Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan skaber man værdi for en virksomhed?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan skaber man værdi for en virksomhed?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan skaber man værdi for en virksomhed?
Det handler om at skabe værdi for aktionærerne, det er det ultimative mål. At maksimere aktiekursen og dermed markedsværdien af virksomheden. Markedsværdien kommer fra alle de fremtidige cash flow (fra kunderne). Hvis man skaber ekstra cash flow fra kunderne skaber man ekstra markedsværdi for virksomheden!

2 Hvordan vurderer man værdien af et firma?
Find vækstraten i salget / eller overkuddet Find “the planning period” Find “The free cash flow” Find WACC= (E/V)*Re + (D/V)*Rd*(1-Tc) Find NPV af “the free cash flow” Plus markedsværdien af aktiverne i firmaet Minus markedsværdien af gælden

3 Hvordan finder man det frie cash flow?
EBITDA-margin* justeret for ændringer i omsætningsaktiverne, minus ny investeringer og minus Afskrivninger og skat. *EBITDA = Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization Year 1 Year 2 Year 3 Year 4 Salg 700 900 1000 1200 -omkostninger (VO og FO) 200 300 350 400 EBITDA 500 600 650 800 -ændringer i omsætningsaktiver 50 70 90 100 -ny investeringer 80 -Afskrivninger -Skat =Free cash flow 220 230 520

4 Hvordan er strukturen for at finde værdien af et firma?
Business value (Værdien af “free cash flow”) +market value of the assets (markedsværdien af aktiverne) =Corporate value (company value) - Market value of the debt (markedsværdien af gælden) =Strategic value (Real value of the equity) / Number of shares (antallet af aktier) =Strategic value of 1 share (the share price, aktieprisen)

5 Hvad er tidshorisonten? (planning period value + terminal value)?
Bør max. være 7-10 år. Pay-back-time max years Lange periode => høj risiko => nutidsværdi lav Man ender med en "terminal value“, som er værdien af den uendelige annuitet(perpetuity) i det sidste år af tidshorisonten . Perpetuity – betyder for altid, vi bruger dividende modellen

6 Hvad er WACC ? WACC = Weighted Average Cost of Capital?
WACC er den gennemsnitlige kapitalomkostning. Et vægtet gennemsnit at gældsrenten og egenkapitalensforrentning. Formlen er: WACC= (E/V)*Re + (D/V)*Rd*(1-Tc) E=Equity (Egenkapital) V=Value (aktiver/passiver i alt, balance sum) Re=Return equity (egenkapitalensforrentning) D=Debt (gæld) Rd=Return on debt (gældsrenten) Tc=Taxrate, dk = 0,25 (skattesatsen)

7 Er WACC udregnet på basis af markedspriser eller regnskabsmæssige værdier?
Det er markedsværdier som skal bruges når man udregner WACC. Regnskabsmæssige værdier at ikke til at anvende direkte når man skal værdiansætte en virksomhed. Det hele handler om Market value. (markedsværdi)

8 Hvad er CAPM? CAPM (Capital Asset Pricing Modellen)
Ligningen for SML(security market line) er: ERi = (ERm - Rf ) * beta + Rf ERi = Expected return equity ERm = Expected return market Rf = Risk free rate (4%) Beta = Systematic risk (1=market risk) Variable: Hvis du har 3 variable kan du udregne den 4. den risiko frie er let at finde, og så mangler vi kun 2 variable. Hvis vi kan fastsætte vores forventede afkast kan vi udregne Betaværdien (risikoen, den systematiske risiko)

9 Hvordan finder man kravet til egenkapitalens forrentning?
Brug CAPM (Capital Asset Pricing Model) CAPM-modellen eller SML(security market line) ligningen: ERi = (ERm - Rf ) * beta + Rf ERi = Expected return (equity / our company) ERm = Expected return market Rf = Risk free rate Beta = Systematic risk (1=market risk) (Erm-Rf) = Risikopæmien Variable: For at udregne kravet til egenskpitalens forrentning skal vi bruge, betaværdien, den risikofri rente og risiko præmien (ERm - Rf ).

10 Hvad er EVA? EVA = Economic Value Added. EVA er en model til at udregne hvad du tjener ekstra, skaber af værdi. Hvis du (markedet) forventer at tjene 10% (WACC =10%), og ROI (return on investment)/afkastningsgraden bliver 15% har virksomheden klaret sig 5% bedre end forventet, og der er “added value” til virksomheden.

11 Hvad kan man bruge EVA til?
Man kan bruge EVA til at finde markedsværdien af et firma. Først udregner man Economic Profits (EP’s). Så finder man nutidsværdien af alle fremtidigeEP’s ved at bruge WACC som rente. Denne værdi lægges til den bogførte værdi af firmaet og man finder total værdien.

12 Hvad er Economic Profit (EP)?
Hvis AG/ROI er 15% og Cost of Capital (WACC) er 10% og virksomheden har investeret , er Economic profit = (15% - 10%) * 1,000,000. = 50,000.

13 Hvordan udregner man Market Value Added?
Nutidsværdien af alle fremtidige Economic Profits (EP’s)

14 Hvad er dividende modellen?
Present value = dividend /Rate of interest (WACC) Denne formel giver nutidsværdien af en uendelige annuitet (Perpetuity). Hvad er f.eks. nutidsværdien af kr. pr. år for altid, når renten er 5%? PV = / 0,05 =

15 Hvad er dividende vækst modellen?
Present value= Dividend/WACC - growth  Simpel vurdering af en uendelig annuitet med vækst: Det er formlen for en uendelig annuitet (Perpetuity) med en konstant vækst. Hvad er f.eks. nutidsværdien af kr. pr. år for altid når renten er 5% og betalingen vokser med 2% per år: PV = / (0,05-0,02) =

16 Hvad er Activity Baced Costing (ABC)?
Det er en metode til at allokere alle omkostninger ud på det enkelte produkt eller kunde (direct and indirect costs skal fordeles) En model hvor fortjenesten er udregnet på hver kunde/produkt med alle de direkte og indirekte omkostninger. Så man finder “den rigtige fortjeneste” pr. kunde/produkt.

