Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1
Læreres forventninger til it-vejledning Udsagn fra undervisere Diskussion i grupper af 4-5 personer – 30 min Hvad hører I lærerne sige om it-vejlederens rolle og opgaver? (også gerne erfaringer fra egen skole). Hvilke opgaver mener I selv, I har og bør have? I hvilken grad er overensstemmelse mellem lærernes forventninger/behov og jeres egne ønsker om rollen som it-vejleder? Opsamling Hvilke opgaver stilles it-vejlederen for ? 2
Behov & forventninger Gå til videoer på hjemmesiden Vejledning Klik på menuen Spørgsmål og forventningerne 3
Lærerne mener vejlederens opgaver er : Jeg mener at vejlederen s opgaver er: 4
Rollen som vejleder Opgave Interview i grupper á 3 personer( nye grupper): Der interviewes i grupper 2. Den 3. person fungerer som observatør, der efter interviewet fortæller, hvad der i særlig grad gav anledning til refleksion. 10 min. pr. interview hvordan er jeg som vejleder hvilken type vejleder vil jeg gerne være Hvor ligger barriererne i mit arbejde 5
Samskabelsesproces Sam-tale Fokusperson: Interviewer: Reflekterer sin vejlederrolle nu og fremadrettet Interviewer: Spørger og lytter Samskabelse! Observatør: Lytter, registrerer og noterer kilde: Inglar, Tron (1999): ”Lærer og vejleder - om pædagogiske retnigner, vejledningsstrategier og vejledningsteknikker”, Forlaget KLIM 6
Hvilken slags vejleder er du primært og hvorfor? Formidleren Konsulenten Terapeuten Coachen 7
Rollen som vejleder Udvikling & afstemning af egen vejlederrolle Her og nu situation Hvad ønsker du at ændre Service-typen: Igangsætter-typen: Lav et personligt Goal Grid –(”personlig SWOT”) Hvad ønsker du Hvad ønsker du ikke Hvad har du ? Beholde/bevare Af med / fjerne Hvad har du ikke ? Opnå Undgå 8
Goal Grid Hvad ønsker du Hvad ønsker du ikke Hvad har du ? Beholde/bevare Af med / fjerne Hvad har du ikke ? Opnå Undgå Goal Grid 9
Typer af vejledning & spørgsmål Udsagn fra Undervisere Hent hjemmesiden Vejledning Klik på menuen undervisningsforløb Hør lærernes erfaringer Diskussion i Grupper af 4-5 personer – 40 min Udvælg og diskuter 3 af de skitserede undervisningsforløb. Hvilke slags vejlednings strategi ville i anvende. Hvilke vejleder roller passer bedst til problemstillingen. Opsamling Hvilke opgaver stilles it-vejlederen overfor ? 10
Undervisnings-forløb (navn) Vejledningsstrategi 11
Case Tid til øvelser Udvælg 1 situation/lærer fra tidligere øvelse eller opfind selv en karakter. Forbered et lille CASE over mødet mellem it-vejleder og underviser, hvor karakteren udfoldes. Minimum skal casen bestå af 2 personer, men kan I flette flere karakterer ind i spillet, er det OK. Evt. kan spillere udskiftes undervejs. Der må gerne karikeres båd på underviser og vejleders rolle. 12