Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Inddragende netværksmøder

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Inddragende netværksmøder"— Præsentationens transcript:

1 Inddragende netværksmøder
Jane Marinussen

2 Hvad er et inddragende netværksmøde?
Et eller flere møder, forberedt med forældre og barn hvor barnets private og professionelle netværk er samlet deler vigtig viden om bekymringer og ressourcer finder fælles mål for hvor vi skal hen laver konkrete og holdbare aftaler der løser de bekymringer som barnet /den unge og familien står overfor styrker og understøtter samarbejdet mellem familien og netværket koordinerer vores arbejde så vi ikke går i vejen for hinanden eller for familien Relationel Koordinering

3 Hvorfor inddragelse af børn og forældre? Forskning
”Følelsen af at have kontrol over, hvad der sker, er et af de mest centrale aspekter i motivation” Øyvind Kvello 2014 Tillært hjælpeløshed: Martin Seligman Ejerskab for mål og planer øger motivationen for at arbejde for at nå dem Manglende kontrol / indflydelse Apati og passivitet 3

4 ”På et tidspunkt blev jeg indkaldt til et møde
”På et tidspunkt blev jeg indkaldt til et møde. Så sad der to hundrede mennesker rundt om et bord og talte om, hvorvidt mine børn var i trivsel eller ej. Ingen sagde det direkte, men jeg kunne godt regne ud, hvad det handlede om” Ditte Ahlgren, kronik i Information,

5 Hvorfor inddragelse af netværket? - Hvad skaber forandring?
87% Faktorer udenfor terapien % Behandling Wampold, 2001 & Hubble, Duncan, Miller, 1999

6 Hvorfor inddragelse af forældre og barn
Hvorfor inddragelse af forældre og barn? Alliance ml klient og terapeut Hubble, Duncan, Miller 1999

7 Forberedelse af forældre
Hvordan? Hvad? Dialog 2 & 2 i 6 min. Opsamling i plenum Hvordan vil du gerne forberedes til et netværksmøde, der handler om en bekymring nogen har for dit barn? Og hvordan skulle dit barn inddrages?

8 Processen i Inddragende netværksmøder
FØR - forberedelse Inddrage forældre og barn i planlægning af møde - Formål, dagsorden, deltagere, rammer Skriftlig invitation og dagsorden Telefonsamtale med deltagere inden Rammer for mødet UNDER – mødeledelse Børnevenligt forum Hold dagsorden, God tone, Hvem taler først? Aftaler EFTER - evaluering Evaluere med forældre, barn, deltagere Referat, nyt møde? Relationel koordinering sløje (evt. overgang til 60% 20% 20% Mikroprocesser  Reel indflydelse

9 Forberedelse med barnet / den unge og forældrene
Hvad er formålet med mødet? Hvordan ved vi det har været et godt møde? Hvem er det vigtigt for barnet / den unge og for familien er med til mødet? Er der andre der skal deltage? Hvem er en del af løsningen? Et godt netværksmøde er ikke et stort møde. Det er et møde hvor de rette deltager Hvilke emner skal vi tale om? Hvor skal mødet holdes henne? Hvor længe skal det vare? Skal der være pauser? Evt. opgave til barnet / den unge: ’Læg mærke til hvad andre gør der er til hjælp for dig’

10 Forberedelse Hvad er formålet med netværksmødet?
Hvad håber vi på at mødet vil føre til? Ikke hvad vi vil have skal holde op Vigtigt og relevant for alle deltagere Pege hen imod noget – hvad skal alle gøre mere af? Formuleret i et sprog som alle forstår

11 Formål med mødet - eksempel
Der er brug for at vi får talt om, hvordan vi alle bedst hjælper og støtter Toke og Helle. Tokes trivsel og udvikling, svinger. I efteråret hvor vi mødtes til netværksmøde, havde Toke det godt både hjemme og i børnehaven. Efter jul har Toke været inde i en svær periode hvor han slår og har svært ved at være sammen med andre børn i børnehaven. Både Helle og BBU vil gerne se at Tokes trivsel og udvikling fremadrettet er mere stabil i mindst 6 måneder ad gangen.

12 Former for netværksstøtte
Former for netværksstøtte Behov for / hvad ville være hjælpsomt Hvem Hvad kan jeg byde ind med og hvor ofte? Følelsesmæssig støtte Fx at lytte, at lægge en skulder til, at blive set og anerkendt, at være i nærheden, at gå en tur og sludre, at give et knus, at følge til møder m.v. Små tjenester Fx tømme postkasse og vande blomster, hjælpe med rengøring mv. Store tjenester Fx at passe børn, at hente børn, at støtte til fastholdelse af regler for børnene, at være bisidder til møder m.v. Råd og vejledning Fx at kunne spørge om et råd i forhold til børneopdragelse Fx at kunne ringe til nogen, når man bliver i tvivl om en situation med sit barn. Fællesskabsfølelse Fx at være sammen med andre om noget. Ikke at være ensom. Fx gennem foreningsliv, idrætsklubber, på arbejdspladsen, ved familiearrangementer m.v.

