Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Verden ind i undervisningen
Aldersintegration - et middel til at opnå målet
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Når lærere samarbejder med forældre
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Projekter under mobil e-læringspuljen.  Erhvervsskolerne i Aars  E-lokaler ApS  Statens Serum Institut  MOCH A/S, KnowledgeLab, Syddansk Uni.  Aalborg.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Folkeskole-reformen August 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Didaktisk design – digitale medier den
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
- Hvad kan I forvente som forældre?
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
”Giv læreren en stemme”
Undervisning i særklasse
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Planlægning, proces og evaluering
En dynamisk klub for børn og unge fra 5
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
De seks bedste billeder fra gruppen
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Forskningsprojekt om fysisk aktivitet og læring LCoMotion – Learning, Cognition and Motion - en del af projekt ”Læring i Bevægelse” Finansieret af Undervisningsministeriet.
Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
- Kom tættere på dit barns skolegang
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Det handler om eleverne
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Digital dannelse i gymnasiet
KLF - konference om chancelighed
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Præsentationens transcript:

Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,

Hvorfor forskning i iPads? Hvad sker der?.... Kommuner og skoler investerer i iPads Forældre og virksomheder investerer i iPads Der tales om iPad’ens muligheder, om en ‘revolution’ i mobil teknologi

Hvorfor forskning i iPads? Men: der er brug for viden om hvordan læring og undervisning kan organiseres og understøttes med iPads Hvordan forskellige elever lærer med iPads Hvordan iPads støtter skoleudvikling og faglig udvikling

Formål med forskningsprojektet (finansieret af Vejle Kommune) at kvalificere den investering det er at få iPads ud til skolerne med forskning i iPad’ens didaktiske muligheder At undersøge hvordan pædagogisk brug af iPads kan indgå i og støtte skoleudvikling (Skolen i Bevægelse)

Forskningsprojektet Fokus på f.eks.: Mobilitet og læring Organisering af læring Social læring Faglig læring Forskellige elevers læring

Forskningsprojektet Viden om: nationale og internationale projekter om iPads, undervisning og læring, forholdet mellem iPads og skoleudvikling Dataindsamling: Observationer af elever (og lærere) Uformelle interview med elever og lærere Elevernes egne fortællinger og produkter

Fakta om projektet Start august 2012 – slut forår klasser på Midtbyskolen i Vejle BM følger elever med iPads i 100 dage Løbende indlæg på blogs + formidling af resultater v. seminarer og lignende

Erfaringer fra Forskningens Døgn 19. april

Aktiviteter HTX elever underviser indskolings- og udskolingselever (og borgere) i brugen af iPads i Mary’s, Vejle Elev til elev læring Forbindelser mellem skole og samfund iPads, læring og undervisning

Store forventninger…

Hvilke interaktionsformer og bevægelsesmønstre fremmes og muliggøres ved brug af iPads?

Hvilke læringspotentialer ligger der i forskellige interaktionsformer og bevægelsesmønstre for forskellige elever?

Hvilke læringspotentialer ligger der i forskellige sociale dynamikker ift læring?

Hvilke rum bliver tilgængelige i og med teknologien og hvordan kan de inddrages i læringsprocesserne?

Bente Meyer Blog: