Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Serious Games Interactive | |

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Serious Games Interactive | |"— Præsentationens transcript:

1 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk

2 18. November 2006, København Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København Computerspil og læring: Globale Konflikter: Palæstina CEO Serious Games Interactive

3 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Hvad er seriøse spil? Hvad er Globale Konflikter: Palæstina Hvad virker egentligt? Agenda

4 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Definition seriøse spil I princippet et hvert spil med en dagsorden: Uddannede, oplysende eller andet - ikke kun underholdning.  Edutainment  Advertainment  Corporate spil  Militær spil  Politiske spil  Satire spil Hvad er seriøse spil?

5 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Eksempler på seriøse spil Hvad er seriøse spil?

6 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Typer af undervisningsspil Hvad er seriøse spil? Der er flere typer af undervisningsbrug 1.Om computerspil 2.Inddrage computerspil 3.Bruge computerspil (2 typer)

7 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Om computerspil Hvad er seriøse spil?  Computerspilsgenrer & analyse  Interaktive fortællingers karakteristika  Skadelige og voldelige computerspil  Computerspillenes historie World of WarCraft (Blizzard)

8 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Inddrage computerspil Hvad er seriøse spil?  Trække på eksisterende erfaringer  Skriv en stil om dit yndlingsspil  Politiske og kontroversielle spil  Historiske computerspil  Variation i detektiv-genre mellem medier Under Ash (Dar-Al-Fikr)

9 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Bruge computerspil Hvad er seriøse spil?  Dansk, engelsk, matematik & naturfag  Primært yngre målgruppe  To typer: edutainment el. tilpasset MathBlasterI (Knowledge Adventure)

10 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Bruge edutainment i undervisning Hvad er seriøse spil?  Simpelt og lige ud af landevejen  Basale færdigheder  Behavioristisk læringstilgang  I Danmark primært Pixiline

11 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Problemet med edutainment Begrænset indre motivation: Snarere ekstern motivation i form af belønning. Ingen integration af spil og lærings: Læringsdel underordnet spildel, du bruger meget tid på ‘irrelevante’ dynamikker. Drill-and-practice learning principles: Beror oftest på basale læringsprincipper, træning snarere end læring. Ingen lærerrolle: Fokus er udelukkende på spil; ikke det uden om. Simpelt gameplay: Ældre og simplet gameplay uden innovation. Små budgetter: Lavet på små budgetter med simpel teknologi. Hvad er seriøse spil?

12 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Edutainment mangler balance Most of what goes under the name "edutainment" reminds me of George Bernard Shaw's response to a famous beauty who speculated on the marvelous child they could have together: "With your brains and my looks..." He retorted, "But what if the child had my looks and your brains?" (Papert, 1998: 88) Hvad er seriøse spil?

13 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Bruge ‘rigtige’ spil i undervisningen Hvad er seriøse spil?  Tilpasse underholdningsspil  Komplekse færdigheder  Konstrutivistisk læringstilgang  Utallige problemer med brugen

14 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Bruge ‘rigtige’ spil i undervisningen Hvad er seriøse spil? Undervisningsrummet Tid, rum, forventninger, tekniske Forberedelsesfase Undervurdering, udvikle materiale, installations, lære spillet Elever lære spillet Tutorials, frihed vs. regulation, kompetencespring, hjemmearbejde Lærerens rolle Kende spil, forberede specifikt til spil, just-in-time oplæg, engagement og ændret undervisningspraksis

15 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Bruge ‘rigtige’ spil i undervisningen Hvad er seriøse spil? Genkende spil som læring Spils position samt balancere leg og læring. Værktøjer til refleksion Mangler, gemte spil, diskussion, ekstra materiale Transfer problem Kontekst er afgørende, baggrunds-information, lærertilgang, social dynamik afgørende Tværfaglighed Universer, forskellige sider af samme sag - faggrænser brydes.

16 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Vision Skabe verdens bedste computerspil som ej blot er til lyst Hvad er Globale Konflikter: Palæstina

17 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Føle og forstå den spændte situation og problemerne i Israel/Palæstina Du er en freelance journalist som dække konflikten Spillet Hvad er Globale Konflikter: Palæstina

18 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk  Private marked: Mennesker som er nysgerrig og gerne vil stimuleres intellektuelt.  Uddannelsesmarket : 13-19 årige primært i samfundsfag og historie Målgruppen Hvad er Globale Konflikter: Palæstina

19 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk “jeg lærte mere historie på en dag end de sidste 6 måneder.” Gymnasieelev, 16 år Play trailer Hvad er Globale Konflikter: Palæstina

20 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Freelance journalist Få bedste artikel Finde informanter Skabe tillid Få historien Grav bedste citater frem Sætte artikel sammen Højeste journalist level Gameplay Dig Mål Midler Vinde Hvad er Globale Konflikter: Palæstina

21 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Hvad kendetegner spillet  Perspectiv: Tage forskellige perspektiver  Involvering: Give involvering involvement in a topic  Engagement: Make the player feel they make a difference  Realisme & atmosfære: Udvikle realistisk atmosfære  Curriculum: Passe til curriculum Hvad er Globale Konflikter: Palæstina

22 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Kvalitativ feedback “En sjov og anderledes måde at modtage læring på. Det faglige niveau af dem var dog ret højt (Pige,18 år) ”Jeg plejer ikke at være så god til at følge med i undervisningen, men jeg fik meget ud af dette spil” (Pige, 18 years) ”Man lærer meget om, hvilke syn henholdsvis israelere og palæstinensere har på konflikten, fordi man går rundt og snakker med de forskellige personer.” (Pige, 18 years) Forskningsprojekt

23 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Studerende vil have mere... Forskningsprojekt  90% synes det er et interessant undervisningsforløb  88% synes det er interessant undervisningsmateriale  59 % synes de har læret mere end tilsvarende normalt forløb  90% vil gerne have et lignende forløb igen 51 studerende, kombineret undervisningsmetoder

24 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Different rooms for learning styles Group work Reflective observation Active experimentation GC: Palestine Lecture Abstract concepts Concrete experiences Kolb’s cycle covered with different teaching forms in the course. The teacher is crucial to facilitate a full learning experience. Forskningsprojekt

25 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk Closing  Computerspil til læring er i vækst  Ambitioner om højere kvalitet er til stede  Læringsspil har stort undervisningspoteniale  Risikovillighed stærkt begrænset

26 Serious Games Interactive | www.seriousgames.dk | sen@seriousgames.dk


Download ppt "Serious Games Interactive | |"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google