Valhalla, integreret daginstitution Nyborg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Roskilde Tekniske Skole
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
Fra integration til inklusion
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Børn, bevægelse og motivation
Handicap, idræt og social deltagelse
De nye diagnoser Bo Hejlskov Elvén Leg. psykolog.
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Inklusion i Børneinstitution Højme
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Præsentation Fagchef for Læring
- Et arbejdsredskab til videndannelse
5F Forberedelse Forskning ForestillingFormning Fornyelse.
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Relationer – børn imellem
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring i et vejledningsperspektiv
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Forældresamarbejde/fællesskaber
Det Inddragende Netværksmøde
Konsultative praksisformer i PPR
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Signs of Safety i forhold til udsatte unge
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Sådan bruger du præsentationen
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Inddragende netværksmøder
Fleksible fællesskaber
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Inspirationsworkshop med fokus på
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Valhalla, integreret daginstitution Nyborg Signs of safety Tina Nielsen, souschef Valhalla, integreret daginstitution Nyborg

SOS i Nyborg og i Valhalla i et diagnose perspektiv www.appreciate.dk Center for social inklusion

Signs of safety er en interview metode (analyserer den udfordring man står i) Signs of safety er en løsningsfokuseret metode, der fokuserer på hvad vi ønsker for fremtiden – det der skal ske Signs of safety giver os mulighed for at sætte ressourcerne i spil i arbejdet Oprindeligt en metode skabt til sagsbehandlere og derfor god til tværfagligt samarbejde

Antagelser at der altid findes undtagelser fra problemet - der er altid tidspunkter, hvor barnet gør noget andet at alle børn ændrer sig og gør det at der bag enhver handling er en positiv hensigt at alle gerne vil passe ind og derfor gør, hvad de kan for, at løse de udfordringer de står overfor (selv om løsningen kan virke uhensigtsmæssigt) at forældre gør det bedste de kan i den position de befinder sig i

Bekymringer Hvad er bekymringen Generel til konkret bekymring væk fra diagnoser, fordomme, fagudtryk, stigmatisering Hvordan kommer bekymringen til udtryk? Hyppighed – kontekst Komplicerende faktorer

Særligt i forhold til diagnoser Vi slår ikke en streg over diagnosen, men vi kigger på det konkrete barn, hvilke vanskeligheder han/hun står i – det barnet kan selv, det barnet kan med hjælp at der altid findes undtagelser fra problemet og det er her vi kaster lys, det ser vi men vi tænker måske ikke over det Vi støtter barnet i at gøre mere af det eller hjælper hinanden med at gøre mere af det der fungerer med barnet, så barnet kan være der, men også lære at håndtere sine/vores konkrete udfordringer

Undtagelser Find undtagelser fra bekymringen Forstør – forstærk – ”gå på jagt” Ressourcer hos barnet Ressourcer hos barnet i samspil med andre børn og voksne

Se ske – mål – handling Sammenhæng mellem se ske og bekymring Brug undtagelserne til at skabe realistiske delmål og mål Hvilke ressourcer – færdigheder er der at trække på Hvad vil være første skridt på vejen...? Hvad er blevet bedre?

Hvordan virker det i hverdagen? Antagelserne har stor betydning Inddragelse af del elementer i hverdagen Alt personalet er inddraget