Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Psykisk arbejdsmiljø.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Kompetenceafklaring af børnene
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
17½ års samarbejde i Aarhus
Konklusion på Workshop om sindslidende
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
DEL Odense Lone Leth-Nissen
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Psykoedukation til unge i OPUS
Arbejdspladsudvikling
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kommunikation i projekter
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Fastholdelsesstrategi: En strategi der styrkes gennem samarbejde.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
- Hvad kan I forvente som forældre?
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Udgangspunktet for pilotprojektet Færre gennemfører en ungdomsuddannelse Barriererne i uddannelsessystemet.
Kodeks for offentlig topledelse
Søren har gået på specialskole hele sin skoletid og blev derefter indskrevet på et beskyttet værksted Han har nu været beskæftiget på værkstedet i en årrække.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Fremme af unges mentale sundhed
Ungebasen.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Unge, alkohol og stoffer. Organisering – samspil på tværs Det Frie Gymnasium Niels Brock, EUD Hotel- og restaurantskolen Københavns Kommunes Ungdomsskole.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
UP 2U UP2U-forløb for frafaldstruede unge
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Erhvervspsykiatrisk Center1 Konference: Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet ”Projekt fra Behandling til Beskæftigelse” -En parallel indsats for psykisk.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Forandringsteori i praksis Udviklingsprojekt omkring den nye ungeenhed i Jobcenter Horsens.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Læring gennem registrering og indberetning

Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Flere gode år på arbejdsmarkedet
BADMINTON Netværksmøde foråret
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer godt i vej i uddannelse af de unge, der har særligt svært ved at gennemføre uddannelse grundet sociale, kulturelle og psykiske omstændigheder. Afklare hvad der virker og ikke virker.

Antagelser: Grundantagelsen er, at arbejde eller uddannelse er vejen til det gode ungdomsliv. Desuden er uddannelse en samfundsøkonomisk og demokratisk nødvendighed.

Kan være mødestabil Kan udvise ansvar for sig selv og andre Kan lytte og forstå Kan overveje valg og kende forskel på gode og dårlige og handle efter det. Kan finde mening og positive identifikationspersoner Kan udholde det meningsløse, kedelige eller fysisk krævende Kan kommunikere uden at optrappe konflikter Kan styre og udsætte sine behov Kan koncentrere sig op til ½ time af gangen. Kan indordne sig fællesskabet og tåle irettesættelser. Kan udvise selvdisciplin i arbejdet. Kan tage et initiativ. Kan læse og skrive. Kan udholde stress og det utrygge. Kan tåle at blive afvist. Kan styre sin økonomi og prioritere Kan gøre en indsats for at øge sit positive netværk Kan komme ud af boxen og LUP`pe det bedste ved sig selv Hvornår er man uddannelses parat eller på vej (indicier og indsats-områder)?

Et basisforløb, der indeholder praktisk arbejde, undervisning i basale discipliner, hands- on vejledning, samtaler og gruppeterapilignende aktiviteter. En form for garantiskole med LUP som omdrejningspunkt og involvering af diverse aktører. Der er arbejdet mere intensivt med 45 unge hvor 24 nu er i uddannelse/arbejde (60%). Vi har pt en berøringsflade med omkring 70 unge. Der arbejdes med kontrakter op opsætning af delmål udover at inddrage netværket omkring den unge. EGU bruges som væsentlig (CABI)redskab som led i processen – frem mod uddannelse/arbejde. Dannelse af et udviklingsforum på tværs med inspiration og netværkdannelse. Indsatsmetoder:

Det er vigtigt at der er ledelsesmæssig opbakning og her vilje til samarbejde. Uhensigtsmæssig opdeling mellem rent beskæftigelses- eller uddannelsessigte, behandling og social trivsel. Mangler gennemgående tråde og koordination. Mange aktører med forskellige dagsordner og metoder. Dannelse af ungecentre med fælles fokus på det der virker og udlugning af det der ikke virker overfor specifikke målgrupper. At være vejleder er ikke et job men et kald og privilegium! Men supervision/selvkritik er nødvendig. Kun som kollektiv kan vi løse opgaven. Kultur og samarbejde (og udfordringer):

Se de unge inddelt i målgrupper og effekten af det vejlednings og opfølgningsarbejde der er foregået…..

Hvad virker : Det lange seje træk (utrættelig opfølgning og indgivelse af mod) Systemkompetence og mandat (f.eks til EGU). Konkret samarbejde om den enkelte unge uden snæver silotænkning Koncentrere sig om den målgruppe man er god til og hvor chancen for positiv forskel er størst (med de redskaber vi har)..

Hvad og for hvem virker det ikke (på LUP) på trods af gode intentioner: Piger med borderliner symptomer. Vrede unge mænd med stort misbrug eller hård kriminel baggrund. Anbragte unge – er i hvert fald en stor udfordring

Hvordan får vi alle med? ( et nyt lokalt regeringsgrundlag?): Saml relevante ungdomsaktører på tværs samt repræsentanter for beslutningslaget. Luk jer inde på øverste etage på et højt hotel og kom først ud når grundlaget for en lokal ungepolitik er skabt og kan føres ud i livet!