17 Hvordan kan man bruge ABC?
Man kan bruge ABC (Activity Based Costing) til at optimere cash flow’et. Stop salg til kunder eller salget af produkter, som ikke er profitable når alle omkostninger er allokeret.

18 Hvad viser ”the whale curve”?
Overskud pr. kunde og det totale overskud. Kunde afhængigheden (80:20 reglen) At nogle kunder er uprofitable.

19 Hvad er customer churn? Procentdel af tabte kunder per år.
Antallet af kunder som vi taber per år.

20 Hvordan defineres kunde profitabiliteten?
Salg /Revenues/Sales - Vareforbrug / Cost of goods sold - Service omk. /Costs to serve - Customer specific overheads (ABC) = kunde profitabiliteten /profit 45% af salget er overskud.

21 Hvad er kunde livstidsværdien? Customer Lifetime Value (CVL)?
Det er nutidsværdien af kundeforholdet (customer relationship) Kundeforholdet består af både den finansielle og den relationelle værdi. Den finansielle værdi er selve cash flow’et –indtægten som kunden giver. Den relationelle værdi er består af 3 ting: Reference, Læring og Innovation.

22 Hvordan udregner man livsværdien af en kunde
Hvordan udregner man livsværdien af en kunde? Customer Lifetime Value (CLV)? Først estimeres kunde livstiden f.eks. 7 år (customer lifetime) Find kunde profit per år efter Activity Based Costs er fratrukket Find WACC Find NPV (nutidsværdien af cash flow’et) (du har nu udregnet den finansielle værdi Tillæg en værdi for den relationelle værdi af kunden

23 Hvad skaber værdi for et firma?
Kundernes fremtidige cash flow. Der er mange faktorer som understøtter dette f.eks. dygtige medarbejdere, de rigtige produkter til den rigtige pris, vores image, vores brand, vores kreativitet, vores service – logistik –effektivitet., osv.

24 Hvad skal du bruge for at tilbage diskontere det fremtidige cash flow?
En passende rente, som afspejler risikoen: eller: WACC, den gennemsnitlige kapitalomkostning

25 Hvad er total værdien af en kunde?
The financial value = NPV af det fremtidige cash flow + The relational value = (reference, learning og innovation)

26 Hvad er den finansielle værdi af en kunde?
Net Present Value (NPV) af det fremtidige cash flow

27 Hvad er den relationelle værdi af en kunde?
Reference (Some of my customers are Apple, Coca Cola….) Learning (synergi – kunderne giver os ny viden) Innovation (Man kan udvikle produkter sammen med kunden)

28 Hvordan hænger rente og risiko sammen?
Hvis risikoen er høj skal renten være høj. (Rente = return on investment (ROI) /Afkastningsgrad. Høj risiko = høj usikkerhed = høj rente Lav risiko = lav usikkerhed = lav rente

29 Hvordan kan du definere risiko?
Usikkerhed (svingninger, statistisk = variansen) To former for risiko: Systematisk and usystematisk

30 Hvad er systematisk risiko?
Systematisk risiko = The world risk, eller Beta-value: Usikkerhed om generelle økonomiske betingelser, så som BNP, arbejdsløshed, forbrug, rente, inflation og kriser er eksempler på systematisk risiko. Dette påvirker alle firmaer i en eller anden grad og dette forhold er målt ved Beta værdien. Den systematiske risiko er markeds risikoen som ikke kan eliminieres ved diversifikation (ved en portefølje).

31 Hvad er usystematisk risiko?
Virksomheds risikoen / The company risk. Den usystematiske risiko er den risiko som kun påvirker et enkelt aktiv/aktie. F.eks. dårlig ledelse, forkert strategi, produktudvikling, teknologisk udvikling. Da denne risiko kan elimineres ved at have en portefølje, ved at investere i forskellige aktier/diversifikation, derfor betaler markedet ikke for at tage denne risiko.

32 Hvad er Balanced Scorecard?
Balanced scorecard (BSC) er en strategisk ledelses performance model Key Performance Indicators (KPI) definerer vaiable som måles med vision and strategi.

33 Hvad er de 4 perspektiver i Balanced Scorecard?
Finansiel / Financial: Klasiske nøgletal AG, OG, EKF, Earnings per share (EPS) Kunder / Customer: kundetilfredshed? Image? Genkøb? Anbefalinger? "How do customers see us?" Internal Business Processes: Nøgletal for processer?, Logistik? Administration? “Processes in which the orgasation must excel“ Værdkæden incl.postsales service Learning and Growth: Hvordan skaber vi værdi? Viden?, Medarbejdere? Uddannelse? Innovation? "Can we continue to improve and create value?". People, systems, and organizational procedures

34 Hvad er KPI’er i Balanced Scorecard?
KPI (Key Performance Indicator): Key Performance Indicators er et set af nøgletal/målepunkter som måles i forhold til strategien og visionen. Eksempler på KPI’er for kunder: Kunder som vi taber pr. år, max. 5% /Customer churn, max. 5% Måling af kundetilfredsheden, minimum 95% tilfredse kunder Antallet af nye kunder, minimum 10% nye kunder pr. år/ New customers acquired


Download ppt "Hvordan skaber man værdi for en virksomhed?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google