Computerspil i gymnasiet - Med Global Conflicts som tværfagligt eksempel Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, CEO 2. september 2010 Selected productions Serious.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Borgernes barrierer for brug af IT
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Arbejdspladsudvikling
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
De store underviser de små ved hjælp af it.
Læringsspil potentiale og problemer for 3-10 årige Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 14. Marts 2006, Århus “…develop games which.
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner og Anna Fenger- Grøn KTS/Sukkertoppen Spiludvikling.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Fremtidens Indhold Virtuelle verdener © Serious Games Interactive Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO Serious Games Interactive (Ph.d., Cand. Psych.)
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Vejlederens kommunikation
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Future of game-based learning Ph.d., Cand. Psych. Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Serious Games Interactive 28. March
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København CEO Seriousgames.dk 6. November 2006, København.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Computerspil: Ej blot til lyst Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 29. Marts 2006, Haslev “…develop games which contain advanced.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Seriousgames 18. April 2007, Hillerød.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Serious Games Interactive | |
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
4. November 2008, Odense Uddannelseforum Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København Computerspil og læring: Læringsspil & kommercielle spil.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,
1 1 Game-Research.com Læringsspil i fremdrift Adjunkt, Cand. Psych. Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Seriousgames.dk 12. Maj 2005, Karrebæksminde.
Læreren som læringsleder
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Hvordan motiverer vi de unge?
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Spiludvikling.
Hvordan får jeg indflydelse?
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Computerspil i gymnasiet - Med Global Conflicts som tværfagligt eksempel Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, CEO 2. september 2010 Selected productions Serious Games Interactive 2009 ©

Min baggrund Serious Games Interactive | | Cand. Psych. Ph.d. spil & læring Skiftet mellem forskning og erhvervsliv Skrivet 4 bøger on læring, spil & IT. Commercial video games for learning Educational potential of video games: GC: Palestine Serious Games on a Global Market place Playmancer: A European Serious Gaming 3D Environment SIREN: A European conflict resolution dynamic game environment GaLa: European Network of Excellence in Serious Games. Global Conflicts-serien Playing History-serien +30 games for kunder Udviklet computerspil Forskningsprojekter

Agenda Serious Games Interactive | | 1.Læringsspil i gymnasiet 2.Global Conflicts-serien 3.Global conflicts-portal 4.Diskussion & spørgsmål

Undervisningsbrug af læringsspil Computerspil i gymnasiet  Undervisning gennem computerspil: Bruge computerspil til at undervise i et konkret relevant pensum.  Undervisning med computerspil: Bruge computerspil som medspiller i undervisningen til at belyse eksisterende faglige temaer, begreber og metoder.  Undervisning ved at lave computerspil: Bruge spilforfatter- programmer til at lave et computerspil om et givent emne, og i processen lære om IT og emnet.

Læse… Lytte… Se… Nye muligheder for engagement Aktivt valgt Interaktive historier Høj replayability Passiv reception Lineære historier Lav repeatability Experiencing!!!

 1960s: Stor interesse for rollespil, brætspil & simulationer.  1970s: Tidlige eksperimenter med læringspil.  1980s: Edutainment industrien kommer og går  1990s: Veletablerde store serier.  2000s: Serious Games bevægelsen starter nye årtusind. Dette er ikke om edutainment… Computerspil i gymnasiet

Eksempler på læringsspil Making History: The Calm & The Storm (WW2) Global Conflicts: Palestine (rettigheder, medierne) Global Conflicts: Latin America (forurening, korruption & demokrati) Mellem himmel og Stjerner (verdensbilleder) Making HistoryGlobal Conflicts: PalestineGlobal Conflicts: Latin America Trailer Latin Computerspil i gymnasiet Mellem himmel og stjerner

Most of what goes under the name "edutainment" reminds me of George Bernard Shaw's response to a famous beauty who speculated on the marvelous child they could have together: "With your brains and my looks..." He retorted, "But what if the child had my looks and your brains?" (Papert, 1998: 88) Problemet Computerspil i gymnasiet

