”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen www.resonanz.dk Tendenser indenfor organisationer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Ivar Ravn, Direktør Planteproduktion Hvorfor spille med, når vi nu er så sure?
Prioritering.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Lolland Kommune Team Skovcentret Birgitte, Liza, Surekha og Henriette
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
”At finde og dyrke talenter - et opgør med Tordenskjolds soldater og opfattelsen af den erfarne, som den mest kompetente”. Talentudvikling 8.oktober 2013.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Udviklingsplaner Sønderborg
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Talentinternat modul 3..
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Procesværktøjer.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kodeks for offentlig topledelse
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Betyder fremtiden noget for planlægning og strategi?
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Den regionale Lean enhed
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Ledelse i forskellige retninger
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
RY BADMINTON KLUB 10 års plan – at arbejde med målsætninger
De pårørende i beslutningsrummet
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Meningsskabelse som relationskompetence
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Nye muligheder og potentialer
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer i dag: fra hierarki til matrix fra få beslutningstagere til mange beslutningstagere fra faglighed til tværfaglighed fra vidensopsamling til reducering af kompleksitet

”Planer er ingenting, planlægning er al ting” Eisenhower Til trods for denne bevægelse tilrettelægges organisatorisk udvikling ofte efter en meget traditionel top-down skabelon: Før- forandrings- proces Beslutnings- proces Tilblivelses- proces Implemen- tering

”At skabe er at leve to gange” – Albert Camus Til trods for denne bevægelse tilrettelægges organisatorisk udvikling ofte efter en meget traditionel skabelon, hvor involveringen er begrænset til tilblivelsesprocessen Før- forandrings- proces Beslutnings- proces Tilblivelses- proces Implemen- tering Videnteam Projektgr.Referecegr

”Fordi det at fortælle sin historie, er det vigtigste et menneske kan gøre” – Salman Rushdie Problemet med den traditionelle tilgang er: at medarbejdernes gode ideer ikke fanges i tilstrækkelig grad at medarbejderne ikke føler ejerskab i tilstrækkelig grad at de bliver meningsdannere frem for meningsskabere at forandringen har mistet sin relevans inden den er implementeret at forandringen ofte ikke bliver den forskel der gør en forskel

Spillet skaber en klar og en accepteret ramme Spillet er ideelt til at skabe positionsskift Spillet gør medarbejdere til skabere af processen Spillet skaber rum for medarbejdernes mange fortællinger Spillet kan danne platform til at tænke ”ud af boksen” Spillet kan reducere kompleksitet på en meningsfyldt måde Spillet skaber gode fælles oplevelser Vores påstand er at spillet som ramme er den nye dimension, der kan udvikle måden at tænke organisatorisk udvikling på ”Alt hvad du kan forestille dig er virkeligt” - Piccasso

- Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet

Udvikling af spillet 2008

Mål:  At gøre Personalepolitiken:  kendt  vedkommende og relevant  levende og dynamisk

- Udvikling af spillet Gribskov Borgerservice foråret Erfaringer med spillet

Spil Forspil Efterspil

Borgerservice D. 12. marts kl. 8-10

- Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet

Her skal I sikre:  at alle ideer, drømme og for- håbninger kommer på bordet  at I ikke lader jer begrænse af virkeligheden Derfor skal I i denne fase være visionære og kreative

- Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet

- Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet Her skal I sikre:  at ideerne omsættes til konkrete handlingsforslag  at ideerne bliver opdelt i, dem derkan implementeres umiddelbart, og dem der kræver ændringer i jeres enhed Derfor skal I i denne fase være handlekraftige og konkret tænkende

- Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet

- Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet Her skal I sikre:  at jeres konkrete forslag afstemmes med værdierne i Personalepolitiken  at der er en fælles forståelse af jeres forskellige ideer Derfor skal I i denne fase være åbne overfor input fra Personale- politiken, og præcise når I rede- gører for jeres forslag

- Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet

Efterspillet:  Valget  Handlingsplan  Personalehjul

- Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet

Erfaringer med spillet 2009

Resultater:  1000 medarbejdere har spillet Personalet på Spil  Spillet har været spillet i 23 vidt forskellige enheder  Hver enhed har produceret mellem 20 og 200 kreative forslag til konkrete forbedringer

” Ideer skal have vinger, men de skal også have fødder til at gå på jorden” – Knud W Jensen Andre spilkoncepter  Det store musekup  APV’en  En helt ny dag  Ud i det blå  ”Så vender vi kajakken”  Skræddersyede spilkoncepter til den enkelte virksomhed og organisation