOCIALE PARTNERSKABER I UDSATTE BY- OG BOLIGOMRÅDER.
Hele mennesker skaber hele løsninger.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
1 Ledelse af ledere Konference. Anders Balle 2 Anders Balle 3 Organisationernes roller? Hvad kan vore to foreninger gøre for at fremme den gode ledelse.
De Bedste Arbejdspladser Personalepolitisk Messe 2010 Direktør Lars Mathiesen.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
  Københavns Tekniske Skole udbyder erhvervsuddannelser(fem indgange og 26 hovedforløb). Teknisk gymnasium (HTX) og kompetencegivende efteruddannelse.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
”Peer Støtte” på dansk ligestillet støtte Peer Netværket Danmark  Hvad er en peer støtte?  Om Peernetværket – hvem står bag  Formål og visioner  Hvad.
Fremtidens fagforening - hvad har det med miljø at gøre?
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
MTU 2015 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse
Repræsentantskabsmøde BS’61
EUC Syds værtskabsmanifest
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
KORA temamøde Motivation og ledelse.
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Bestyrelsen som arbejdsgiver Bestyrelseskonference Lørdag d. 16. juni 2012

Workshop: 1.Bestyrelsens rolle som arbejdsgiver 2.Rekruttering af ny direktør 3.Direktør trivsel, MUS og lønforhandling

BESTYRELSENS ROLLE SOM ARBEJDSGIVER HVILKE KRAV STILLER DET TIL EN BESTYRELSE? Tag vare på direktørens trivsel.. Drøft i bestyrelsen, hvilke hensyn I ønsker at vise og hvordan I kan være tydelige Sæt det i faste rammer

BESTYRELSENS ROLLE SOM ARBEJDSGIVER BESTYRELSENS ROLLE OVERFOR DIREKTØREN? Besluttende Støttende Ansvarlig Strategisk Udviklende Tillidsfuld Afhængig Politisk Inspirerende ?

REKRUTTERING AF NY DIREKTØR VED VI HVAD VI LEDER EFTER?

REKRUTTERING Personanalyser og intelligenstest Behov og ønsker til ny leder i boligorganisationen  PROFIL? Ny direktør/ forretningsfører Bestyrelsens ‘rolle’ og ekstern hjælp

BEHOV OG ØNSKER TIL NY LEDER BEHOVSAFDÆKNING I FORHOLD TIL: Boligorganisationen fremtidsvision Bestyrelsen Medarbejderne  PROFILAFKLARING I FORHOLD TIL: Kompetencer Almen sektor kendskab Erfaring Ledelse

BESTYRELSENS ROLLE OG EKSTERN HJÆLP BESTYRELSEN - ‘DEN VIGTIGE PART’ Ansættelsesudvalg Afgrænsning af behov og ønsker Uenighed Medarbejderinvolvering EKSTERN KONSULENTBISTAND Professionalisme og styring Interview af medarbejdere og bestyrelse Profilafklaring, test og referencer

PERSONANALYSE OG INTELLIGENSTEST HELT UFARLIGT! ADFÆRD OG MOTIVATION HVAD MAN ‘ER MEST AF ‘ OG HVAD MAN ‘ER MINDST AF’ MATEMATISK OG SPROGLIG INTELLIGENS

TRIVSEL, MUS OG LØNFORHANDLING MUS-TEMAER Administrativ leder og ansvarlig for organisation og medarbejdere Samarbejde med bestyrelsen Strategiske evner og kunnen Trivsel og ønsker

TRIVSEL, MUS OG LØNFORHANDLING MUS Kulturskaber i drift og administration Personaleledelse Udvikling af forretningsgange Strategisk sparring og udvikling af boligorganisationen Samarbejde med formandskab Samarbejde med bestyrelse Bestyrelsesmøder, oplæg, information etc. Ønsker til udvikling af organisationen Ønsker til udvikling af medarbejderstaben Ønsker til kompetenceudvikling /efteruddannelse Tillid, glæde og ‘work-life balance’ Begge parters generelle tilfredshed med hinanden

TRIVSEL, MUS OG LØNFORHANDLING LØN OG FORHANDLING Lønnens størrelse: Organisationens størrelse/antal lejemål Behov i forhold til kompetencer og uddannelsesbaggrund Markedet i forhold til geografi Markedet og konkurrencen i den almene sektor Markedet i forhold til hvem man ‘kan tiltrække’

TRIVSEL, MUS OG LØNFORHANDLING LØN OG FORHANDLING Forhandling: Formandskab/bestyrelse Med eller uden ekstern bistand Lønstatistikker: Fagforeninger BL Netværk