Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Refleksion i kommunikationen
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation og vejledning
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Klasseledelse Lene Heckmann.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Myten om de lugtende sko
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
At udforske sin egen praksis
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
Den anerkendende interviewform
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Dannelse og kompetencer
Vejlederrollen Annette Kjærgaard
Generel introduktion til EC
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Netværkskoordinatormøde MDI d. 9. april Program Opfølgning på drøftelser omkring netværkskoordinatorrollen fra mødet d. 5. februar – har det givet.
Sprogpakken Vejledningsforløb og læreprocesser. KilderAndersen 1995 Bang og Heap 1999 Humle 1995 Løw 1998Schwartz 1998 Aftale Etablere aftaleEtablering.
Årsplan – en kort en lang
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Afsætning A -et undervisningsforløb. HB - Skive Handelsskole Afsætning A -et undervisningsforløb Hvorfor et undervisningsforløb i et konferencesystem?
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Bachelorprojektvejledning?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
77. At tale uden at råbe Indhold: ”At tale uden at råbe” vil give dig redskaber til at definerer hvilken type underviser du er, og hvordan du skal placere.
DEN GODE STIL.
Hvorfor dansk på GF1?.
DEN GODE STIL.
Hvad er en Feltrapportage?
Præsentationens transcript:

Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1

Læreres forventninger til it-vejledning Udsagn fra undervisere Diskussion i grupper af 4-5 personer – 30 min Hvad hører I lærerne sige om it-vejlederens rolle og opgaver? (også gerne erfaringer fra egen skole). Hvilke opgaver mener I selv, I har og bør have? I hvilken grad er overensstemmelse mellem lærernes forventninger/behov og jeres egne ønsker om rollen som it-vejleder? Opsamling Hvilke opgaver stilles it-vejlederen for ? 2

Behov & forventninger Gå til videoer på hjemmesiden Vejledning Klik på menuen Spørgsmål og forventningerne 3

Lærerne mener vejlederens opgaver er : Jeg mener at vejlederen s opgaver er: 4

Rollen som vejleder Opgave   Interview i grupper á 3 personer( nye grupper): Der interviewes i grupper 2. Den 3. person fungerer som observatør, der efter interviewet fortæller, hvad der i særlig grad gav anledning til refleksion. 10 min. pr. interview hvordan er jeg som vejleder hvilken type vejleder vil jeg gerne være Hvor ligger barriererne i mit arbejde 5

Samskabelsesproces Sam-tale Fokusperson: Interviewer: Reflekterer sin vejlederrolle nu og fremadrettet Interviewer: Spørger og lytter Samskabelse! Observatør: Lytter, registrerer og noterer kilde: Inglar, Tron (1999): ”Lærer og vejleder - om pædagogiske retnigner, vejledningsstrategier og vejledningsteknikker”, Forlaget KLIM 6

Hvilken slags vejleder er du primært og hvorfor? Formidleren Konsulenten Terapeuten Coachen 7

Rollen som vejleder Udvikling & afstemning af egen vejlederrolle Her og nu situation Hvad ønsker du at ændre Service-typen: Igangsætter-typen: Lav et personligt Goal Grid –(”personlig SWOT”) Hvad ønsker du Hvad ønsker du ikke Hvad har du ? Beholde/bevare Af med / fjerne Hvad har du ikke ? Opnå Undgå 8

Goal Grid Hvad ønsker du Hvad ønsker du ikke Hvad har du ? Beholde/bevare Af med / fjerne Hvad har du ikke ? Opnå Undgå Goal Grid 9

Typer af vejledning & spørgsmål Udsagn fra Undervisere Hent hjemmesiden Vejledning Klik på menuen undervisningsforløb Hør lærernes erfaringer Diskussion i Grupper af 4-5 personer – 40 min Udvælg og diskuter 3 af de skitserede undervisningsforløb. Hvilke slags vejlednings strategi ville i anvende. Hvilke vejleder roller passer bedst til problemstillingen. Opsamling Hvilke opgaver stilles it-vejlederen overfor ? 10

Undervisnings-forløb (navn) Vejledningsstrategi 11

Case Tid til øvelser Udvælg 1 situation/lærer fra tidligere øvelse eller opfind selv en karakter. Forbered et lille CASE over mødet mellem it-vejleder og underviser, hvor karakteren udfoldes. Minimum skal casen bestå af 2 personer, men kan I flette flere karakterer ind i spillet, er det OK. Evt. kan spillere udskiftes undervejs.    Der må gerne karikeres båd på underviser og vejleders rolle. 12