13 Forberedelse af de øvrige deltagere
Telefonsamtaler med deltagerne inden mødet Om formål og dagsorden Evt. opgave til deltageren inden mødet Inden mødet vil jeg gerne have at du lægger mærke til det du og andre gør som er til hjælp for barnet / den unge. Hvad er barnet / den unge god til? Hvad barnet / den unge skal gøre mere af? Husk at fortælle hvis barnet / den unge har fået samme opgave Obs forberedelse med forældrene og barnet/den unge og samtykke til at gå videre med de øvrige deltagere 13

14 Indkaldelse til netværksmøde d. 21. 2. 2017 kl. 10. 30 -12
Indkaldelse til netværksmøde d kl i Familiehuset Følgende personer deltager: Helle Henrik (storebror til Toke) Ole og Tove, (Morfar, mormor) Rikke (Søster til Helle) Kristina (sagsbehandler fra BBU) Lene (leder i børnehaven) Trine (støtte pædagog), Julie og Jane (familiebehandlere). Formålet med mødet: Der er brug for at vi får talt om, hvordan vi alle bedst hjælper og støtter Toke og Helle. Tokes trivsel og udvikling, svinger. I efteråret hvor vi mødtes til netværksmøde, havde Toke det godt både hjemme og i børnehaven. Efter jul har Toke været inde i en svær periode hvor han slår og har svært ved at være sammen med andre børn i børnehaven. Både Helle og BBU vil gerne se at Tokes trivsel og udvikling fremadrettet er mere stabil i mindst 6 måneder ad gangen. Dagsorden: Præsentation Information fra Helle og Kristina samt Jane og Julie. Helle vil fortælle lidt om, hvordan hun oplever det går for hende og Toke. Hvorfor er de professionelle bekymret for Toke? Hvad har Helle talt med Jane og Julie og Kristina om i forhold til Tokes trivsel og udvikling? Hvilke tiltag er BBU Kristina i gang med? Derefter status rundt om bordet: Hvad går godt og hvad er stadig svært for Toke? Hvad kan du gøre mere end du allerede gør for Toke og Helle? Andre informationer som har betydning for Toke og Helle? Forslag og aftaler for fremtidigt arbejde – herunder hvem gør hvad og aftale om dato for nyt netværksmøde

15 0 ___________________________________________ 10
Bekymring Ressourcer / Sikkerhed / Undtagelser Mål / hvad vi vil se ske Hvad er der sket, der gør at der er en sag? Hvor kommer informationen fra? Hvad skete der? Hvornår/dato? Hvor slemt? Hvor ofte er det sket? Betydning for barnet/den unge? Bekymringsgrundlag Hvad er vi bekymret for at der kan ske, i fremtiden, med børnene i forældrenes varetægt? Komplicerende faktorer: Hvad gør det mere kompliceret, at skabe sikkerhed for børnene og samarbejde med familien? Sikkerhed/undtagelser: Hvad har forældrene eller andre gjort, som har skabt sikkerhed for barnet? Ressourcer: Hvad gør det nemmere at skabe sikkerhed for børnene? Forvaltningens mål: Hvad har forvaltningen brug for at se, forældrene gøre, i varetagelsen af deres børn og i en hvor lang periode, for at være sikre på at der er tilstrækkelig sikkerhed, til at kunne afslutte sagen? Familiens mål: Hvad tror forældrene, at de skal gøre i deres varetagelse af børnene, så børnene er sikre eller forvaltningen er villige til at lukke sagen? Næste skridt: Hvad er forvaltningens og familiens ideer om hvad der først skal ske for at arbejde hen imod disse mål? Løsningsfokuseret Balanceret risikovurdering 0 ___________________________________________ 10 Skala i forhold til barnets sikkerhed

16 Løsningsfokuseret mødeledelse
Mødeleder: ansvarlig for processen og for at rammerne for mødet er i orden Bevarer fokus på formålet med mødet - på barnet /den unge Barn og forældre er hovedpersoner Lytter efter det der fungerer allerede og efter undtagelser – får eksempler Anerkender alle deltageres input som vigtige og betydningsfulde Opsummerer og samler op på hvem der gør hvad 16

17 Når du deltager på andres netværksmøder
Spørg til kontekst, hvis denne er uklar Hvorfor er vi samlet her? Hvad er formålet med mødet? Hvad skal mødet munde ud i? Hvad vil i gerne have at jeg bidrager med? Stil evt. spørgsmål til det du oplever ikke bliver belyst – fx ressourcer, færdigheder – og det, der går godt?

18 Tak


Download ppt "Inddragende netværksmøder"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google