Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

 indbyggere  elever  750 lærere og børnehaveklasseledere (-70)  Selvforvaltning  Center for uddannelse  Børneudvalg Næstved Kommune.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
8. december 2010 på Egegård Skole
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
mellem Miljøministeriet og KL
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Specialpædagogikkens udfordringer i praksisfeltet Hvordan skaber vi rum for en bæredygtig fremtid? Vingsted 4/ Brian Degn Mårtensson.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Årsberetning fra Skolebestyrelsen 2010 / 11
En god skole er en inkluderende skole.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
E-læring i FRT Erik Hellbrandt Forsvarets Regnskabstjeneste 1 AFD og Dato.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
”Vi når målet – men hvordan?”
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Målepunkter for den inkluderende skole?
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Ny rådgivningsstrategi Fra AGRINORD´s Svinerådgivning.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Michael Hald Konsulent, KL
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Skolestruktur på dagsordenen
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Stedet som indgang til digital forvaltning
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Fagsekretariat for Undervisning - Specialundervisningskonference – Brug paletten 8. december 2009 ”Vi går i gang”
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Hermann Christmann 29. oktober 2011 Stammeforeningen i Danmarks 40-års jubilæumskonference 1 Stammebehandling Fra et brugersynspunkt.
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Er det økologisk madordninger ofte sundere? Presenter: Sofie Husby Ph.D student: Chen He Skolemadskonference – fra holdning til handling Strandgårdsskolen,
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Dialogmøde 17. januar 2011.
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Bestyrelsesmøde Onsdag den 18. april Budget for skoleåret Usikkerhedsfaktor: * Elevnedgang – kategori 1. elev = * Halvårlig budget.
H:\EJO\Præsentationer\Vandramm.ppt Vandrammedirektivet – set fra tegnebogen Niels Peter Nørring Vicedirektør i Dansk Landbrug Plantekongressen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Principper for ressourcefordeling for folkeskoleområdet
Lyt, Leg og Lær Vær den du er Ordrup Skole Årsberetning
Budgetmodel - grundlaget
Præsentationens transcript:

Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune

Krisen og den kommunale økonomi Mia kr. R07R08R09R10B ? 4-5 mia. kr.

De kommende års rammer Vilkår: Færre penge til folkeskolen Målsætning: En bedre folkeskole Redskab: Uddannelsesøkonomi  Hvad får din kommune for pengene, og hvordan kan I få mere for dem?

Temaer Områder med stor økonomisk betydning Områder med stor kommunal forskellighed Special- under- visning Skole- struktur Digitali- sering Lærernes arbejdstid Hvad får din kommune for pengene?

Specialundervisning Fra eksklusion til inklusion

Hvorfor øget inklusion? Udgifter til specialunder- visning stiger stærkt Specialundervisningen udhuler almenunder- visningen Det skaber bedre faglige og sociale resultater  De faglige og økonomiske anbefalinger peger altså i samme retning!

Hvad er udfordringen? Elever der modtog specialundervisning i skoleåret 2008/2009

Hvad gør forskellen?

Styringsmodellen gør en forskel I NKLUSIONS - MODELLEN : 1.K LARE POLITISKE MÅLSÆTNINGER 2.O PGAVER OG ØKONOMI FØLGES AD 3.D ET KAN BETALE SIG AT INKLUDERE 4.B ÆREDYGTIG SKOLESTRUKTUR E KSKLUSIONS - MODELLEN : 1.L ØSE POLITISKE MÅLSÆTNINGER 2.C ENTRALE PULJER TIL SPECIALUNDERVISNING 3.D ET KAN BETALE SIG AT EKSKLUDERE 4.S MÅ SKOLER UDEN SPECIALFAGLIGHED

Skolestruktur

Mange justerer i skolestruktur - Hvorfor egentlig? Flere undervisningstimer til børnene Større fleksibilitet i timeplanlægning Bedre faglige miljøer på skolerne Forskningen: Store skoler skaber bedre resultater Større skoler er bedre til at inkludere elever med særlige behov Det giver en bedre uddannelsesøkonomi!

Skolestruktur – hvordan ser det ud? 80 folkeskoler lukker i 2011 Flere planlægges lukket i 2012 Hvor mange skoler bør nedlægges inden 2015?

Store forskelle i klassekvotienten

…Et lille tankeeksperiment Gns. klassekvotient i en kommune med ca elever øges fra 20,4-22,4  Mulighed for 25 færre klasser  ….eller ca flere undervisningstimer  Svarer til 2,5 ekstra ugentlig lektion pr. klasse

Bedre udnyttelse af lærernes arbejdstid

Store forskelle mellem kommuner 668 timer i gennemsnit i kommune A 615 timer i gennemsnit i kommune B Forskel: 53 timer pr. lærer Kommune B har 600 lærere: Ca. 20 mio. kr. Eller ca flere undervisningstimer

Store forskelle mellem skoler i samme kommune 680 timer i gennemsnit på skole A 606 timer i gennemsnit på skole B Forskel: 74 timer pr. lærer Hvis alle skoler effektiviserer op til 656 timer (realistisk niveau): Ca. 7 mio. kr. Eller flere undervisningstimer

Hvordan prioriterer man lærernes arbejdstid i din kommune? Direkte undervisningstid Opgaver tilknyttet undervisningen Opgaver der ikke er tilknyttet undervisningen Lav MiddelHøj

Den digitale folkeskole

Investér i den digitale folkeskole Klar investerings- og udviklingsstrategi Den digitale infrastruktur De digitale læremidler De kvalifikationsmæssige forudsætninger

Digital status i din kommune Fuld netadgang på alle skoler Digital forældrekommunikation Digital undervisning og læring Lærerkorpsets kvalifikationer I top Medium svag Top MediumBund

Konklusion Kend din uddannelsesøkonomi Der er mange penge at hente Omprioritér til fordel for elevernes læring Investér i fremtidens skole