Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læringsspil potentiale og problemer for 3-10 årige Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 14. Marts 2006, Århus “…develop games which.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læringsspil potentiale og problemer for 3-10 årige Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 14. Marts 2006, Århus “…develop games which."— Præsentationens transcript:

1 Læringsspil potentiale og problemer for 3-10 årige Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 14. Marts 2006, Århus “…develop games which contain advanced content, operate according to sound pedagogical principles, enable classroom customisation, and create real excitement within the core game market” - Henry Jenkins "I have never seen a good educational game. It's crap for 30 years." - Brenda Laurel

2 IT-Universitet Kbh.Forskning i computerspils læringspotentiale for ældre målgrupper. Serious GamesLæringsspil baseret på samarbejde mellem seriøs forskning, spiludvikling og indholdseksperter. Framfab Web-bureau som arbejdet med store mærker. Arbejdet med børn, læring, Internet, spil. Game Research.com Samarbejde og kommunikation mellem spilindustri, spilforskning og øvrige industri. Bøger ‘Den digitale leg – om børn og computerspil’ ‘Digitale udfordringer – informationsteknologi i en skole under forandring’ Min baggrund

3 Skabe ny type af læringsspil baseret på kommerciel spilteknologi og know-how (se www.seriousgames.dk for mere info) www.seriousgames.dk Skaber prototypen: Global Conflicts: Middle East. Et partnerskab mellem IT-Universitet København, Over The Edge, EA Europe, Alinea, en række skoler og indholdseksperter. Nuværende projekt To screenshot fra prototypen til spillet Global Conflicts: Middle East om Israel-Palæstina konflikten Nuværende projekt

4 Andre veje: Et historisk overblik 1970s1980s1990s2000s Instructional technology Math games Adventure games Edutainment Health-related games Cognitive skills Constructionism Research in different areas focusing on educational use of computer games Media education Socio-cultural approach Military

5 Tilståelse Mange læringsspil er elendige 1.Spillene er alle ens 2.Emnerne er ens 3.Teknologien er utidssvarende 4.Forældet læringsbegreb

6 Læringsspil finder sjældent balancen Most of what goes under the name "edutainment" reminds me of George Bernard Shaw's response to a famous beauty who speculated on the marvelous child they could have together: "With your brains and my looks..." He retorted, "But what if the child had my looks and your brains?" (Papert, 1998: 1)

7 Agenda 1.Hvad er læringsspil? 2.Hvorfor virker læringsspil? 3.Hvorfor ens læringsspil? 4.Hvordan bruger man læringsspil?

8 Forskellige niveauer og kvaliteter •Flash/shockwave •Director spil •3D game engines •Mobilspil/ Håndholdte •PC/Mac •Konsol •Budget titler •A titler •AAA titler Forskellige typer af spil Food Force, Josie and Bronkie

9 Simpelt gameplay: Ofte bygget på klassiske simple spil i genrerne puzzle, adventure og action. Små budgetter: Få penge, dårlig teknologi og mangler rigtige kompetencer Begrænset indre motivation: Afhænger oftest af ekstern belønning til at give interesse og motivation. Manglende integration: Læringsdelen og computerspildelen ikke integreret – ofte bliver legedelen dominerende. Behavioristisk læringsteori: Snarere lære at 2+2 = 4 end hvorfor det er lig 4. Distribution, licenser og marketing: De sælges i boghandler, supermarkeder, skoler, familiemagasiner. Udgangspunktet er eksisterende mærker som Garfield, Disney, Bellini el. Pixeline, Læringsspil ofte kendetegnet ved…

10 Forskellig brug af læringsspil (3-10 år) EdutainmentUnderholdningsspil Uformel læring (fritid) Ex. Magnus & MyggenEx. Bellinis Bikini Formel læring (skole) Ex. Matematik i MånebyEx. The Sims

11 Læringsspil eksempler

12 Agenda 1.Hvad er læringsspil? 2.Hvorfor virker læringsspil? 3.Hvorfor ens læringsspil? 4.Hvordan bruger man læringsspil?

13 Motivation læringssspil Motivation en afgørende del af læringsspil - kan komme to steder fra. Kulturelle omgivelseStrukturelle form Intrinsic vs. extrinsic Ja, de virker…

14 Motivation i læringsspil Udfordring Mål, usikkert resultat, klare success kriterier Kontrol Feedback, valg, magt, maksimere input-output, Nysgerrighed Visuelle elementer (bevægelser, farver), kognitive form (Komplet, konsistent, simplicitet) Fantasi Endogen, exogen, følelsesmæssig investering, Interpersonal Endogen, exogen, samarbejde, konkurrence, genkendelse

15 En anden form for læringsspil Udfordring Mål, usikkert resultat, klare success kriterier Kontrol Feedback, valg, magt, maksimere input-output, Nysgerrighed Visuelle elementer (bevægelser, farver), kognitive form (Komplet, konsistent, simplicitet) Fantasi Endogen, exogen, følelsesmæssig investering, Interpersonal Endogen, exogen, samarbejde, konkurrence, genkendelse

16 Ny start for læringsspil til formel læring Elev relevans (Bygger engagement og investering) - konkrete erfaringer • Autonomi • Modaliteter • Sikkert og udfordrende • Klart formål Pædagogiske relevans (kræver instruktion) - Link til andre erfaringer og bygge koncepter • Peger fremad i pædagogisk retning • Understøtter lyst til læring • Passer med curriculum } } Computerspil støtter ikke nødvendigvis disse Computerspil støtter disse stærkt Det er balancen og forbindelse mellem disse to som er svær

17 1.Hvad er læringsspil? 2.Hvorfor virker læringsspil? 3.Hvorfor ens læringsspil? 4.Hvordan bruger man læringsspil? Agenda

18 Lav innovationSvag efterspørgsel Få investeringer Lav kvalitet En ond cirkel Lille marked

19   Ikke sket meget de sidste 30 år  Begrænset appel for målgruppen  Som regel udokumenteret læringspotentiale  I modsætning til moderne læringsteori  Danske titler er blandt de bedre Status for læringsspil idag

20 1.Hvad er læringsspil? 2.Hvorfor virker læringsspil? 3.Hvorfor ens læringsspil? 4.Hvordan bruger man læringsspil? Agenda

21  Man skal være kritisk og overveje:  Hvordan lever spillet op til lovede læringsmål  Hvordan passer egen læringsteori og spillets  Hvilken kontekst skal det fungere i  Hvordan forholder det sig teknisk  Hvordan får man tænkt læring udover spillet  Hvordan håndterer spillet spring mellem aldre  Hvor erfaren er målgruppen med spil og IT Udvælgelse af læringsspil Hvor seriøst er spillet…

22 Tak fordi i lyttede. Hvis der er spørgsmål eller andet kan I kontakt mig på nedenstående. sen@itu.dksen@itu.dk eller sen@seriousgames.dksen@seriousgames.dk Slides vil blive lagt op på www.itu.dk/people/sen/public.htm (nederst på siden)www.itu.dk/people/sen/public.htm Links: www.seriousgames.dk www.game-research.com www.itu.dk Spørgsmål


Download ppt "Læringsspil potentiale og problemer for 3-10 årige Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 14. Marts 2006, Århus “…develop games which."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google