Design og mobilisering af økonomistyring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gitte Rosholm Advice A/S
Advertisements

Præsentation på M3UG 2011.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
En grundlæggende introduktion
& Økonomistyring Organisationer
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Kapitel 2.
Kompetenceudvikling i ISS
På toppen af krisen og klar til fremtiden DI Hovedstaden Erhvervstræf 19. marts 2009.
Ledelse af innovative medarbejdere
Udvikling og styring af en virksomhed
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Økonomistyring og budgettering
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Ansvarscentre Kapitel 12 ss
Økonomistyring HA 4. semester forår 2008
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Sune Adam Schackenfeldt, PA Consulting Group
Grundlæggende regnskabsforståelse
13. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Kodeks for offentlig topledelse
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
Særligt fokus på interessentanalyse og performancemåling
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 11, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen B B udgettering.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Den lærende organisation
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Appendix A
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
BusinessMinds A/S © 2006 Sporbarhed i økonomirapportering 2006 Troels Brøcher BusinessMinds A/S.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Hvordan kommer jeg videre? Chefkonsulent Anders W. Madsen Microsoft Danmark.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Økonomistyring – The Balanced Scorecard HA 4. semester forår 2009
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Virksomhedens informationsbehandling
Regionsrådsmøde 2. Maj
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Activity Based Costing
Regnskab & økonomistyring - Lektion 12 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
KAN ØGET INDSIGT I ENHEDSPRISER KVALIFICICERE ØKONOMISTYRINGEN PÅ SYGEHUSNE ?
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Appendix B Nogle udbredte økonomistyringsværktøjer.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Strategisk investering og finansiering Målsætning for investeringer Kapitel 7.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
ERP og BPR.
ERP og BPR.
Business Model Generation
Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere
Hvordan skaber man værdi for en virksomhed?
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Præsentationens transcript:

Design og mobilisering af økonomistyring Jan Mouritsen Copenhagen Business School

‘The Metrics War’ Economic Value Added, Balanced Scorecard, Activity Based Costing, Intellectual Capital, Performance Pyramid, Business Excellence Model, Customer Profitability, Strategic Management Accounting, Strategic Cost Management, Supply Chain Costing, Cash Flow Return on Investment, Business Models, Target Costing, Kaizen Costing, Life Cycle Costing, Value Added Analysis, Process Costing, Value engineering, Stock Options, Micro Profit Centres, Quality Costing, Non-value Added Cost, Human capital, Structural Capital, Relationship Capital, Brand Value, Total Cost of Ownership, Throughput Accounting, Triple Bottom Line, Beyond Budgeting, Risk-adjusted Return on Capital at Risk ……

Når økonomistyring bliver strategisk Budgettet som broen mellem tanker og handlinger Kalkulation af strategiske emner Kunden, værdikæden, benchmarking Kalkulation af ’den langsigtede økonomistruktur’ Operationel ABC - effektivisering Strategisk ABC – ændring af relationer til kunder og leverandører Kalkulation af konkurrenters økonomistruktur Target costing, realoptioner

Dilbert om økonomistyring og strategi

Designe og mobilisere Design Principper for beslutningstagning Principper for koordinering og delegering Principper for evaluering og kompensation Mobilisering Indsigt i, hvordan designet vil fejle, hvis det fungerer Tilføjelse af aktiviteter, som udsætter designets spændinger

Design og dets dilemmaer Profit centre er gode for motivation – profit centre skaber lokal opmærksomhed og sub-optimering. Standardomkokstningscentre er effektive – std. omkostningscentre reducerer virksomhedens fleksibilitet. Afkastningsgrad er et generelt performancemål – den letteste måde at øge AG på er at reducere aktiviteter.

(Mulig) Mobilisering af designs Gør profit centre ‘optimale’ ved at tilføje processer, der gør interaktion mellem partnere hyppigere, så de kommer til at kende hinanden. Gør omkostningscentrene ‘fleksible’ ved at gøre omkostningsimplikationerne af fleksibilitet synlige. For at gøre AG fornuftig, tilføj en investeringsbudgetteringsproces; eller ændr til Economic Vaue Added.

