Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv CFU-Herning/ VIA UC og Dansk Psykologisk Forlag 8.10.2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk 8-10-2012
Oplægget argumenterer for, at inddragelse af skriftsproget i børnehavens hverdag kan forstås som inklusionsfremmende, da samværet om skriftsproget kan øge børnenes deltagelses- muligheder i udviklende fællesskaber. 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Indhold Inkluderende praksis Inkluderende konsekvenser Sprogsyn sprogtilegnelse Emergent literacy – opdagende skriftsprog - sprogpædagogik Et antropologisk perspektiv: Om at udvikle en kultur, hvor sproget følger og følges Inklusionens nøglebegreber Fællesskab, kommunikation og deltagelse Skriftsprog og sprogtilegnelse Righoldige muligheder Deltagelsesmuligheder i arbejdet med skriftsprog Inkluderende praksis Inkluderende konsekvenser Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk 8-10-2012
Sprogsyn Et strukturelt orienteret sprogsyn, hvor sproget ses som et system, der konstitueres af bestemte delelementer, som udtale, ordforråd, morfologi og syntaks. Sprog er i mennesket Et interaktionelt orienteret sprogsyn, der retter sig mod barnets kommunikationskompetencer og sprogbrug i interaktion med andre. Sprog er mellem mennesker 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Sprogtilegnelse i et relationelt sprogsyn Børn lærer sprog, fordi de har brug for det Kommunikationsbehov Fællesskab Fokus på kommunikation Fokus på relationer 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Emergent literacy – opdagende skriftsprog emergent eller opdagende indeholder en lang og sammenhængende udvikling, som kommer indefra, men som samtidig er genstand for og afhængig af stimulation fra det omgivende miljø. indeholder dobbeltheden: det dukker op for barnet – kommer til barnet barnet opdager – barnet går på opdagelse 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Literacy Skrift Med en kommunikations-forståelse af sprogtilegnelse støtter talesprog og skriftsprog hinanden 2 kommunikationsmåder: De kan udvikles parallelt Barnet lærer det i meningsfulde sammenhænge Børn lærer det, fordi voksne bruger det 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Fra sprogstimulation til sprogpædagogik Skabe miljøer hvor sprog bruges meningsfuldt Meningsfulde handlinger – betydningsfulde aktiviteter Sproget vokser, når det giver mening Børn lærer sprog, fordi de har brug for det Børn lærer skriftsprog, fordi det er gavnligt 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Sprogsyn og læringskonsekvenser At lære i relationer Sproget bliver skabt mellem os Sprogmiljøet AFGØRENDE Sproget er en del af aktiviteten, og ikke kun et mål i sig selv 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Om at udvikle en kultur, hvor sproget følger og følges (Et antropologisk perspektiv) Meningsfulde aktiviteter Tale, læse og skrive i aktiviteterne De voksne og de ældre børn er rollemodeller 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
At skabe en skriftsprogskultur i børnehaven Gøre skriftsproget lige så selvfølgeligt og nyttigt som talesproget 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Inklusionens nøglebegreber Inkluderingsfordringen indeholder 4 faktorer, der skal være til stede: Fysisk tilstedeværelse i ’sin’ lokale institution Accept og anerkendelse fra institutionens medarbejdere og øvrige børn Aktiv deltagelse i fællesskabets aktiviteter Rum for positiv selvudvikling (fagligt, socialt og personlighedsmæssigt) 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Fællesskab, kommunikation og deltagelse Skriftsproget og talesproget binder relationerne sammen ved at gøre fælles Skriftsproget og tegning fastholder oplevelse og viden Synliggør en fælles oplevelse Det skrevne sprog kan man være fælles om Bøger, tekster Når man skriver får man mere at tale om 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Fællesskab, kommunikation og deltagelse Øger kommunikationen man taler om det man skriver og læser Øger ordforråd og dybden i det sproglige samvær Den skrivende aktivitet fastholder, så flere børn bliver deltagende 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Fællesskab, kommunikation og deltagelse Skriftsproget inviterer til deltagelse Alle kan være med uanset forudsætninger De kompetente udelukker ikke de mindre kompetente Alle kan give noget til et fællesskab om skriftsprog 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Inkluderende praksis Fra individperspektiv med barnets læring i centrum Til relationsperspektiv med læring og deltagelse i centrum 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Inkluderende praksis Individperspektivet opretholdes til at identificere det særlige, der gøres alment 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Inkluderende praksis Differentieret mediering Følge barnets spor Guidning Scaffolding Nærmeste udviklingszone Følge barnets spor - udvide kommunikationen 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Inkluderende konsekvenser Styrker i forhold til skolens undervisning Giver mere lige vilkår Mindsker konsekvenserne af et hjemmemiljø under skriftsprogserfaringer Øger ligeværdige deltagelsesmuligheder i en undervisning 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk
Inkluderende konsekvenser Øger deltagelsesmuligheden i et kultur, hvor det kompetencer i det skrevne sprog er afgørende Øger glæden og lysten til at erobre det skrevne sprog 8-10-2012 Ida Marie Holm, MaSNE, www.sprogtilegnelse.dk