Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Kompetenceudvikling i ISS
PPE2012 18. Juni - København
2
Program Hvem er ISS? Brændende platform
ISS Træningscenter - AMU-centre og iPads ISS Academy – ledelse på spil Struktur, måling og resultater
3
5 ting som du måske vidste om ISS
4
1: ISS er mere end rengøring
5
2: ISS er dansk 9500 medarbejdere Poul Andreasen CEO 1962-1995
Fra 2000 til ansatte 9500 medarbejdere
6
3: ISS er globalt 53 lande medarbejdere
7
4: ISS er en mangfoldig virksomhed
136 forskellige serviceydelser 40% af medarbejderne med anden etnisk baggrund end dansk 132 forskellige nationaliteter Ligelig fordeling af kvinder og mænd – også på lederniveau Flere end 300 handicappede medarbejdere
8
5: ISS har en 110 år gammel integrationshistorie
9
Den brændende platform
10
ISS Value Chain Kompetence Motivation Forertnings-platform
Service-Koncepter Medarbejder- Engagement Service-Leverancen Kunde-oplevelsen Organisk vækst Forretnings-platform Kompetence Motivation
11
Problemet slår hårdt hos os
4 5 High-end virksomheder - vores kunder forventer mere af os Arbejdskraftmangel Vi vil være vores branches foretrukne arbejdsgiver Medarbejderengagement er en af flere hovedveje til lønsom, organisk vækst
12
Status 2007 – HR nøgletal Personaleomsætning = 54 %
Lederomsætning = 25 % Sygefravær = 6,2 % Medarbejdertilfredshed 3,9 ud af 5 Uddannelsesdage ca. 2000 Der findes ingen måling på MTU i 2007
13
Strategisk målsætning
Hæve medarbejderengagement gennem Træning og uddannelse – ISS Træningscenter God ledelse – ISS Academy Der findes ingen måling på MTU i 2007
14
ISS Træningscenter AMU-centre og iPads
15
6.2 % 54 %
16
Nøglebudskaber: Vi har delt vores uddannelsesindsats op I to centre: 1: ISS Træningscenter: A: Intro for alle medarbejdere – to dages intro uddannelse B: Hvert år sættes Fagligt Fokus på baggrund af definerede indsatsområder fra drift og kunder. Dette er det årlige faglige løft af vores medarbejdere. Disse er stort set alle I AMU systemet C: Fagspecialer: Indenfor udvalgte områder har vi opbygget længere specialforløb, eks. Hospitalsservice og Hotelservice. Disse laves I samarbejde med AMU skoler D: Bliv Faglært! Toppen af pyramiden er den fulde faglige uddannelse, som typisk tilbydes som merit uddannelse medarbejdere med 2+ års anciennitet 2: ISS Academy A: Lederaspirant programmer for medarbejdere med lederpotentiale (Spire og Mesterlære, specifikt for nydanske medarbejdere) – begge udviklet I samarbejde med AMU partnere (Eductor) B: Service Manager uddannelsen er den grunddlæggende lederuddannelse, også udviklet I samarbejde med en AMU Partner (Eductor) C: Mellemlederuddannelsen, er under udarbejdelse og lægges I Akademi systemet (som 2 årig akademiuddannelse = 60 point) D: Chefforløbet køres internt
17
Partnerskaber Et national indgang til AMU systemet
ISS samarbejdskreds – 6 AMU centre Best practice og vidensdeling Ensretning af procedurer og undervisning
18
Nøglebudskaber: Vi har delt vores uddannelsesindsats op I to centre: 1: ISS Træningscenter: A: Intro for alle medarbejdere – to dages intro uddannelse B: Hvert år sættes Fagligt Fokus på baggrund af definerede indsatsområder fra drift og kunder. Dette er det årlige faglige løft af vores medarbejdere. Disse er stort set alle I AMU systemet C: Fagspecialer: Indenfor udvalgte områder har vi opbygget længere specialforløb, eks. Hospitalsservice og Hotelservice. Disse laves I samarbejde med AMU skoler D: Bliv Faglært! Toppen af pyramiden er den fulde faglige uddannelse, som typisk tilbydes som merit uddannelse medarbejdere med 2+ års anciennitet 2: ISS Academy A: Lederaspirant programmer for medarbejdere med lederpotentiale (Spire og Mesterlære, specifikt for nydanske medarbejdere) – begge udviklet I samarbejde med AMU partnere (Eductor) B: Service Manager uddannelsen er den grunddlæggende lederuddannelse, også udviklet I samarbejde med en AMU Partner (Eductor) C: Mellemlederuddannelsen, er under udarbejdelse og lægges I Akademi systemet (som 2 årig akademiuddannelse = 60 point) D: Chefforløbet køres internt