Standardsystemet

Nøgletalsbatteriet

Standardsystemet vs. nøgletalsbatteriet EVA vs. balanced scorecard Decentralisering med lokal autonomi Performance målet er ens for alle enheder Lokal kreativitet grundet nærhed til marked Reduktion af planlægningsstabe / opbygning af lokal autonomi Resultatvurdering på basis af EVA resultater Enighed om sammenhængen i strategi Performance mål indrettet efter de særlige betingelser Samspil mellem ledelsesniveauer sat i system. Opbygning af kompetence til at lave balancerede mål Vanskeligt at udforme resultatvurdering på basis af BSC.

Shareholder value Shareholder value Likviditet fra driften Investeringer i driftskapital Investeringer i anlægskapital Kapitalstruktur Shareholder value ’Virksomhedsværdi’ Residualindkomst (EVA) Afkastningsgrad Resultat Resultat/aktiver - rt%*aktiver = KR. = %

flere projekter/aktiviteter Res = 100 kr. rt% = 10 % Aktiver = 500 kr. Shareholder value rt% < AG => flere projekter/aktiviteter Res = 100 kr. rt% = 10 % Aktiver = 500 kr. AG = 20% RI = 100 - 50 = 50 kr. Nyt projekt: Res = 10, Aktiver = 70 kr. AG = 110/570 = 19 % RI = 110 - 57 = 53 Kr. AG Rt% aktivitet

Hvad skal mobiliseres? Radikal decentralisering Bundlinien Mere aggressiv vækst Mere risiko (?) Bundlinien Alle gøres ens Alle evalueres ens Alle har samme tidshorisont

Balanced Scorecard oversætter vision og strategi til mål og målinger organiseret i 4 perspektiver….. Finansielt perspektiv Hvordan skal vi se ud for vore aktiejere for at være en finansiel succes? Kunde perspektiv Internt perspektiv Hvorledes skal vi se ud for vore kunder for at nå vore finansielle mål? Vision & Strategi Hvilke processer skal vi være gode til at for tilfredsstille vore kunder? Organisatorisk læring For at opnå vores vision hvorledes skal vi så udvikle og forbedre os?

Finansielt Perspektiv Balanced Scorecard har en proces der gennem en række hypoteser om årsag-virkningsforhold i virksomheden omsætter overordnet strategi til operationelle og handlingsrettede mål……. Omsætning Indtjening Omkostninger Finansielt Perspektiv Tilfredshed Loyalitet Service Kunde Perspektiv Procestider Kvalitet Produktivitet Interne Perspektiv Læringsperspektiv Kompetencer Medarbejdernes Videndeling Personaleomsætning

Servicens kvalitet Branding Pris Tilgængelighed Tillægsydelser Troværdighed Markedsandel Kundeloyalitet Kompetencer Vilje til at handle Infrastruktur Markedsforståelse Procedurer/processer

Betingede relationer? God kvalitet Stor loyalitet Stor efterspørgsel Stor omsætning Høj pris Lille efterspørgsel Lille omsætning

Hvad skal mobiliseres? Strategi implementering Kausalitet Alle resultatmål er del af noget andet Rapportering har forskellig tidsdimension og resultatindikatorer Kausalitet A -> B A og B er interessante sammen A forudsætter b, c, d, e, f, for at kunne løfte B

Mobilisering som ledelsesaktivitet Forudse de uintenderede konsekvenser EVA – stor decentralisering og risiko BSC – relationer er muligvis ikke stabile Intervenere i designets konsekvenser EVA – etablere supplerende kapitalbudgetteringsmekanismer BSC – gøre det muligt at suspendere relationerne

Nogle konklusioner - designprincipper Sikr dig at dit design er logisk og kan forklares – sørg for at vide, hvor det vil fejle Sørg for at de budgetansvarlige ved, hvad de skal se efter og være på vagt over for Være ambitiøs med at tanker om, hvad økonomistyring kan ændres til – vær varsom med at ændre den Budgetansvarlige og ledere vil gerne have et ’deja vue’ når de får regnskaber. Ændring er risiko-indikator Ifør dig selv økonomistyring som overtøj og formidl budskabet – du skal selv lave oversættelserne Det er en god ide at bemestre de moderne/relevante teknikker, men det er ikke en god ide altid at markedsføre dem som tal – måske ofte som ideer til ændringer.