Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBjørn Bagge Redigeret for ca. et år siden
1
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand. Psych. Adjunkt, IT-Universitet København CEO, stifter Serious Games Interactive
2
Min baggrund • Forsker i computerspil & læring •Springer mellem forskning & industri Forskningsprojekter •Kommercielle computerspil til læringsbrug •Læringsspil potentiale •Seriøse spil på globale marked Computerspil •Global Conflicts: Palestine •Global Conflicts: Latin America •+10 games for clients
3
Firmas baggrund Startede i 2006 Spil er mere end underholdning 16 ansatte i København Vundet flere priser Spil solgt i mere end 50 lange Udviklet mere end 10 spil Oplæg om serious games i USA, UK, Belgien, Holland, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge, Italien, Spanien, Grækenland, Østrig, Schweiz & Frankrig.
4
Hvorfor bruge tid på spil…? I dag lærer børn & unge mere fra medierne end i skolen. I dag har spil overhalet andre medier i popularitet. Spil har en række unikke egenskaber som gør dem uovertrufne til læring.
5
Overblik brug af trafikspil • Udbredt i fleste lande. • Oftest til de helt mindste (4-8 årige). • Oftest abstrakte snarere end oplevelsesbaserede. • Ofte begrænset fokus på samlede effekt.
6
Et godt spil… Et godt læringsspil er også et godt computerspil. Et godt computerspil er et godt læringsspil. • Audiovisuelt • Historie • Feedback • Udfaldsrum • Konsekvens • Balanceret • Belønning Engagerende Udfordrende Navneord Verber Interessant
7
Elementer i læringsspil… Motivation: Det skal være interessant, engagerende & udfordrende (spildynamikken). Integration: Der skal være sammenhæng mellem miljø, handlinger, succeskriterier og læringsmål. Fokus: Hovedparten af tid og fokus anvendes på relevante formål i spillet. Lyder enkelt men i praksis ganske vanskeligt…
8
Er det gode læringsspil? Alle sammen har elementer af læring.. Når læringsfokus stiger så falder underholdningen ofte i kvalitet.. Verberne… Navneordene… + Motivation - - - Integration - - - Fokus - - - Motivation ++ Fokus ++ Integration Er det gode spil? + Motivation + Fokus + Integration
9
Et godt læringsspil • Audiovisuelt • Historie • Feedback • Udfaldsrum • Konsekvens • Balanceret • Belønning Navneord Verber Kvalitet & abstraktion • Rigtige navneord • Rigtige verber • Integration • Motivation • Fokus LæringsspilComputerspil
10
Hvad kan spil.. Masser af eksempler på at spil kan være skadelige… men så kan de også være gavnlige… Styrker ved spil •Simulere (afprøve scenarier) •Erfaringsdrevne (egne handlinger) •Kvalitet over kvantitet (gentagelse) Det gik næsten galt.... Hvad nu hvis… Bedre retention Bedre transfer
11
Hvordan kunne man gøre det… Lysbilledet-sjovet er ikke blevet voksent endnu >> spilsimulation Afprøve utal af scenarier omkostningsfrit. • Kørte over for rødt (med/uden trafik) • For høj hastighed (sving, bakke etc.) • Stof & alkohol-påvirket • Uden sikkerhedssele • Træt & ukoncentreret • Tale mobiltelefon • Høre høj musik Du kan fortælle folk de skal noget, men først når de selv oplever det fører det til forandring…
12
Contact details Serious Games Interactive www.seriousgames.dk| www.globalconflicts.eu Simon Egenfeldt-Nielsen www.egenfeldt.eu sen@seriousgames.dk © Serious Games Interactive
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.