Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Advertisements

En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Bytte   PowerPoint  .
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Den Kommunale Kvalitetsmodel
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Mødeledelse og deltagelse
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Relationer – børn og voksne
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Inspiration til reformarbejdet
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Omgangstone og kollegialitet
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Vejlederens kommunikation
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Gruppeudviklingssamtaler
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
SKABELON.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SRO SKRIV!.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
John Hattie.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at finde mulige forklaringer 4.Strukturer forklaringerne i sandsynlige løsninger 5.Definer læringsmålene for denne case 6.Gruppens medlemmer studerer så hver især opfylder læringsmålene 7.Gruppens medlemmer fremlægger, diskuterer og forbedrer udbyttet af deres studier

1.Læs og forstå casen og afklar/tyde- liggør ukendte begreber/ord Alle gruppemedlemmer gøres ansvarlige I fokuserer på opgaven Læringsprocessen startes Befordrer præcisionen i sprogbrug Sikrer definition og forståelse af ukendte og uklare begreber/ord

2.Opstil problemer/begreber som skal studeres Opstilling af de opgaver der venter Stimulerer den enkeltes nysgerrighed og interesse Ansporer den enkelte til at tænke dybt Udvider diskussionsområdet Giver et struktureret udgangspunkt for den videre diskussion

3.Brainstorm for at finde mulige forklaringer Anvender gruppemedlemmernes (ofte skjulte) eksisterende viden Formulerer og tester sammenhæng mellem ”kendt” viden/facts Ansporer til dybere tænkning når den ”fremdragne” viden analyseres Samler al gruppens viden Organiserer problemer og forklaringer

4.Strukturer forklaringerne i sandsynlige løsninger Bearbejder og (re)strukturerer den eksisterende viden Definerer grænserne for gruppens viden Identificerer huller i gruppens viden og forståelse

5.Definer læringsmålene for denne case Definition af læringsmålene ifht. viden og færdigheder Opstilling af velegnede ressourcer til individuel selvstyret læring Motivation til at lære fra forskellige ressourcer (bøger, kurser, klinik, foredrag, tutorials etc.) Opstilling af en præcis liste af læringsmål og reflektere hvilke spørgsmål der skal besvares

6.Gruppens medlemmer studerer så hver især opfylder læringsmålene Udvikling af den studerendes evne til at undersøge og forfølge sine egne læringsbehov At finde stimulerende materiale/oplysninger som gruppen kan bruge, diskutere og vurdere under næste trin/session At erhverve og tilegne sig passende/nødvendig viden ved at bruge en vifte af ressourcer

7.Gruppens medlemmer fremlægger, diskuterer og forbedrer udbyttet af deres studier Fastholdelse af viden gennem diskussion Gruppens medlemmer hjælper hinanden med at forstå svære begreber Forøgelse og udbygning af den enkelte studerendes samlede viden At få rettet misforståelser Definition af nye spørgsmål og grænserne for den eksisterende viden

Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at finde mulige forklaringer 4.Strukturer forklaringerne i sandsynlige løsninger 5.Definer læringsmålene for denne case 6.Gruppens medlemmer studerer så hver især opfylder læringsmålene 7.Gruppens medlemmer fremlægger, diskuterer og forbedrer udbyttet af deres studier 1. Case gang 4. Case gang Case gang

Roller i casene Facilitator Mødeleder Skriver Øvrige gruppemedlemmer

Facilitatorens rolle Hjælper gruppens læreproces på vej ved at facilitere diskussionerne Hjælper gruppen med at finde en passende vægtning mellem dybde og bredde af deres læringsmål Observerer hvordan de enkelte gruppemedlemmer agerer og er opmærksom på gruppedynamikken Er rollemodel for god professionel opførsel Motiverer de studerendes læring

Facilitatorens rolle (2) Hjælper de studerende med at finde lærings- ressourcer og styre de individuelle studier Observerer deltagelse og fremskridt for den enkelte studerende Hjælper med at etablere kontakt til kolleger/læger som kan hjælpe med specifikke akademiske/personlige problemer Giver feedback så gruppen får defineret et sæt læringsmål, som indeholder kernen af det officielle curriculum

Hvad facilitatoren IKKE gør Giver direkte svar til gruppen Lader gruppen tage den letteste vej så de ikke lærer noget af processen Undgår at gøre noget ved svære emner i diskussionen Leder diskussionen konstant og underviser eller giver miniforelæsninger Forsøger at løse alle de personlige problemer en studerende måtte opleve

Mødelederens rolle Styrer processen for gruppen Introducerer casen Inviterer gruppemedlemmer til at deltage og sikrer at alle deltager lige Stimulerer diskussionerne og opsummerer Holder styr på tiden Holder øje med processen og kommenterer den

Mødelederens rolle (2) Sikrer at man holder sig til emnet og diskussionen hele tiden er relevant Deltager i diskussionen Kommenterer gruppens indsats i slutningen af sessionen med henblik på en diskussion af den (evaluering) Strukturerer og styrer processen gennem de første 5 trin til konklusionen (læringsmålene)

Skriverens rolle Lytter omhyggeligt til diskussionen Skriver alle ideer og begreber op på tavlen Organiserer noterne kreativt og klart Checker om det noterede er korrekt Deltager selv i diskussionerne Sørger for at de vedtagne læringsmål kommer på hjemmesiden efter sessionen

De øvrige gruppemedlemmer Deltager aktivt så meget som muligt Respekterer skriveren, mødelederen og facilitatoren’s roller og hjælper dem med at udføre dem Respekterer kommentarerne fra de øvrige gruppemedlemmer Reflekterer over deres egen opførsel og indsats i gruppen Hjælper med at gøre opmærksom på problemer i gruppen

Regler for god opførsel i gruppen - hvorfor For at kunne arbejde effektivt er det essentielt for en gruppe at have formuleret nogle basale regler for hvordan man opfører sig når man arbejder sammen Regler som alle i gruppen er blevet enige om at følge, giver gruppen mulighed for at arbejde effektivt

Øvelse 1 Brug 3 minutter på at diskutere følgende med din sidekvinde/mand: ”Hvordan kan vi ødelægge vores gruppearbejde, sikre at vi dumper og har det forfærdeligt med hinanden imens ?” Opsamling af gode ideer til gruppedestruktion

Gode ideer til gruppedestruktion Ikke at give plads til andre til at tale Ikke at respektere andres meninger Ikke være forberedt til en session (4 gang) Komme for sent Ikke at deltage i diskussionerne Dømme andre Ikke at lytte til andre

Øvelse 2 Diskuter i jeres grupper i 10 minutter følgende spørgsmål: ”Hvordan kan vi arbejde godt sammen i vores gruppe, have det godt og samtidig nå et godt resultat ?” Opsamling af gode ideer til god gruppeopførsel

Forslag til regler for god opførsel i gruppen Mød præcist Respekter hinandens synspunkter Sluk mobiltelefoner Tal kun én af gangen Aktiv lytning Gå efter bolden (emnet), ikke personen Giv alle lige chance for at udtrykke meninger og følelser Behold fortrolighed i gruppen Alle har personligt ansvar for egen læring

Husk omkring grupperegler ! Det er fælles besluttede regler, de er ikke trukket ned over hovedet på nogen, alle har ejerskab til dem og det er et fælles ansvar at holde dem De skal være skrevet i jeres eget sprog, så alle forstår det samme ved dem Der kan tilføjes, ændres og slettes regler undervejs De kan hjælpe jer med at klare store udfordringer i gruppen