UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Psykoedukation til unge i OPUS
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Et væksthus for børn og voksne
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Arbejdspladsudvikling
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
Opgaven jeg fik stillet
Skabelon til EGU-præsentation målrettet unge i målgruppen
Kriminalitet og analyse
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Verden venter - fokus på 7 job Friskolen i Skive klasse Projektuge 2006 Grete Bundgaard og Allan Mikkelsen.
UEA & UU-Vejledning Info til forældre fra 6.klasse.
Fakta om unge Alle skal have en uddannelse 96% starter
- Hvad kan I forvente som forældre?
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Forældremøde 7. klasse.
Vejlederens kommunikation
Generel introduktion til EC
Ved Jannie Asklund Mobil:
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Refleksioner og opsamling ift. i går
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Velkommen til forældremøde
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Årsplan – en kort en lang
Uddannelse for udviklingshæmmede
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Mød Aalborg Universitet
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Fredes 60 års fødselsdag En hyldest fra dine børn.
Velkommen til forældremøde
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Obligatorisk selvvalgt opgave
Af Hani Al-Kerdi Klasse 1.3t RTG.  Hvad i skal høre om i min fremlæggelse  Isolering af huse  Forskellige slags materialer  Det bedste materiale til.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Stxstudentereksamen.
Skriveperiode (synopsis)
At gøre karriere.
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
(og lidt om Arbejdskendskab)
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
MUNDTLIG FREMSTILLING
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem

Vores udfordring  At UEA-undervisningen føltes meningsfuld for eleverne  At UEA-undervisningen forberedte eleverne på uddannelsespraktikken  At skolevalget efter folkeskolen føltes mindre uoverskuelig  At UEA-undervisningen havde høj prioritet i skoleårets planlægning  At give eleverne en forsmag på projektopgaven i 9. klasse  At eleverne fik en bred viden om de mange muligheder

Hvordan skulle det serveres? Ikke alle elever ser frem til at forlade folkeskolen, så hvordan skulle vi lægge det frem for dem? Ikke alle elever ser frem til at forlade folkeskolen, så hvordan skulle vi lægge det frem for dem? Vi valgte at give projektet titlen: Vi valgte at give projektet titlen: Det gode liv – identitet, valg af uddannelse og job Det gode liv – identitet, valg af uddannelse og job Ved opstarten fik eleverne et materiale udleveret, indledningen lød: Ved opstarten fik eleverne et materiale udleveret, indledningen lød: Hvorfor vælge dette tema? I står inden så længe overfor at skulle træffe et valg om, hvad I vil efter 9. klasse, så…… Hvilke muligheder har I? Hvad ønsker I? Hvad drømmer I om? Så derfor går vi sammen på opdagelse i det danske uddannelsessystem. I har allerede fået nogle erfaringer, som I kan bruge i projektarbejdet.

Vi indledte UEA-arbejdet, og dermed også introduktionen til intro-kurserne, med besøg på forskellige virksomheder, hvor også UU deltog Eleverne skulle på forhånd forberede spørgsmål om: - uddannelse - beskæftigelsesmuligheder - arbejdets indhold - karrieremuligheder - lønforhold - hvad kræves der (god fysik, tålmodighed…) - hvem arbejder man sammen med (andre jobtyper) - jobbet i fremtiden - osv. Vi besøgte Skive Folkeblad, Gammelgård, Skive Kaserne og et bosted Ud i virkeligheden - Virksomhedsbesøg Det er dit liv Det er dine valg Opstarten

Præsentationen Vi samlede de to 8. klasser og gennemgik en power-point om projektet Samtlige dias havde ovenstående som sidehoved (vi ser diasshowet) (vi ser diasshowet) Fire 9. klasses elever kom og fortalte om deres introforløb, Fire 9. klasses elever kom og fortalte om deres introforløb, og eleverne havde mulighed for at stille spørgsmål til dem Eleverne havde på forhånd stiftet bekendtskab med og Jobkompasset

Eleverne havde på forhånd fået udleveret et skriftligt materiale på 14 sider (inkl. logbogssider) Dette materiale indeholdt: - Mål med projektet - Projektarbejde som arbejdsform (hjælpeark) (eleverne var dog godt bekendt med projektarbejdsformen, da de fra (eleverne var dog godt bekendt med projektarbejdsformen, da de fra skoleårets start hver især kørte et personligt projekt) skoleårets start hver især kørte et personligt projekt) - Info om produkt og fremlæggelse - Praktiske forhold - Bedømmelseskriterier - Eksempler på projekter Forskellige steder på skolen var der ophængt en plakat med projektets titel som overskrift (bilag)

Mål: I loven står der, at I skal have en uddannelses- og erhvervsundervisning, hvor hovedområderne er:   Det personlige valg   Uddannelse og erhverv   Arbejdsmarkedet Målet med en undervisning, der er baseret på ovenstående er, at I kan:   udvikle faglige, sociale og personlige kompetencer   træffe et kvalificeret valg af uddannelse   indse betydning af livslang læring   forholde sig til forhold og vilkår, som er knyttet til uddannelse, beskæftigelse og arbejdsmarked.

Eksempel på projekt Eksempel 1 Kurt har en dr ø m om at blive elektriker, men har h ø rt at det er en sv æ r uddannelse. Man skal f.eks. v æ re ret god til engelsk og matematik, og det synes Kurt langt fra, han er. Det er derfor vigtigt for ham at finde ud af, om hans dr ø m er realistisk. Kurts problemformulering lyder: Er det muligt at min dr ø m om at blive elektriker kan g å i opfyldelse? Hvis jeg s æ tter alt ind p å det, hvilke fag skal jeg s å koncentrere mig s æ rligt om i folkeskolen? I projektugen tager Kurt ud p å Skive Tekniske Skole og taler med b å de l æ rere og elever p å elektrikeruddannelsen. Han taler med UU-vejlederen og han er p å for at s æ tte sig grundigt ind i uddannelsen. Han bes ø ger et elektrikerfirma, hvor han snakker med mester om, hvad arbejdet som elektriker g å r ud p å.

Hvordan gik det så? Det gik over al forventning - - eleverne var aktive, initiativrige og engagerede - - de tog ansvar - - de oplevede emnet som vedkommende og meningsfyldt - de mest skoletrætte elever blomstrede op - - de kom udenfor huset og besøgte bl.a. Ålborg Zoo, Skive Politi, dyrlæger, skoler, landmænd, frisører osv. - - de lavede fantasifulde fremlæggelser ( her havde vi inviteret forældrene til at være med – der kom desværre kun 1)

Konklusion Vi mener, at:   UEA-undervisningen med fordel kan have en høj prioritet i aktiviteterne i 8. klasse   Det gøres meningsfuldt ved at kombinere intro-kurser, virksomhedsbesøg, opfølgning på uddannelsesplaner og kendskab til UG.dk   Det er en selvfølgelighed at have UU med på sidelinien i hele forløbet – giver godt afsæt for det videre arbejde   Eleverne får en mulighed for at vise andre sider af sig selv   Klare krav og rammer kombineret med en stor grad af ansvar fremmer chancen for et succesfuldt forløb