Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Advertisements

Velkommen til 10.A Gentofte 10. klassecenter
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Introduktion til Sprogpakken
Forældremøde 9. klasse Vejledningsaktiviteter Uddannelsesaften
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent Juni 2012
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent April 2014
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent August 2012
Orientering forældremøde 10. klasse
- Hvad kan I forvente som forældre?
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent November 2012
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent December 2014
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Pædagogisk assistent in -dag for praktikvejledere in - formation - spiration - novation Februar 2013.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Obligatorisk selvvalgt opgave
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Forældre-information
- Kom tættere på dit barns skolegang
Hovedforløb Visitering Hvem: Kontaktlæreren (vejleder) Formål: At kvalitetssikre vejledningen. At udfylde uddannelsesplanen i elevplan Aalborg Handelsskole.
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Folmer Kjær Pia Kristoffersen
Skolepraktikinformationsmøde Mandag d. 12. marts 2018
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Pædagogisk- assistent
Præsentationens transcript:

Informationsmøde d. 28/9 Optag august. 2011 Praktik: 1. Dato : 24.10.11. – 19.02.12 1 uges ferie mellem jul og nytår + 1. indkaldedag på skolen.

Pædagogisk Assistentuddannelse PAU – er en erhvervsungdomsuddannelse. Fast dimensionering i kommuner og region – refusion fra staten. 124 elever årligt p.t. på fyn. Varighed: 2 år 3½ md. Uddannelsen er inddelt i 4 skoleperioder og 3 praktikperioder. Klavs Osborn

- Prøver, evaluering, dimission - 1.skoleperiode 11uger 1. praktik dag-pas-ning 17 uger 2. skoleperiode 21 uger 2. praktik børn, unge, voksne med behov for særlig støtte 18 uger 3. skoleperiode 3. Valgfri 4. skoleperiode 4 uger 2 da PA’erens uddannelse og arbejdsområder ”Det skal være godt at være lille og dejligt at blive stor” - Udvikling fra baby til teenager Børn, unge voksne med behov for særlig støtte PA’erens personlige og faglige kompetencer - Prøver, evaluering, dimission - I n t r o At være PA’er Forberde praktik, udd.samtaler m.m. Indkald 1 dag Refleksion over praktik, plan f. læring 0-3 år 3-6 år 6-12 år 12-18 år 3 uger Indkald 1 dag handicap psyk.soc Forberde praktik, udd.samtaler .m. Refleksion over praktik, opsamling, repetition 1 u-ge 10 uger 18 7 Kompetence afklaring - skolevejledning Specialeuge 1 valg uge studietur Specialeuge 2 valguge (dansk) grundfagsprøve Praktik vurdering områdefagsprøve Afsluttende projekt prøve Projekt 1uge Projekt 2 uger 1projekt 1.5uge engelsk 3

Adgang og optagelse Skolen og praktikkoordinatorer fra kommunerne optager eleverne i fællesskab Eleverne skal have enten: 9. klasse + mindst 1 års uddannelse eller arbejdserfaring eller 9. klasse + bestået grundforløb fra indgangen sundhed, omsorg og pædagogik Eleverne får en uddannelsesaftale (ansættelseskontrakt), når de er optaget på uddannelsen. De er ansat i 37 timer af kommunen. Eleverne får elevløn under uddannelsen og eleverne har mødepligt i skoleperioder og i praktik. Uddannelsen er kompetencegivende til pædagogseminariet

Den ansættende myndighed og eleven Ansættelse af eleven Finde praktikpladser Holde øje med fravær og egnethed Godkende orlov, forlængelse osv. Samarbejde med kontaktlærer og praktikvejleder Overholde overenskomstkrav Ansættende myndighed

Kontaktlæreren/skolen og eleven Ansvarlig for skolevurderinger Vurdering til egnethed Udarbejdelse af personlig uddannelsesplan Kontakt til ansættende myndighed Formidle og henvise hjælp Hold øje med elevens fravær og situation kontaktlæreren

Vejlederen og og eleven Samtaler i praktikken Afsætte tid til vejledning Udarbejde en beskrivelse af praktikstedet Formulerer faglige og Kontakt til praktikkoordinator Personlige Læringsmål sammen Med eleven Vurdering af egnethed Vælge opgaver Med stigende Sværhedsgrader Ansvarlig for referater /aftaler Fraværsregistrering Vejlederen

Uddannelsessamtaler på praktikstedet Der skal altid holde praktiksamtaler i begyndelsen af praktikperioden. Der skal holdes samtaler løbende – men der er ikke noget krav til antal. Der skal altid holdes samtaler, hvis der konstateres forhold, der giver anledning til overvejelser om elevens parathed og egnethed til fortsat uddannelse. Der kan afholdes samtale i slutningen af praktikperioden. Hvis der skal ske ændringer i uddannelsen, skal kontaktlærer og ansættende myndighed orienteres og deltage. Eleven har mulighed for at tage en bisidder med til en samtale. Hvis eleven er under 18 år, skal forældre indbydes. Kontaktlæreren, praktikvejlederen eller eleven kan tage initiativet til uddannelsessamtaler. Der er også mulighed for samtaler i grupper.

Indholdet i vejledningssamtalerne Evaluering feedback på aktiviteter Drøftelse via Logbog af Hverdags- situationer Drøftelse af relevant teoretisk materiale Praktikstedets Forventninger/ krav Elevens egne Mål/ønsker Mål fra Praktik erklæringen Gennemgang elevens - skole vurdering Samtaler mellem vejleder og elev.

Niveauer i de 3 praktikker på PAU 1. praktik: Eleven er på Begynderniveau. Eleven skal kunne; Løse en opgave og udføre en aktivitet i en kendt situation. Løse en opgave ud fra en kendt problemstilling. Udføre en mere kompliceret aktivitet under vejledning. Kommentar: På dette niveau lægges der vægt personlig kompetence til at sætte ind i fagets fundamentale praksisfærdigheder, samt kompetence til at udvikle ansvarlighed og grundlag for fortsat læring. 2. Praktik: Eleven er på Rutineret niveau. Planlægge og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem i en rutinemæssig eller kendt situation. Planlægge og gennemføre en opgave eller aktivitet alene og i samarbejde med andre. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til selvstændigt at sætte sig ind i mere komplicerede problemstillinger og til at kommunikere med andre om løsningen heraf. Yderligere lægges vægt på fleksibilitet og omstillingsevne. 3 praktik: Eleven er på Avanceret niveau. Vurdere et problem og løse et problem i både rutine og ikke-rutine situationer. Planlægge, løse og gennemføre en opgave eller aktivitet alene eller i samarbejde med andre. På dette niveau lægges der vægt på den personlige kompetence til at tage selvstændigt ansvar og vise initiativ, samt kompetence til selv at formulerer og løse faglige /sociale opgaver og problemer.

I 1. praktik skal der: Udfyldes en praktikerklæring . Er eleven i prøvetid i de første 3 måneder. Informationer og praktikerklæringer kan hentes på v www.sosufyn.dk