Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Seriousgames 18. April 2007, Hillerød.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Seriousgames 18. April 2007, Hillerød."— Præsentationens transcript:

1 Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Seriousgames 18. April 2007, Hillerød

2 Skabe ny type af læringsspil baseret på kommerciel spilteknologi og know-how (se www.seriousgames.dk for mere info)www.seriousgames.dk Skaber spillet: Global Conflicts: Palestine. Nuværende projekt Screenshot fra spillet Global Conflicts: Palestine

3 Typer af undervisningsbrug Problemer ved eksisterende titler Barrierer for undervisningsbrug Eksempler på undervisningsbrug Er spil bedre end anden undervisning Agenda

4 Computerspil i undervisningen.. Der er flere typer af undervisningsbrug 1.Om computerspil 2.Inddrage computerspil 3.Bruge computerspil (2 typer) World of WarCraft (Blizzard) Under Ash (Dar-Al-Fikr) MathBlasterI (Knowledge Adventure)

5 Om computerspil i undervisningen.. - Computerspilsgenrer - Interaktive fortællinger - Skadelige computerspil - Computerspils historie World of WarCraft (Blizzard) Under Ash (Dar-Al-Fikr) MathBlasterI (Knowledge Adventure)

6 Inddrage computerspil i undervisningen.. - Trække på eksisterende erfaringer - Skriv en stil om dit yndlingsspil - Politiske spil - Historiske computerspil - Variation i detektiv-genre mellem medier World of WarCraft (Blizzard) Under Ash (Dar-Al-Fikr) MathBlasterI (Knowledge Adventure)

7 Bruge computerspil i undervisningen.. - Primære fokus for resterende oplæg - Dansk, engelsk, matematik & naturfag - Primært yngre målgruppe - To typer: edutainment el. tilpasset World of WarCraft (Blizzard) Under Ash (Dar-Al-Fikr) MathBlasterI (Knowledge Adventure)

8 Edutainment i undervisningen.. - Simpelt og lige ud af landevejen - Basale færdigheder - Behavioristisk læringstilgang - I Danmark primært Pixeline Matematik i Måneby (Bitfrost) Pixeline (Krea Medie ) Magnus & Myggen (Ivanoff)

9 Tilståelse Jeg synes generelt computerspil til undervisning er af en tvivlsom kvalitet Så hvad kan man gøre anderledes... 1.Spillene har ikke udviklet sig siden 1980erne 2.Emnerne har ikke ændret sig 3.Teknologi er ikke tidssvarendet 4.Outdated learning understanding

10 Problemer med edutainment Begrænset indre motivation: Snarere ekstern motivation i form af belønning. Ingen integration af spil og lærings: Læringsdel underordnet spildel, du bruger meget tid på ‘irrelevante’ dynamikker. Drill-and-practice learning principles: Beror oftest på basale læringsprincipper, træning snarere end læring. Ingen lærerrolle: Fokus er udelukkende på spil; ikke det uden om. Simpelt gameplay: Ældre og simplet gameplay uden innovation. Små budgetter: Lavet på små budgetter med simpel teknologi.

11 Computerspil i undervisningen.. - Tilpasse underholdningsspil - Komplekse færdigheder - Konstrutivistisk læringstilgang - Utallige problemer med brugen SimCity (Maxis) Civilization (Firaxis ) The Sims (Maxis)

12 Barrierer for spil i undervisning Undervisningsrummet Tid, rum, forventninger, tekniske Forberedelsesfase Undervurdering, udvikle materiale, installations, lære spillet Elever lære spillet Tutorials, frihed vs. regulation, kompetencespring, hjemmearbejde Værktøjer til refleksion Mangler, gemte spil, diskussion, ekstra materiale Lærerens rolle Kende spil, forberede specifikt til spil, just-in-time oplæg, engagement og ændret undervisningspraksis

13 Undervisning med computerspil Genkende spil som læring Spils position samt balancere leg og læring. Transfer problem Kontekst er afgørende, baggrunds- information, lærertilgang, social dynamik afgørende Tværfaglighed Universer, forskellige sider af samme sag - faggrænser brydes. Group work Reflective observation Active experimentation GC: Palestine Lecture Abstract concepts Concrete experiences

14 Et eksempel på fremtiden: Globale Conflicts: Palestine

15 ”Jeg lærte mere historie fra dette spil på en dag end jeg har lærte de sidste 6 måneder.” Oliver Hansen, elev, 16 år

16 Global Conflicts: Palestine Global Conflicts : Forstå og føl den spændte situation og problemerne i Palæstina/Israel Du skal som freelance journalist skrive de bedste artikler Et kompromis mellem edutainment og computerspil

17 f Velkommen til virkeligheden Material from Global Conflicts: Palestine online learning resource.