Dette handler ikke om edutainment Begrænset indre motivation: Ydre motivation gennem belønning snarere end indre i kraft af aktiviteten. Manglende integration af læring: mangler integration mellem spil- og læringsoplevelse. Drill-and-practice læring: Satser på drill-and-practice snarere end forståelse – træning over læring. Ingen lærer: Ingen inddragelse af lærere og forældre. Computerspil i gymnasiet

Udfordringer ved inddragelse af spil Læringssammenhængen Tid, rum, forventninger, tekniske Forberedelsen Materiale, installation, læringsspil Lære spillet Tutorials, frihed vs. regulering, kompetencespænd Lærerens rolle Kende spillet, forberede spillet, just-in-time oplæg, undervisningstilgang Computerspil i gymnasiet

Spils styrker… Perspektiver: Velegnede til at anskue tema fra flere sider. Retention: Lærer ikke mere men husker mere. Komme tættere på: Gennem flere virkemidler kommer det tættere på. Aktiv brug af viden: Elever er nødt til at agere på din viden. Problem-orienteret: Spil er opbygget som problemfelter. Konsekvens: Spillet reagerer på dine valg og giver dig feedback. Engagement: Spil fastholder, udfordrer og engagere eleven Computerspil i gymnasiet

”Educational games are [can be] fundamentally different than the prevalent instructional paradigm. They are based on challenge, reward, learning through doing and guided discovery, in contrast to ”tell and test” methods of traditional instruction.” - Report of the Federation of American Scientists, ”Educational Games 2006” Så hvad kan spil… Computerspil i gymnasiet

Agenda Serious Games Interactive | | 1.Læringsspil i gymnasiet 2.Global Conflicts-serien 3.Global conflicts-portal 4.Diskussion & spørgsmål

Udgivne titler Serious Games Interactive | | 2007/ >> GC : Sweat Shops (spring 2010) >> GC: Afghanistan (Fall 2010)

f Welcome to reality

Welcome to Global Conflicts: Palestine

I mødet med andre mennesker som journalist sætter du dagsordenen for medierne.

Eleverne udforsker et spændende og realistisk miljø hvor de ser konflikten indefra.

d Lærervejledning Missionshæfte Temaoversigt Arbejdshæfte

Læringslag Israel-Palæstina Konflikt (indhold): Oplev hverdagslivet i konflikten gennem personlige historier om konfliktens centrale problematikker. Menneskerettigheder, terrorisme & Mediernes rolle (Tema): I spillet vil der være jævnlige referencer til menneskerettigheder, terrorisme og mediernes rolle. Kildekritik & skrive artikel (Evner/metoder): Eleverne skal være opmærksomme på den rigtige vinkel, kildernes dagsorden og artikelprocessen. Perspektiv skift, kritisk tænkning & bias (kompetencer): En variation af perspektiver på samme begivenheder og problematikker som tvinger eleverne til at skifte perspektiv og tænke kritisk. Serious Games Interactive | | Læringstilgangen

Global Conflicts-seriens fokus Serious Games Interactive | | Platform: Web-baseret & CD-Rom Playtime: minutter pr. episode Target: Udskoling og gymnasiet Subjects: Samfundsfag, dansk, psykologi, historie, geografi, medie, AT-forløb. Spil: Spil rollen som opsøgende udsending som skal undersøge og dokumentere historier fra konfliktområder over hele verden. Global Conflicts er en 3D-spilserie som gennem spilmekanismer øger elevens interesse og engagement i konflikter i hele verden.

International priser Serious Games Interactive | | Children’s Technology Review (US) - Editors Choice Award Danish Culture and Business Award (Denmark) – Most Creative Product PC ZONE (UK) – Independent Game Award GC serien Nordic Game (Scandinavia) – Best Nordic Game 2007 & 2008 nominee. IndieCade (US) - Best Indie Game Nominee 2008 & BETT (UK) - Best Secondary learning ressource 2010

International omtale Serious Games Interactive | | GC serien

Freelance journalist. Skriv en afslørende artikel om et centralt problem i regionen. Find informanter og kilder. Stil spørgsmål om relevante emner og få deres historier. Indsaml argumenter og udtalelser hurtigst muligt og brug dem med omtanke i et konfronterende interview med en nøgleperson i konflikten. Gameplay – Virtuel udflugt Dig Mål Midler Vinde Serious Games Interactive | | BASERET PÅ VIRKELIGE HISTORIER Trailer GC Læringstilgangen

