Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Medarbejderudviklingssamtalen
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Kursus for klub-medarbejdere ”At arbejde systemisk med relationer”
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Proceskonsultation - facilitering af organisatorisk læring
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Darum skole 4. november 2013.
Roller og afgrænsninger
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
TNL Lederuddannelse.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen
- Roller og afgrænsninger
Favrskov – tovholder Februar 2014 Lena Lund Pedersen
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
- et forsøg på en analyse
Gruppeudviklingssamtaler
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
- et udviklings- og dialogværktøj
Introduktion til Det Praktiske Projekt
TESTERROLLEN OG SPØRGSMÅLSTYPER. Testerrollen  Testeren bør Tilpasse taletempo, ordvalg og struktur til niveauet for det givne modul Tilpasse spørgsmål.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
At tale om sexualitet.
Forudsætninger for en god samtale
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Læreren som læringsleder
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Teamudvikling og gruppedynamik – at styre og udvikle samtaler
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Tomms spørgsmålstyper - Du får svar som du spørger!
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Målrettet kommunikation
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Meningsskabelse som relationskompetence
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost Onsdag: coaching Opfølgning fra sidst Systemisk coaching Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost Anerkendelses begrebet Triade øvelse

Karl Tomms Spørgsmålstyper: (Canadisk psykiater, Socialkonstruktionist, Spørgsmålstyper indenfor terapi, coaching, journalistik og pædagogik) Lineære/Cirkulære spørgsmål: Lineære spørgsmål: (konkrete, direkte, undersøgende) Cirkulære spørgsmål: (fokus på mønstre mellem personer, situationer, historier og begivenheder)

Detektiven: (Lineære spørgsmål, produktionens domæne) Afklarende Definerende Undersøgende Hvad er problemet? Hvad er det medarbejderen gør? På hvilken måde oplever du det? Hvornår opstår det i særlig grad? Hvad gør du så i den slags situationer?

Antropologen: (Cirkulære spørgsmål, det personlige domæne) Relationer Mønstre Forskellige positioner og perspektiver - Hvordan tror du, medarbejderne ser på disse situationer? - Hvad vil medarbejderne sige er deres grunde til at gøre som de gør? Hvis jeg var en flue på væggen hvad ville jeg så lægge mærke til? Hvis vi nu antager, at deres handlinger giver mening for dem og ikke et udtryk for dovenskab – hvad tror du så, at de forsøger at kommunikere til dig?)

Fremtidsforskeren (refleksive spørgsmål, reflektionens domæne) Hypotesespørgsmål Scenarie spørgsmål Mirakelspørgsmål Hvad tror du, at medarbejderne vil sige, der skal til for at løse dette problem? Lad os forestille os, at I har løst problemet på en god måde – hvem vil først mærke den positive ændring? Hvis dine medarbejdere begyndte at tage det meransvar du efterlyser de skal tage, hvad ville du så gøre, hvilke handlinger ville de udføre, som du ville lægge mærke til? Hvad vil disse handlinger kunne hjælpe dig til at gøre? Hvad vil din chef sige er det væsentligste, du skal fokusere på fremadrettet?

Kaptajnen (Strategiske spørgsmål, produktionens domæne) Ledende Konfronterende Inspirerende Hvor længe må dette problem eksistere endnu? Kunne det være en ide at tale med medarbejderne om, hvilke konkrete ansvarsområder de ville være villige til at påtage sig? Hvis du var mindre på banen i disse situationer, ville det så gøre det muligt for medarbejderne at tage mere ansvar? Når du har talt om forskellige gode løsninger – hvad vil du helt konkret gå hjem og gøre?. - Hvilke redskaber kan du tage med fra samtalen?

Reflekterende team: Deltagere er ikke verbalt aktive men lyttende under samtalen. Tager notater om eks mønstre i kommunikationen, andre eller nye perspektiver. Dermed gives der god mulighed for at føre samtale om samtalerne.(Tom Andersen, ”samtaler og samtaler om samtalerne”, 1994)