19
EKSEMPEL: ISS Dansk
20
EKSEMPEL: Alternative indlæringsformer
Film - ISS Sådan Spil - ISS Sådan
21
EKSEMPEL: Mangfoldighedsundersøgelse
70 % - 70 % - 70 % Mangfoldige teams tjener 3.7 procentpoint mere Svarer til et samlet potentiale på ca. 100 mio. om året God introduktion og tilfredshed med nærmeste leder er drivers Kilde Undersøgelse: PwC, ISS og Innoversity
22
ISS lederens DNA Den succesfulde ISS leder driver sit team som en kollegial familie: En omsorgsfuld leder En heroisk leder En detaljeorienteret leder En forretningsorienteret leder En kommunikativ leder Kilde Undersøgelse: PwC, ISS og Innoversity
23
ISS Academy Ledelse på spil
24
25 % 3.9 Ca. 125 ledere * 6000 kr. =
25
Nøglebudskaber: Vi har delt vores uddannelsesindsats op I to centre: 1: ISS Træningscenter: A: Intro for alle medarbejdere – to dages intro uddannelse B: Hvert år sættes Fagligt Fokus på baggrund af definerede indsatsområder fra drift og kunder. Dette er det årlige faglige løft af vores medarbejdere. Disse er stort set alle I AMU systemet C: Fagspecialer: Indenfor udvalgte områder har vi opbygget længere specialforløb, eks. Hospitalsservice og Hotelservice. Disse laves I samarbejde med AMU skoler D: Bliv Faglært! Toppen af pyramiden er den fulde faglige uddannelse, som typisk tilbydes som merit uddannelse medarbejdere med 2+ års anciennitet 2: ISS Academy A: Lederaspirant programmer for medarbejdere med lederpotentiale (Spire og Mesterlære, specifikt for nydanske medarbejdere) – begge udviklet I samarbejde med AMU partnere (Eductor) B: Service Manager uddannelsen er den grunddlæggende lederuddannelse, også udviklet I samarbejde med en AMU Partner (Eductor) C: Mellemlederuddannelsen, er under udarbejdelse og lægges I Akademi systemet (som 2 årig akademiuddannelse = 60 point) D: Chefforløbet køres internt
26
EKSEMPEL: Service Manager uddannelsen
400+ ledere
29
Struktur, måling og resultater
30
Kompetence-planlægning
HR årsprocesser MTU MUS Processen Kompetence-planlægning Nøglebudskaber: Vi har delt vores uddannelsesindsats op I to centre: 1: ISS Træningscenter: A: Intro for alle medarbejdere – to dages intro uddannelse B: Hvert år sættes Fagligt Fokus på baggrund af definerede indsatsområder fra drift og kunder. Dette er det årlige faglige løft af vores medarbejdere. Disse er stort set alle I AMU systemet C: Fagspecialer: Indenfor udvalgte områder har vi opbygget længere specialforløb, eks. Hospitalsservice og Hotelservice. Disse laves I samarbejde med AMU skoler D: Bliv Faglært! Toppen af pyramiden er den fulde faglige uddannelse, som typisk tilbydes som merit uddannelse medarbejdere med 2+ års anciennitet 2: ISS Academy A: Lederaspirant programmer for medarbejdere med lederpotentiale (Spire og Mesterlære, specifikt for nydanske medarbejdere) – begge udviklet I samarbejde med AMU partnere (Eductor) B: Service Manager uddannelsen er den grunddlæggende lederuddannelse, også udviklet I samarbejde med en AMU Partner (Eductor) C: Mellemlederuddannelsen, er under udarbejdelse og lægges I Akademi systemet (som 2 årig akademiuddannelse = 60 point) D: Chefforløbet køres internt People Review Kompetence Motivation
31
Analyse af træningsbehov
Kompetenceudvikling On-job træning – Skal instruktørerne trænes? Klasserums træning – Internt eller outsourced? E-learning – Hyldekursus eller skræddersyet? Input fra: MUS process Kunde feedback Nye standarder & procedurer Strategien Audits Analyse af træningsbehov Design og udvikling Evaluering Implementering Niveau 1: Reaktion Niveau 2: Læring Niveau 3: Adfærd Niveau 4: Resultater Administration, kommunikation og igangsætning 31
32
Kommunikation og opfølgning
Uddannelseskatalog Der findes ingen måling på MTU i 2007
33
Udvikling fra 2007 til 2011 Uddannelsesdage fra ca til ca Personaleomsætning fra 54 % til 27,4 % Lederomsætning fra 25 % til 10 % Sygefravær fra 6,2 % til 4,9 % MTU indeks 3,9 ud af 5 (i 2008) til 4,4 Der findes ingen måling på MTU i 2007 Margin fra 6,3 til 7,37
34
Tak for opmærksomheden!
35
TAK FOR I DAG!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.