Lærer oplæg Spillet Plenum Gruppe diskussion  Læs temaoverblik  Få overblik  Lærervejledning  Temaoverblik  Pensum  Udforske perspektiver  Opleve problemer  Diskutere oplevelser  Skrive artikel  Arbejdshæfte  Debriefing  Evauering Undervisningsform Læringstilgangen

Gruppearbejde Reflektion observation Aktiv eksperimentering GC: Latin America Lærer oplæg Abstrakte koncepter Konkrete erfaringer Kolbs cirkel viser de forskellige læringsformer. Læreren afgørende for facilitering af læringsprocesserne og opnåelse af fulde udbytte. Læringscirklen Læringstilgangen

Kvalitative feedback (lærere) ”Altså det kan gøre konflikten lidt mere nær for dem… de her konflikter, der er rundt om i verden - de føler jo ikke en skid for det. De sidder pakket ind i deres vattæpper her” (lærer1) ”Her bliver de jo tvunget til, selv at gå rundt og finde oplysningerne. Og ja, jeg tror det sætter sig bedre fast.” (lærer2) ”Vi savner sådan noget [...] jeg mener, det er et godt læringsredskab (lærer3) Eleverne er meget interesserede og meget motiverede. Forældre siger: Gid vi havde haft den slags undervisning da vi gik i skole" (lærer4)” Empiriske undersøgelser

Kvalitative feedback (elever) ”Man lærer meget om, hvilke syn henholdsvis israelere og palæstinensere har på, fordi man går rundt og snakker med de forskellige personer.” (elev1) ”Man lever sig ind i idet på en anden måde”… Når man selv sådan prøver at finde ud af det, så er det meget bedre.” (elev2+3) “En sjov og anderledes måde at modtage læring på. Det faglige niveau af dem var dog ret højt (elev4) ”Jeg plejer ikke at være så god til at følge med i undervisningen, men jeg fik meget ud af dette spil” (elev5) Empiriske undersøgelser

 90% synes det er et interessant undervisningsforløb  88% synes det er interessant undervisningsmateriale  59 % synes de har læret mere end tilsvarende normalt forløb  90% vil gerne have et lignende forløb igen Empiriske undersøgelser Kvanitative feedback (elever) Trailer TV2

Agenda Serious Games Interactive | | 1.Læringsspil i gymnasiet 2.Global Conflicts-serien 3.Global conflicts-portal 4.Diskussion & spørgsmål

Global Conflicts Web portal Serious Games Interactive | |

Spille hjemmefra eller på skolen Gemme spillet når de vil Skrive artikler og dele dem med verden Eleven kan… Portalens muligheder

Oprette kursus og invitere elever Følge elevernes brug af spillet Modtage elevartikler direkte Oprette og klargøre alt hjemmefra og/eller på skolen Læreren kan… Portalens muligheder

Online portal Priser Gratis prøveabonnoment i 30 dage. Alle betalingsmuligheder Køb på (Priser er ex. moms) PakkeLicensÅrligt abn. incl 1 episode (DKK) Pr. ekstra episode (engangsbetaling) Enkelt1 Spilmanual, lærervejledning, temahæfte, arbejdshæfte, missionsark, online ressource & support. 75,- Klasse30375,- SkoleHele skolen 600,- KommuneHele Skolen 50% Episoder

Inspiration – spil derude Serious Games Interactive | |  Undervisning gennem computerspil: Mellem stjerner og planeter (fysik/historie), Making History (historie) & SodaSim (Erhvervsøk./iværksætteri),  Undervisning med computerspil: Diverse populære computerspil såvel ludologiske som narrative.  Undervisning ved at lave computerspil: GameMaker, MissionMaker eller ThinkingWorlds er nogle af buddene.

Spørgsmål… Serious Games Interactive | | Serious Games Interactive Griffenfeldsgade 7A, 4th. floor 2200 Copenhagen N Denmark I