UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Opgaven jeg fik stillet
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Lærerprofessionen - en definition.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Bruges efter behov som ”velkomst”
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Uddannelsesparathed - hvad er det
Når læreren tager skolen ud af skolen Trine Hyllested Underviser på læreruddannelsen, Holbæk, UC-Sjælland Tak fordi jeg må formidle min forskning på.
Orientering forældremøde 10. klasse
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
- Hvad kan I forvente som forældre?

Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Skolereformen og ”FUF”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Lærerprofessionen.
Informationsmøde på Byvangskolen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
De seks bedste billeder fra gruppen
Læreruddannelsen Silkeborg
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Pernille Ulla Andersen: Jeppe Pedersen: Pilotafprøvning på Sejs Skole om resilience.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Evaluering.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Reformerne og samarbejdet mellem grundskoler og ungdomsuddannelser
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
Implementering af ungepakken
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012

Indledning Mish mash af  interesser  værdi  holdninger til hinanden Vi har så travlt med at finde undskyldninger, der ligger udenfor egen indflydelse: Økonomi, ressourcer, ”elevmassen”, fravær m.m.

Uddannelsesparathed Hvad er det for et begreb? Uddannelsesparathed i forhold til hvad?

Kompetencer i folkeskolen  Trin mål  Slut mål  Alle skal med  Enhedsskole

95% Forventninger Hvad skal eleven kunne? Karakterniveauet fra 2009/10 til 2010/2011 er steget i Assens

Søgning til uddannelse  Ændringen Elevers uddannelsesvalg i procent sammenlignet med hele landet og Region Syddanmark

Hvem understøtter hvad?  Faglige kompetencer  Sociale kompetencer  Personlige kompetencer Folkeskolens formål § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Hvad gør vi i folkeskolen? I Assens kommune har vil blandt andet følgende på dagsordenen:  Science kommune – science i sandkassen Ny læsestrategi  Samling af kræfterne vedr. to-sprogsproblematikkerne  ”I Assens kommune lykkes alle børn” et inklusionsprojekt

Overgange UUO er vores kit Vejledernes indsats i samarbejde med skolerne Men vi skal tage initiativer: Drøfte læringsformer Hvad er det eleverne skal møde – hvad har eleverne med

Andel af elever på erhvervsuddannelserne, der gennemfører grundforløbet og hovedforløbet

Transporttid erhvervsuddannelser

Transporttid gymnasiale uddannelser

Kommunale vejledningstiltag Et fire-ugers vejledningsforløb under Assens Kommune for dig mellem 16 og 21 år, der ikke er i gang med en ungdomsuddannelse - Ved du ikke helt hvad du skal? - Har du ikke afsluttet din uddannelse? - Mangler du en praktikplads? - Er du usikker på at starte på noget nyt?

HVEM ER DU?  Du er mellem 16 og 21 år  Du er ikke i gang med uddannelse  Du ved ikke helt, hvad du skal vælge  Du er måske stoppet på en ungdomsuddannelse, fordi den ikke var den rigtige for dig  Du er måske stoppet efter et grundforløb, fordi du ikke kunne finde en praktikplads

HVEM ER VI?  Vi er 2 UU-vejledere, som glæder sig til at møde DIG  Vi skal lave nogle sjove og gode aktiviteter sammen, så du finder frem til, hvad du har lyst til, hvad du kan, og hvordan du kommer dertil  Vi besøger virksomheder og uddannelsessteder  Undervejs i forløbet snakker vi med jer både på hele holdet samlet, i små grupper og bare alene med dig

Vi gør hinanden go´ Et slogan fra Assens kommune Det skal være min indgang til det videre arbejde mod de 95% Mish mash af  interesser  værdi  holdninger til hinanden Det er det, vi skal have styr på!