Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Måske er I gode venner i et år,
Portfolioeksamen Studieområde 2
At forholde sig professionelt Anne Skov
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
Hvad gør livet så værdifuldt?
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed HTH
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
E-case eksamen En unik eksamensform Du laver et PowerPointshow
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Større Skriftlig opgave
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Skriftlighed i biologi
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Hvordan spørger man anerkendende?
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Mundtlig matematik eksamen
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Aristoteles’ fem faser
Kommunikation Modul A.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation

Introduktion – mundtlig kommunikation Flere mennesker er bange for at stå foran en forsamling end for slanger!

Introduktion – mundtlig kommunikation Etabler et forhold til publikum Emne Få kontakt – også nonverbal Du er ”på” – også før, du taler

Introduktion – mundtlig kommunikation Hav et godt materiale Vær dig selv Start alternativt (humor, historie, gårsdagens nyhed etc.) Etabler et forhold til publikum - ”vi er de samme slags mennesker” – ”jeg går også til tandlæge” etc. Lægge op til dialog: ”Jeg er her for at lære af jer, lige såvel som I er her for at lære af mig”

Introduktion – mundtlig kommunikation Vær ikke for ydmyg (”jeg er lidt nervøs”, ”hvor er mine noter”) – kan dog overlappe med ”jeg er også et menneske” Etabler kredibilitet Etabler fællesskab Referer til stedet – måske genkendelse/nostalgi (eks. Bertil Haarder – RUC) Ros dit publikum (flot at I kom en lørdag morgen – sig det dog ikke til censor!!) Referer evt. til ham/hende, der introducerede dig – virker familie- hyggeagtigt – ikke for kammeratligt: bliver useriøst

Introduktion – mundtlig kommunikation Brug humor What’s in it for me Identifikation og relevans for publikum Afstem forventninger – præsenter kort, hvad det er, publikum bruger måske to timer af deres dyrebare tid på. Hvad siger du – og ikke mindst: Hvad siger du ikke! Det er også med til at give dem overblik over din tale, især hvis de har spørgsmål

De andre faktorer Kropssprog Stemmeleje Accent Tempo Actio – i retorikkens fem faser

Hjælpemidler Brug hjælpemidler Stikord Gå eller stå om nødvendigt Husk at tale ud til folk ikke ind i tavlen Husk at dine pauser virker for dig meget, meget længere end hos publikum

Konklusion – mundtlig kommunikation Tænk også på konklusionen – ligeså vigtig som indledningen Det er det, folk husker Opsummer Før emnet ud i en større kontekst (se evt. model side 388 i kompendium) Gør emnet relevant for publikum Appeller til handling/holdning ( Kilde: Sprague, Jo & Stuart, Douglas (1996): The Speaker’s Handbook, Harcourt Brace College side i kompendium)

Eksamen – de to roller Konsulent – Ledelse, ca. 5 min. Formidling af kommunikationsstrategi/kom-plan Underviser/censor – studerende, ca. 10 min. Formidling af akademisk viden og forklaring på, hvorfor kom-planen blev, som den blev

Eksamen, fortsat Spørgsmål og samtale Votering (fifty-fifty mellem skriftlig og mundtlig). Lige vægtning af formidling og metode. I får karakter en ad gangen, grupper op lige efter hinanden IT – eget ansvar – lav pp, men ikke nødvendigvis projektor, evt. handout Lav en disposition for forløbet og giv til os, når du starter