18 Velkommen til Global Conflicts: Palestine In-game shots from the game Global Conflicts: Palestine

19 Checkpoint! Føl og forstå den spændte atmosfære og problemer i den israelske-palæstinestiske konflikt

20 Opbyg tillid ved at forstå og udforske forskellige perspektiver for at få menneskers personlige historier.

21 Elever udforsker og lærere for universet - de ser konflikten indefra

22 Freelance journalist Få den bedst artikel Finde informanter Vind deres tillid Få deres historie Grav de beste ciater ud Sæt artikel sammne Højeste journalist level Gameplay Hvad er Global Conflicts: Palestine Spiller Mål Midler Vinder

23 ddd simple tests Integration med andre undervisningsmidler er afgørende for computerspils succes. Background for students: Timeline, documents, encyclopedia & links: Specific themes: Work questions, small tests, links, video & pictures Meet and discuss with other students: Forum & newsletter

24 Undervisningsform Læreropl æg Spille Plenum Gruppe Diskussion  Læse tekstbog  Overblik over emne  Udforske perspectiver  Erfae problemer  Diskuterer  Skriveartikel  Debriefing  Evaluering Hvad er Global Conflicts: Palestine

25 Kvalitativ feedback “En sjov og anderledes måde at modtage læring på. Det faglige niveau af dem var dog ret højt (Pige,18 år) ”Jeg plejer ikke at være så god til at følge med i undervisningen, men jeg fik meget ud af dette spil” (Pige, 18 years) ”Man lærer meget om, hvilke syn henholdsvis israelere og palæstinensere har på konflikten, fordi man går rundt og snakker med de forskellige personer.” (Pige, 18 years) Forskningsprojekt

26  90% synes det er et interessant undervisningsforløb  88% synes det er interessant undervisningsmateriale  59 % synes de har læret mere end tilsvarende normalt forløb  90% vil gerne have et lignende forløb igen Elever vil have mere... Forskningsprojekt 51 studerende, kombineret undervisningsmetoder

27 Forsking i effektivitet  Mere motiverende og engagerende  Spilaktivitet opfattes som udfordrernde  Huskes ofte bedre og længere Hovedparten af forskningen finder at spillet er mindst ligeså gode som andre undervisningsformer. Nedenfor oversigt. YesMaybeNo 2012

28 Der er for lidt støtte til nye ting f.eks. Drabssag Meldved Ekstremt stærkt produkt International opmærksomhed Stærk forskningsstøtte Tværfagligt, naturfag & dansk-sproget Solgte ca. 200 ex. Markedsproblemer Fremtidens medier og teknologi.... Læringsspil, de er her men de har det svært.

29 Kan man lette beslutnings- og købeprocessen af læringsspil? Er der forskel på at købe software, bøger og læringsspil? Hvor er de største udfordringer for at introducere læringsspil? Hvor mange ville købe GC: Palestine? (400/1200/2400) Realisme på markedet Lærer ser produkt, undersøger produkt, diskutere med kollega, indstiller til fagudvalg & der tages beslutnng om indkøb.

30 Tak fordi i lyttede. Hvis der er spørgsmål eller andet kan I kontakt mig på nedenstående. sen@seriousgames.dk Slides vil blive lagt op på www.egenfeldt.euwww.egenfeldt.eu Links: www.seriousgames.dk www.game-research.com www.itu.dk Spørgsmål Køb GC: Palestine på www.seriousgames.dk Pris fra 399,- Fra 1. Maj 2007

31


Download ppt "Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Seriousgames 18. April 2007, Hillerød."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google